پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   زمان صدور مجوز قرنطینه گیاهی ۲ تا ۴۸ ساعت است / توافق سه سازمان برای تسریع ترخیص كالاهای اساسی
18 آبان 1400 , ساعت 18:03

زمان صدور مجوز قرنطینه گیاهی ۲ تا ۴۸ ساعت است / توافق سه سازمان برای تسریع ترخیص کالاهای اساسی

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد: زمان صدور مجوز قرنطینه ۲ تا ۴۸ ساعت است .

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد: زمان صدور مجوز قرنطینه ۲ تا ۴۸ ساعت است .

مهدی قائمیان، معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور در گفت و گو با اقتصاد آنلاین تاکید دارد که مجوز قرنطینه برای کالاهایی که شامل دریافت این نوع مجوز می‌شوند، در ۲ تا ۴۸ ساعت توسط این سازمان صادر می‌شود.

وی درباره چگونگی صدور مجوز قرنطینه برای این کالاها اظهار کرد: محصولات کشاورزی از نظر ریسک آفات به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

۱. ریسک بالا: شامل اقلام کشاورزی است که احتمال ورود آفات به آنها زیاد بوده و قبل از هر اقدامی باید مجوز ورود از سازمان حفظ نباتات اخذ نمایند. این دسته شامل اقلامی است که کشت می‌شوند مانند انواع نهال

۲. ریسک متوسط: محصولات کشاورزی که برای ورود دارای شرایطی می‌باشد که کشور مبدا باید آنها را رعایت کند و در گواهی بهداشت صادره نبود آن آفات‌ را ذکر نماید.

۳. ریسک کم: محصولاتی که برای ورود فقط نیاز به گواهی بهداشت کشور مبدا دارند

۴. فاقد ریسک: محصولاتی که بخاطر فرآوری صورت گرفته، احتمال وجود آفت در آنها به صفر رسیده است و نیاز به گواهی بهداشت گیاهی نیز ندارند.
بنابر این برای اغلب محصولات کشاورزی نیاز به مجوز قرنطینه ای وجود ندارد، فقط رعایت شرایط ورود نیاز است که موارد آن از طریق سایت سازمان قابل دسترسی می‌باشد.

وی تصریح کرد: زمانی که کالای کشاورزی به مرز ورودی کشور می‌رسد، مامورین قرنطینه پس از ارجاع گمرک محموله را از نظر اسنادی مقایسه کرده و در صورت صحت اسناد گواهی بهداشت و مطابقت آن با شرایط کشور، از محموله بازدید و نمونه برداری کرده و در صورت سلامت کالا از نظر آفات و بیماری‌های گیاهی، مجوز ترخیص صادر می‌کنند.

به گفته قائمیان معمولا مجوز دو ساعته و در صورت تراکم کار تا ۴۸ ساعت توسط سازمان حفظ نباتات کشور صادر می‌شود.

وی افزود: بر اساس قانون حفظ نباتات و نیز قوانین بین المللی‌ تجارت محصولات کشاورزی، هر محموله کشاورزی قبل از حرکت از کشور مبدا صادراتی باید “گواهی بهداشت گیاهی” را دریافت کنند.

قائمیان بیان کرد: گواهی بهداشت گیاهی، در حکم تضمین کشور مبدا صادرات برای سلامت گیاهی کالا است و تنها با وجود آن کالا اجاز می‌‌یابد از بندر کشور مبدا به سمت کشور مقصد حرکت کند.

وی با تاکید بر اینکه این کالاها در کشور مقصد نیز باید مجوز ترخیص دریافت کنند، افزود: در کشور ما سازمان حفظ نباتات موظف است قبل از سایر سازمان ها پیش از ورود کشتی به بندر با حضور در عرشه، همراه با رویت و تائید “گواهی بهداشت گیاهی” کشور مبدا، نمونه برداری کرده و بر روی آن آزمایشات لازم را انجام دهد.

قائمیان ادامه داد: در صورتی که کالا “گواهی بهداشت گیاهی” را داشته باشد و نمونه برداری سلامت و عاری بودن کالا از هر نوع آفت و بیماری را نشان دهد، به کشتی اجازه پهلو گیری در بنادر داده می‌شود.

وی در توضیح بیشتر چگونگی دریافت مجوز قرنطینه در داخل کشور، اظهار کرد: برای صدور مجوز قرنطینه یک چهارچوب کلی مطابق با قوانین بین المللی وجود دارد که هر کشور بر اساس لیست آفات قرنطینه خود جزئیات آن را مشخص می‌کند، به عبارت دیگر در چهارچوب قوانین بین المللی قرنطینه گیاهی، هر کشور شرایط خود را برای اعمال قرنطینه تعریف و اعمال می‌کند.

قائمیان اضافه کرد: در کشور ما در کنار آن برای صدور مجوز قرنطینه، آفات غیر قرنطینه‌ای مشمول مقررات نیز در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که برخی آفات در داخل کشور ما وجود دارند اما برای کنترل جمعیت آن ها و جلوگیری از افزایش خسارت لازم است از ورود جمعیت بیشتر آن ها به کشور جلوگیری شود.

معاونت قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور با یادآوری اینکه در کنار مجوز قرنطینه سازمان حفظ نباتات واردات کالاهای اساسی نیازمند دریافت مجوز از دستگاه های دیگر نیز است، افزود: از جمله این دستگاه ها سازمان دامپزشکی کشور و سازمان استاندارد است.

قائمیان از توافق با این دستگاه ها برای نمونه برداری همزمان با هدف کاهش زمان برای صدور مجوز واردات خبر داد.

وی گفت: سازمان حفظ نباتات اولین سازمانی است که با حضور در کشتی اقدام به بررسی کالا و صدور مجوز می‌کند، قرار بر این است برای به حداقل رساندن زمان صدور مجوزهای لازم برای ورود کالا، همراه با همکاران ما نمایندگان سازمان دامپزشکی کشور و سازمان استاندارد نیز در نمونه برداری‌های اولیه حضور پیدا کنند.

مطالب مرتبط

هیاتی از کشور ازبکستان بامعاون ومدیران ارشد سازمان حفظ نباتات دیدار و گفتگو کردند. به گزارش روابط عمومی سازمان حفظ نباتات، در نشستی با حضور معاون قرنطینه گیاهی و مدیران ...
No Thoughts on زمان صدور مجوز قرنطینه گیاهی ۲ تا ۴۸ ساعت است / توافق سه سازمان برای تسریع ترخیص کالاهای اساسی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>