توقف صادرات سیب زمینی کانادا به ایالات متحده به علت آلودگی قارچی / هشدار شیوع بیماری به سیب زمینی کاران کانادایی

سیب زمینی

چاپ

کانادا صادرات سیب زمینی خود به ایالات متحده را به دلیل کشف آلودگی قارچی متوقف کرد.

بنا بر اعلام سازمان نظارت و بازرسی غذایی کانادا (CFIA)، به دنبال دریافت اخطار از طرف ایالات متحده مبنی بر آلودگی بالای محموله های سیب زمینی کانادا به بیماری زگیل سیب زمینی، این کشور صادرات خود را به حالت تعلیق درآورد.

این سازمان آلودگی بالای دو مزرعه سیب زمینی به بیماری در استان PEI کانادا که برای نخستین بار در ۲۱ سال اخیر رخ داده را تایید کرده است. بیماری اولین بار در سال ۲۰۰۰ در این استان مشاهده گردید.

استان PEI کوچکترین استان کانادا و بعد از استانهای مانیتوبا و آلبرتا سومین تولید کننده سیب زمینی کاناداست بطوریکه ۲۰ درصد سیب زمینی تولیدی کانادا در سال ۲۰۲۰ در این استان تولید شد. این محصول مهم سهمی بیش از ۱ میلیارد دلار کانادا در اقتصاد این استان و اشتغال زایی ۸ درصدی در این استان دارد.

کانادا سالانه از محل صادرات سیب زمینی به ایالات متحده ۱۲۰ میلیون دلار درآمد دارد و این تصمیم دولت کانادا زیان فراوانی را برای کشاورزان به دنبال خواهد داشت هرچند که مقامات اعلام کرده اند که ممنوعیت صادرات شامل سیب زمینی های فرآوری شده و یا سیب زمینی تولیدی سایر استان های کانادا نخواهد بود.

سندیکای سیب زمینی کاران این استان به شدت مخالفت خود را با تصمیم دولت اعلام کرده و آلودگی محموله ها را بهانه تراشی از طرف ایالات متحده اعلام کرده و از دولت کانادا خواسته است که در مقابل زیان مالی تولیدکنندگان نسبت به حمایت مالی آنها برنامه ای ارایه دهد.

وزارت کشاورزی ایالات متحده از این اقدام کانادا استقبال و قدردانی کرده و اعلام کرده که منتظر اقدامات موثر بعدی کانادا برای رفع نگرانی ها و تداوم تبادلات پس از ردیابی و از بین بردن منابع آلودگی است. بیماری زگیل سیب زمینی سالهاست که از ایالات متحده ریشه کن شده است.

بیماری زگیل سیب زمینی موجب خسارت و کاهش تولید در مزارع سیب زمینی می گردد اما برای سلامت مصرف کنندگان و از نظر سلامت غذایی مشکلی جدی به شمار نمی رود.