پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران, جهان  »   بعد از کیوی: هندی ها به دنبال ممنوعیت واردات سیب از ایران
25 آذر 1400 , ساعت 11:34

بعد از کیوی: هندی ها به دنبال ممنوعیت واردات سیب از ایران

چند روز بعد از اقدام وزارت کشاورزی هند در جلوگیری از ادامه واردات کیوی از ایران به علت آلودگی به آفات قرنطینه ای، سیب ‌کاران هند خواستار اقدام مشابهی از طرف دولت در مورد واردات سیب از ایران شدند.

وزارت کشاورزی هند در پی کشف مکرر آفات قرنطینه ای در محموله‌های کیوی ایران در ماههای گذشته، با ارسال نامه ای به سازمان حفظ نباتات کشور، واردات این میوه را متوقف کرد.

چند روز بعد از اقدام وزارت کشاورزی هند در جلوگیری از ادامه واردات کیوی از ایران به علت آلودگی به آفات قرنطینه ای، سیب ‌کاران هند خواستار اقدام مشابهی از طرف دولت در مورد واردات سیب از ایران شدند.

لوکیندر بیشت، رئیس انجمن کشاورزان مترقی هند در این‌باره گفت: ما سال گذشته به دولت نامه نوشته بودیم که سیب و کیوی ایرانی با استانداردهای گیاهی ما مطابقت ندارند. اکنون که دولت واردات کیوی را ممنوع کرده است، واردات سیب نیز باید ممنوع شود.

بیشت افزود: در برخی محموله‌های سیب از ایران حشراتی مانند کرم سیب و شپشک مشاهده شده است. همه محموله‌های سیب از ایران باید قبل از ورود به بازار هند دست‌کم از نظر وجود آفات و حشرات به‌طور کامل بررسی شوند.

از سوی دیگر مشکل دیگری که سیب‌کاران هند با سیب ایرانی دارند، قیمت بسیار پایین آن در بازار هند است. سیب ایران از طریق افغانستان و بدون اعمال تعرفه های گمرکی، با قیمت کیلویی حدود ۵۰ تا ۶۰ روپیه به بازار هند می‌رسد که ارزان تر از سیب تولید داخل است. هندوستان و افغانستان عضو SAFTA (منطقه آزاد تجاری جنوب شرق آسیا) بوده و بر واردات محصولات از همدیگر تعرفه اعمال نمی کنند.

تولیدکنندگان میوه هند از تاثیر واردات سیب از ایران بر بازار هراسان هستند. ماه گذشته نمایندگان چندین اتحادیه میوه کاران از مناطق مختلف هند از جمله جامو و کشمیر جلسه ای تشکیل دادند که موضوع آن واردات سیب ایران از طریق افغانستان بود. در ماههای گذشته این اتحادیه ها نامه نگاری های متعددی به مقامات دولتی داشته اند تا مانع از ادامه ورود سیب ایران شوند.

باغبانی و تولید میوه نقش حیاتی در اقتصاد جامو و کشمیر دارد و نزدیک به ۳/۳ میلیون نفر از جمعیت آن از این راه امرار معاش می کنند. در سال ۲۰۱۹ در این منطقه ۹/۱ میلیون تن سیب درختی تولید شد که بالاترین میزان در کل کشور بود.

گفتنی است در سال جاری صادرات سیب ایران به هند به میزان ۳ برابر افزایش یافته و ایران با صادرات نزدیک به ۷۵ هزارتن در رتبه اول صادرکنندگان سیب به هند قرار گرفته و به دنبال ایران، ترکیه با ۶۷ هزار تن رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

مطالب مرتبط

رییس جهاد کشاورزی شهرستان رابر گفت: آلوده شدن سطح سه هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای باعث خسارت ۸۰ درصدی به باغات شده است. به ...
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشت مخلوط دلیل تداوم نسل آفت مگس مدیترانه ای می‌شود. سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت آفت ...
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به لزوم مديريت و كنترل آفت پسيل گلابی تاکید کرد. به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، فرید بیگی با بیان ...
کارشناسان به باغداران توصیه کرده اند پیش از ریختن محصول کف باغ مبارزه با مگس مدیترانه‌ای را آغاز کنند. با گسترش فعالیت آفت مخرب مگس مدیترانه‌ای کارشناسان به باغداران توصیه ...
No Thoughts on بعد از کیوی: هندی ها به دنبال ممنوعیت واردات سیب از ایران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>