خسارت آفات چوبخوار به ۶ هزار هکتار از نخیلات بوشهر + فیلم

خسارت آفات چوبخوار به ۶ هزار هکتار از نخیلات

چاپ

۶ هزار هکتار از نخیلات استان بوشهر در اثر آفات چوبخوار به شدت آسیب دیده اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: حدود ۶ هزار هکتار از نخیلات استان در اثر فعالیت آفات چوبخوار به شدت آسیب دیده اند و کشاورزان برای اصلاح، بازسازی و تغذیه باغات خود نیازمند حمایت ویژه مسئولان هستند.

احمد سبحانی افزود: شدت آلودگی و خسارت وارده به نخیلات در اثر آفات چوبخوار (سوسک کرگدنی و سوسک شاخک بلند) به نحوی است که آفات چوبخوار در چند سال گذشته خسارت زیادی به باغداران استان وارد نموده اند و اکنون بیش از ۶ هزار و ۱۵۰ هکتار از نخیلات در اثر فعالیت آفات چوبخوار به شدت آسیب دیده اند.

وی گفت: برای بررسی بیشتر این موضوع اخیرا تیمی متشکل از مدیریت بحران وزارت کشور، مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی، مدیر کل میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور، مدیر کل دفتر پیش آگاهی، مدیر تدوین ضوابط واستاندارد‌های قرنطینه ای، مدیر برنامه و بودجه سازمان حفظ نباتات، از نخیلات استان بازدید داشته اند.

سبحانی افزود : خشکسالی‌های مداوم ، کاهش نزولات جوی و کم شدن کیفیت آب باعث تشدید فعالیت آفت‌های چوب‌خوار و ضعیف‌تر شدن نخیلات استان شده است.

وی اضافه کرد: اگرچه این آفت همیشه در نخلستان های استان بوشهر بوده اما خشکسالی‌ها و کاهش کمی و کیفی آب و تغییر رفتار آفات چوبخوار باعث شد تا اکنون آفت درجه یک نخیلات این استان شناخته شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: سوسک شاخک بلند وارد تنه درخت می‌شود و از تنه استوانه‌ای نخل تغذیه و سوسک شاخ‌دار نیز از قسمت انتهای نخل و خوشه آن شروع به تخریب می‌کند در نتیجه تنه درخت پوک می‌کند و نخل علاوه بر کاهش عملکرد با وزش باد می‌شکند.

سبحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ هکتار از نخیلات استان کانون آلودگی شدید و ۲۱ هزار هکتار کانون متوسط و ضعیف آفت چوبخوار در استان بوشهر شناسایی شده است، بیان کرد: در صورت بی‌توجهی به کنترل کانون‌های متوسط و ضعیف این مراکز به شدید تغییر وضعیت خواهند داد.

وی یادآور شد: طبیعت، محیط زیست، اشتغال و پایداری روستا در استان به خرما وابسته است از این رو صیانت از این سرمایه ملی بسیار حائز اهمیت است.

سبحانی گفت : در چند سال اخیر پیگیری‌های متعددی برای مقابله با آفت چوبخوار انجام شده است و به‌تازگی گروهی از کارشناسان سازمان حفظ نباتات، به استان بوشهر سفر کردند و در جریان این بحران قرار گرفتند تا پیامدهای این آفت را بررسی کنند و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

وی افزود : قرار است به ازاء هر هکتار حداقل ۳۵ تا ۵۰ میلیون تومان برای اجرای همه روش های تلفیقی مبارزه با آفات در کانون های آلوده اختصاص پیدا کند.

سبحانی گفت: بخش دولتی و کشاورز باید در کنار هم و همکاری یکدیگر به مبارزه با این آفت بروند در غیر این صورت آفت به باغ های جوان تر هم کشیده می شود.

وی افزود: برای مقابله با آفات مزبور انجام عملیات به‌زراعی نخیلات شامل تغذیه مناسب با کودهای آلی و شیمیایی، آبیاری مناسب(در حد امکان)، تکریب(قطع قاعده دمبرگ) و از بین بردن بقایای آن، حذف دم خوشه‌ها و برگ‌های اضافی و از بین بردن آن‌ها، مبارزه با علف‌های هرز، استفاده از تله نوری جهت به دام انداختن حشرات کامل در خرداد و تیرماه و استفاده از سموم تدخینی قابل توصیه است.

سبحانی گفت: آفت چوبخوار در سراسر استان بوشهر مشاهده شده است اما چون عمده نخیلات استان بوشهر در شهرستان‌های دشتستان و تنگستان است این آفت در مناطق ذکر شده مشهودتر هستند و ۶ هزار هکتار از ۳۴ هزار هکتار نخیلات استان به عنوان کانون آلوده محسوب می شوند.

.