خودکفایی در تولید سموم کشاورزی نیازمند بازنگری است

خودکفایی در تولید سموم کشاورزی نیازمند بازنگری است

چاپ

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه شده ۸۱ درصد از سموم مورد نیاز کشاورزان، در داخل کشور تولید می‌شود اما این میزان مناسب از تولید داخل نیز دارای وابستگی است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران به نقل از خانه ملت، پرویز اوسطی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص استفاده از سموم و عملکرد سازمان حفظ نباتات، گفت: سازمان حفظ نباتات متولی موضوع توزیع و تامین سموم است و این سازمان جزء نهادهای واکنش سریع محسوب می‌شود، به نوعی نقش سازمان حفظ نباتات مانند نقش ارتش در مواقع هجوم دشمن و هلال احمر هنگام وقوع بلایای طبیعی است.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان حفظ نباتات نقش کلیدی دارد و گاهی مسئولین از این نقش غافل شده اند، ادامه داد: اگر نقش سازمان حفظ نباتات و تاثیر سموم کشاورزی به عنوان نهاده موثر از بخش کشاورزی کشور حذف شود ۳۵ درصد از میزان تولید معادل ۴۰ میلیون تن کاهش پیدا می‌کند که ارزش ریالی آن حدود ۹۶ هزار میلیارد تومان است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با واردات سالانه ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سموم و فورمولاسیون آن با آفات، بیماری‌ها و عوامل خسارت‌زا مقابله می‌شود، عنوان کرد: باید همواره برای تامین امنیت غذایی کشور و جلوگیری از آسیب‌ها، با عوامل خسارت‌زا گیاهی مقابله شود.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های ارائه شده ۸۱ درصد از سموم مورد نیاز کشاورزان، در داخل کشور تولید می‌شود اما این خودکفایی دارای وابستگی است و اساسی نیست و نیاز به بازنگری دارد، گفت: در حوزه تولید مواد تکنیکال مورد نیاز ساخت سموم ضعیف هستیم و این نهاده از طریق واردات تامین و در شرکت‌های داخلی فرموله می‌شود.

اوسطی با اشاره به اینکه امکان کاهش نیاز ۱۹ درصدی به واردات سموم وجود دارد، ادامه داد: کشورهایی که به محیط زیست و سلامت توجه دارند بسیاری از سموم خطرناک کشاورزی را حذف کرده‌اند و از سموم نسل جدید، با دوره کارنس کوتاه، زیستی، بیولوژیک استفاده می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه استفاده از سموم نسل جدید عقب هستیم و باید در این حوزه سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد کشاورزی تلاش کنند، تصریح کرد: در کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان و اتریش بیش از ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی بدون استفاده از سم و کمود شمیایی تحت کشت قرار می‌گیرد و در آنها محصولات کاملا ارگانیک تولید می‌شود.

اوسطی با تاکید بر اینکه باید در برنامه هفتم توسعه به کشت محصولات ارگانیک و سالم با استفاده حداقلی از کود شیمیایی و سموم توجه شود، عنوان کرد: باید در رویه فعلی تامین و توزیع سموم بازنگری اساسی صورت بگیرد و سازمان حفظ نباتات بر اساس پایش‌ها و اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و پیش بینی از آلودگی به آفات، بیماری‌ها و علف‌ها سطح کشور متناسب با نیاز کشاورز، محصولات و کارایی سموم، سبد سموم مورد نیاز کشور را تعیین کند. گاها سموم تاثیرگذار به میزان کافی در بازار وجود ندارد و کشاورزان مجبور به تهیه آن با چندین برابر قیمت آن هستند،

اوسطی با بیان اینکه موضوع بهداشت و ایمنی کشاورزان حین سمپاشی مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: کشاورزان در زمان سمپاشی باید تجهیزات ایمن را در اختیار داشته باشند و عدم وجود تجهیزات و سمپاشی‌های مستمر کشاورزان را با بیماری‌های مواجه می‌کند. وزارت جهاد کشاورزی باید در زمینه استفاده از تجهیزات آموزش ‌های لازم را به کشاورزان ارائه کند.