کاهش میزان سن زدگی گندم در آذربایجان غربی

سن غلات

چاپ

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور بر ضرورت پایش های مستمر توسط کارشناسان و مبارزه به موقع در زمان اعلامی از سوی شبکه های مراقبت تاکید کرد.

سعید معین در سومین جلسه ستاد سن غلات آذربایجان غربی ، با بیان اینکه به دلیل کاهش بارندگی و افزایش دما در سال زراعی پیش رو احتمال افزایش جمعیت سن و در نهایت سن زدگی در مزارع گندم کشور بالا خواهد بود ،اظهار کرد: مبارزه با سن مادری در سال جاری خیلی مهم است، اگر سن مادر به مرحله تخم ریزی برسد، در این مرحله مبارزه بیهوده خواهد بود، از این رو باید تلاش کرد تا با کاهش آفت سن مادری در هر هکتار به همان نسبت تعداد پوره نیز کاهش یابد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار پژوهشکده غله کشور تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ از ۲۰۴ هزار تن میزان خرید تضمینی گندم استان آذربایجان غربی در حدود ۷۹۷ تن سن زدگی بالای ۲ درصد بوده است و نسبت به سال خرید ۳۹ صدم در صد است که در مقایسه با سال های گذشته کاهش چشمگیر ی داشته و بی نظیر است، اما مبارزه اصولی تا کاهش آخرین آفات نیز باید تدوام داشته باشد.

سعید معین عنوان کرد : افزایش دقت در اماکن زمستان گذران و نظارت بر روند وضعیت توزیع سموم مناسب جهت کنترل این آفت در کشور با مد نظر کارشناسان ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه میزان سن زدگی گندم استان در مقایسه با سه سال گذشته از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن به زیر ۸۰۰ تن در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰رسیده است که نشان دهنده برنامه ریزی و عملکرد خوب همکاران و مشارکت گندم کاران بوده است.

اکبرکرامتی دیده بانی پاییزه و زمستانه در مزارع گندم را به صورت مستمر مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد : برای این دیده بانی مستمر می توان از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و بخش خصوصی و شرکتهای مجاز سمپاشی ودفع آفات نباتی در استان با استفاده از اعطای تسهیلات کم بهره استفاده کرد .