پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران, جهان  »   ازبکستان صدها تن سیب‌زمینی ایران را به خاطر وجود آلودگی برگرداند
5 آذر 1400 , ساعت 9:54

ازبکستان صدها تن سیب‌زمینی ایران را به خاطر وجود آلودگی برگرداند

ازبکستان اعلام کرد صدها تن سیب زمینی ایران را به خاطر وجود آلودگی برگشت داده است.

ازبکستان اعلام کرد صدها تن سیب زمینی ایران را به خاطر وجود آلودگی برگشت داده است.

مقامات آژانس حفاظت نباتات و قرنطینه گیاهی ازبکستان اعلام کردند که ۳ هزار و ۵۰۰ تن سیب زمینی وارداتی از ایران و پاکستان را به خاطر وجود آلودگی به نماتد طلایی سیب زمینی برگشت داده است.

این آژانس اعلام کرده که این کشور ۳۵۲۵ تن از سیب زمینی های وارداتی را برگشت داده و ۷۷۵ تن آن را هم معدوم کرده است.

نماتد سیست طلایی از آفات قرنطینه ای مهم و بسیار مخرب است و در صورتی که از طریق خاک یا سیب زمینی های آلوده به مناطق جدید وارد گردد موجب آلودگی خاک این مناطق شده و با استقرار در مناطق جدید موجب خسارت‌های غیرقابل جبران می گردد. حضور این نماتد تا قبل از سال ۱۳۸۷ در کشور گزارش نشده بود.

ازبکستان هشدار داده در صورتی که این اتفاق تکرار شود واردات سیب زمینی از ایران و پاکستان را به طور کامل ممنوع خواهد کرد.

به گفته مقامات آژانس حفاظت نباتات و قرنطینه محصولات کشاورزی ازبکستان، جزئیات این اقدام و مغایرت کیفیت سیب زمینی های صادراتی با استانداردهای گیاه پزشکی به سازمان های مربوطه ایران و پاکستان ارسال شده است.

گفته می شود هم اکنون ازبکستان در حال تهیه فهرست شرکت های ایرانی و پاکستانی است که محصولاتشان استانداردهای گیاه پزشکی را دارند.

گفتنی است، اخیرا نماینده های این آژانس با مسئولین سازمان حفظ نباتات کشور در تهران دیدار و درباره مسائل مرتبط با قرنطینه گیاهی و صادرات محصولات کشاورزی گفتگو کرده بودند.

ازبکستان سالانه ۴۰۰ هزار تن سیب زمینی وارد می کند. ایران رتبه اول صادرکنندگان سیب زمینی به این کشور را در سال جاری داشته است.

برطبق آمار رسمی این کشور، امسال ایران، قزاقستان و پاکستان به ترتیب با ۱۱۹ و ۸۵ و ۷۵.۵ هزار تن صادرات بزرگترین صادرکنندگان سبزیجات به ازبکستان بوده اند و روسیه با ۴.۲ هزار تن جایگاه ششم را دارا بوده است.

توضیح: محصولات کشاورزی آلوده به آفات قرنطینه ای، برای جلوگیری از وارد شدن این آفات به کشور مقصد و نه لزوما خطرات آنها برای مصرف کنندگان، برگشت می خورند و یا معدوم می شوند.

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به کنترل گیاه انگلی سس در مزارع سیب زمینی این استان هشدار داد و خواستار اقدامات مراقبتی زارعان برای مقابله با خسارت گسترده و ...
پژوهشگران موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور مبادرت به ارایه روش کنترل بیولوژیک با استفاده از نماتد بیمارگرحشرات برای کنترل آفت مخرب بید سیب زمینی نمودند. بید سیب ‌زمینی Phthorimaea operulella ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به شیوع بید سیب زمینی در انبارها و ضرورت جلوگیری از خسارت به محصول انبار شده کشاورزان هشدار داد. یحیی آذرمی ...
No Thoughts on ازبکستان صدها تن سیب‌زمینی ایران را به خاطر وجود آلودگی برگرداند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>