ماجرای برگشت خوردن کیوی از کشورهای همسایه چیست؟ + فیلم

چاپ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کیوی مازندران عاری از هرگونه سم بوده و تاکنون در صادرات این محصول مشکلی نداشتیم.

عبدالرحمن زاغی با بیان اینکه آفت سپردار سفید توت تنها آفت مهمی است که کیوی را تهدید می کند، گفت: این محصول یکی از سالم‌ترین محصولات کشاورزی مازندران است.

او افزود: کیوی کاران برای نابود کردن این آفت از روش مبارزه غیر شیمیایی مانند پاک کردن تنه و شاخه اصلی درختان با اسکاچ یا روغن‌های معدنی استفاده می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: این روغن که در پاییز یا زمستان و در صورت آلوده بودن شدید درختان کیوی استفاده می‌شود جز سموم نیست و نوعی ماده معدنی قابل تجزیه است که آثار آن در باقی مانده میوه یا درخت برجای نمی‌ماند.

زاغی گفت: اکر درختان کیوی در فصل رشد نیاز به مبارزه شیمیایی داشته باشند فقط در اردیبهشت ماه سم پاشی می‌شوند که با توجه به فاصله ۵ ماهه تا زمان برداشت، هیچ سمی هنگام مصرف در میوه باقی نمی‌ماند.

او افزود: با ۱۰۰ درصد اطمینان اعلام می‌کنم محصول کیوی مازندران سالم و عاری از سموم و آفت کش‌ها است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: ۳۰۰ کانتیتر کیوی مازندران یک ماه گذشته فقط از نوشهر به کشور‌های حوزه خلیج فارس، هندوستان، روسیه و ازبکستان صادر شد و هیچ محموله‌ای نیز برگشت نخورد.

زاغی در خصوص برگشت خوردن کیوی‌های ایرانی از هندوستان هم گفت: هورمون داوینچی برای ماندگاری بیشتر کیوی در برخی باغات استان‌های همسایه استفاده می‌شود که قابلیت ماندگاری میوه را بالا می‌برد.

او افزود: برخی کیوی کاران، چون فکر می‌کنند میوه‌ها بعد از خروج از سردخانه و بعد از مدتی کیفیت خود را از دست می‌دهند به همین دلیل از این هورمون استفاده می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: این هورمون در ایران ثبت نشده است و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

زاغی افزود: این هورمون در مازندران استفاده نمی‌شود.

.