پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   دهه سوم آبان، زمان مناسب آغاز مبارزه با آفات باغات سیاه ریشه + توصیه ها
18 آبان 1400 , ساعت 14:33

دهه سوم آبان، زمان مناسب آغاز مبارزه با آفات باغات سیاه ریشه + توصیه ها

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب مبارزه با آفات و عوامل بیماری زای باغات سیاه ریشه از دهه سوم آبان تا دهه اول آذر ماه بعد از ریزش 70 درصد برگ‌هاست.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب مبارزه با آفات و عوامل بیماری زای باغات سیاه ریشه از دهه سوم آبان تا دهه اول آذر ماه بعد از ریزش ۷۰ درصد برگ‌هاست.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جهاد کشاورزی مازندران، عبدالرحمن زاغی با اشاره به اهمیت کنترل پاییزه آفات و بیماری های درختان سیاه ریشه، گفت: بر اساس بررسی‌های کارشناسی، زمان مناسب مبارزه با آفات و عوامل بیماری‌زای باغات سیاه ریشه از دهه سوم آبان تا دهه اول آذرماه بعد از ریزش ۷۰ درصد برگ‌هاست.

.

وی با بیان اینکه باغداران قبل از هرگونه اقدامی با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی مشاوره و بر حسب توصیه های فنی مربوطه با دریافت نسخه گیاهپزشکی نسبت به عملیات مبارزه اقدام کنند، سپردار سفید توت، شته، مگس میوه مدیترانه ای، کرم آلو، کرم سیب، مگس گیلاس، زنبور آلو و گوجه سبز و لیسه درختان میوه را از مهمترین آفات در باغات سیاه ریشه برشمرد و افزود: مهمترین عوامل بیماری زای درختان میوه هسته دار شامل بیماری لکه غربالی، لب شتری (پیچیدگی برگ هلو)، شانکر باکتریایی و سفیدک سطحی است.

.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی حفظ مازندران افزود: بیماری‌های لکه سیاه و سفیدک حقیقی درختان دانه دار (سیب و گلابی) و آنتراکنوز و بلایت باکتریایی گردو نیز از بیماری‌های رایج باغات سیاه ریشه هستند.

.

وی با اظهار اینکه عملیات کنترل پاییزه باغات سیاه ریشه به صورت تلفیقی با انجام مبارزه زراعی، مکانیکی و شیمیایی در زمان مناسب و در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی هر منطقه توصیه می شود، درباره عملیات کنترل پاییزه آفات و بیماری های درختان سیاه ریشه، تصریح کرد: مبارزه زراعی و شخم سطحی یا پابیل کردن سایه انداز درختان، مبارزه مکانیکی با آفت سپردار سفید توت شامل پاک کردن تنه و شاخه های کلفت آلوده با اسفنج یا اسکاچ نرم، برس کشیدن و جمع آوری آن، قرار دادن گونی و یا کارتن دور تنه و شاخه های اصلی درختان آلوده به لاروهای زمستانگذران کرم سیب و جمع آوری و معدوم کردن آن در اواخر زمستان از راه‌های کنترل پاییزه آفات و بیماری های درختان سیاه ریشه هستند.

.

این مسوول ادامه داد: روغن پاشی تنه و سرشاخه های اصلی درختان آلوده به سپردار سفید توت مانند هلو، شلیل، کیوی، گردو و سایر درختان غیرمثمر مانند توت و بید پس از مبارزه مکانیکی با دوز ۲.۵ در صد لیتر آب و مبارزه شیمیایی با بیماری‌های درختان سیاه ریشه با استفاده از ترکیبات مسی بویژه ترکیب بردوی ۱.۵ تا ۲ درصد، اکسی کلرور مس ۳ در هزار، کاپتان به میزان ۳ در هزار، قارچکش دودین برای مبارزه با لکه سیاه سیب و گلابی با استفاده از سمپاش های مناسب دارای لانس‌های با قدرت مه پاشی یکنواخت محلول سمی از دیگر روش های مبارزه و کنترل آفات و بیماری های درختان سیاه ریشه است.

.

زاغی برای پیشگیری از اثرات سوء اختلاط ترکیبات مسی با روغن امولسیون شونده به باغداران تاکید کرد از اختلاط ترکیبات یاد شده خودداری و فاصله یک هفته ای بین مصرف روغن امولسیون شونده و ترکیبات مسی را رعایت کنند.

.

وی در پایان با بیان اینکه توجه به اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از سمپاشی ضروری است، گفت: کارشناسان حفظ نباتات مدیریت‌ جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها و کلینیک های گیاهپزشکی آماده ارائه راهنمائی‌های لازم به باغداران هستند.

.

لینک کوتاه: https://b2n.ir/j79283

مطالب مرتبط

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران توصیه های فنی برای پیشگیری و کاهش خسارت آفات و بیماری ها در باغات سیاه ریشه را اعلام کرد. به نقل از پایگاه ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران زمان مناسب مبارزه شیمیایی با آفت سپردار سفید توت را از 16 تا 30 اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به شرایط آب و هوایی امسال، زمان مناسب شروع مبارزه زمستانه در باغ های سیاه ریشه استان را از 10 بهمن ماه به مدت ...
No Thoughts on دهه سوم آبان، زمان مناسب آغاز مبارزه با آفات باغات سیاه ریشه + توصیه ها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>