اصول فنی برداشت و ذخیره‌سازی مرکبات

برداشت مرکبات

چاپ

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران اصول فنی برداشت، انباری و ذخیره سازی مرکبات را اعلام کرد.

عبدالرحمن زاغی با اشاره به فرارسیدن زمان برداشت میوه مرکبات (ارقام پرتقال) به لزوم رعایت اصول فنی و بهداشتی برای پیشگیری از خسارت های احتمالی ناشی از بیماری های انباری میوه، اصول فنی برداشت، انباری و ذخیره‌سازی مرکبات تاکید کرد و گفت: میوه هایی برای ذخیره سازی و نگهداری در انبار مناسب است که عملیات به‌باغی مانند آبیاری، تغذیه، مبارزه با عوامل خسارتزای گیاهی، آفات و بیماری ها در باغات به خوبی رعایت شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه میوه های دامنه درخت برای مصرف تازه خوری به بازار عرضه و برای ذخیره سازی میوه هایی که از سطح زمین حدود یک متر فاصله دارند انتخاب شوند، تصریح کرد: برای پیشگیری از صدمات مکانیکی به میوه، اصول فنی برداشت اعم از استفاده از دستکش، قیچی مخصوص، جعبه های مناسب و دقت کافی در جابجایی میوه ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با اظهار اینکه میوه های زخمی و آسیب دیده ناشی از صدمات مکانیکی و میوه های با علائم خسارت مگس میوه مدیترانه ای باید از میوه های سالم جداسازی شود، خاطرنشان کرد: برای کاهش خسارت ناشی از بیماری های انباری ضروری است انبار و جعبه ها قبل از ذخیره سازی با سموم قارچکش مناسب کاملا ضدعفونی شوند.

این مسوول به رعایت نکات فنی، استاندارد بسته بندی، ایجاد راهروها و خالی گذاشتن یک سوم فضای انبار و جعبه، استفاده از پالت و جعبه های مناسب برای برقراری تهویه مطلوب و جلوگیری از صدمات مکانیکی تاکید و اضافه کرد: تنظیم دما و رطوبت انبار برابر ضوابط و تنظیم رطوبت ۸۰ تا ۸۵ درصد و دمای ۴ تا ۵ درجه سانتیگراد برای حفظ کیفیت میوه الزامی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: نصب تهویه در قسمت های جنوبی و شمالی انبار برای خروج گازهای تولید شده و ورود هوای خنک در شب برای جلوگیری از رشد و توسعه قارچ های انباری بسیار موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر ضدعفونی میوه های سالم جداسازی شده با قارچکش های توصیه شده نظیر تیابندازول (تکتو) یا اپیرودیون به اضافه کاربندازیم (رورال تی اس) بمیزان ۱ تا ۱.۵ کیلو در ۱۰۰۰ لتیر آب به مدت یک دقیقه یا استفاده از واکس محافظ مرکبات (واکس سیترازول) حاوی ۰.۲ درصد ایمازالیل + ۰.۵ درصد تیابندازول بصورت آغشته کردن با اسفنج یا اسپری کردن با دوز یک در هزار ، تصریح کرد: بازدید دوره ای حداقل ۲ هفته یکبار از میوه های انبار شده برای بررسی وضعیت سلامت میوه ها انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: محققین پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری در صورت استفاده از واکس های محافظ انباری، استفاده از پوشش پلاستیکی میوه ها را توصیه نمی کنند.

این مسوول تصریح کرد: در صورت استفاده از تیمار آب گرم همراه با سموم ضدعفونی، مشاوره با کارشناسان ذیربط برای تنظیم دما و ثابت نگه داشتن دمای آب با توجه به نوع رقم و میزان رسیدگی میوه ها مورد تاکید است.

وی در پایان گفت: کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها، مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها و کلینیک های گیاهپزشکی آماده ارائه راهنمائی های لازم به باغداران و بهره برداران هستند.

.

لینک کوتاه: https://b2n.ir/d12275