پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   به دستور وزیر جهاد كشاورزی بخش سلامت غذا به سازمان حفظ نباتات تفویض شد / آیا با مشغله فراوان سازمان های جهاد کشاورزی در استان ها، مدیریت حفظ نباتات باید ذیل آنها باشد؟
25 آذر 1400 , ساعت 13:44

به دستور وزیر جهاد کشاورزی بخش سلامت غذا به سازمان حفظ نباتات تفویض شد / آیا با مشغله فراوان سازمان های جهاد کشاورزی در استان ها، مدیریت حفظ نباتات باید ذیل آنها باشد؟

سرپرست سازمان حفظ نباتات در جمع حافظان امنیت غذایی: این سازمان نقش پدافند عامل و پدافند غیر عامل را دارد و پرسنل آن در حقیقت مدافعین سلامت محصولات کشاورزی هستند.

شاهپور علایی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات در مراسم معارفه در جمع کارکنان سازمان ضمن قدردانی از زحمات همه پرسنل زحمتکش این سازمان طی سال های گذشته، نظارت، راهبری و پایش محصولات کشاورزی را از وظایف مهم این سازمان دانست و اظهار داشت: موظفیم از تمامی مراکز تصمیم گیری در وزارتخانه و سایر دستگاهها، موضوعات را پیگیری کنیم تا تصمیمات این سازمان به درستی انجام شود چرا که مجموعه حفظ نباتات با سلامت مردم بطور مسقیم ارتباط دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات، سرپرست سازمان حفظ نباتات به طرح کارایی مصرف آب در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بین کاشت، داشت و برداشت محصول ارتباط مستقیم وجود دارد و باید با مطالعه و تحقیق و اجرا کارایی مصرف آب در کشور را افزایش داد .

علایی مقدم در ادامه به موضوع ساختار این سازمان اشاره کرد و با طرح این سوال آیا با مشغله فراوان سازمان های جهاد کشاورزی در استان ها مدیریت حفظ نباتات باید ذیل آن ها باشد؟ گفت: تحول، نیاز به ابزار دارد و باید متناسب با اهداف و ماموریت ها به سازمان های مهمی همچون سازمان حفظ نباتات اختیار داد .

وی گفت: مقرر شد سازمان حفظ نباتات مسئولیت سلامت گیاه و سلامت تولیدات کشاورزی را بر عهده بگیرد و پاسخگو هم باشد. در همین راستا به دستور وزیر جهاد کشاورزی بخش سلامت غذا به سازمان حفظ نباتات تفویض شد که باید در این زمینه با برنامه ریزی مدون گامی اساسی برای رسیدن به اهداف مان برداریم.

سرپرست سازمان حفظ نباتات از عملکرد جزیره ای مجموعه های هم کارکرد انتقاد کرد و گفت: میخواهیم از ظرفیت سازمان ها و موسساتی همچون موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کمال استفاده را بکنیم.

علایی مقدم با بیان اینکه عده ای در خارج از کشور با اهداف شوم میخواهند صادرات محصولات ایرانی را تخطئه نمایند تصریح کرد: با فعال کردن شبکه های مراقبت و پیش آگاهی، مانیتورینگ، قرنطیه و بهداشت گیاهی و آزمایشگاه های مرجع نخواهیم گذاشت بدخواهان به اهدافشان برسند.

سرپرست سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه امروز به جای نمونه برداری و آزمایش محصولات کشاورزی در مزارع و باغات، در پشت مرزها این اتفاق می افتد تاکید کرد: با تقویت ساختار این سازمان در استانها این نقیصه بر طرف خواهد شد و ما تا حصول نتیجه، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

او گفت: درست است که سازمان غذا و دارو متولی سلامت غذا در کشور است اما متولی و مدیریت صادرات محصولات از نظر بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات است و این وظیفه بسیار مهمی است.

علایی مقدم سرانه مصرف سموم در ایران و سایر کشورهای جهان را مقایسه کرد و گفت در ایران در قیاس با سایر کشور ها میزان استفاده سموم کمتر است با اینحال آیا خروجی محصولات به لحاظ کیفیت و کمیت با آنها قابل مقایسه است؟ وی ادامه داد: با نظارت بر کارخانجات سموم، کیفیت سموم را افزایش خواهیم داد.

سرپرست سازمان حفظ نباتات به تغییرات اقلیمی اشاره کرد و گفت: خشکسالی سال های اخیر در ۵۰ سال گذشته بی سابقه است زیرا با کم شدن بارش ها اولین تهدید از طریق عوامل خسارت زای گیاهی بوجود می آید و اینجاست که نقش بسیار مهم سازمان حفظ نباتات در پیشگیری و مقابله با این گونه خسارت ها به چشم می آید.

علایی مقدم در ادامه اظهار داشت: باید ازظرفیت دانش بومی نهفته در کشاورزان و باغداران که کم هزینه و مفید است استفاده کرد زیرا یکی از مصادیق مبارزه تلفیقی بکار گیری تجربه زارعین در این امر است.

سرپرست سازمان حفظ نباتات با تاکید بر نقش مهم سازمان حفظ نباتات در مجموعه جهاد کشاورزی، گفت: سازمان حفظ نباتات، کلید بخش کشاورزی است و تا اهمیت این سازمان را مطرح نکنیم نمیتوانیم اهداف و برنامه هایمان را اجرا کنیم.

وی گفت: باید کلیه دستگاههای اجرایی، نخبگان و عموم جامعه بدانند که سلامت غذا به عنوان سلاحی برای امنیت کشور است و برای تضمین سلامت محصولات کشاورزی باید همه چرخ دنده ها اعم از دستگاهها و اشخاص درگیر این کار شوند. و در این مسیر از خرد جمعی و نظرات کارشناسی استفاده خواهیم کرد.

علایی مقدم به نقش مهم پست های قرنطینه ای در کشور اشاره کرد و گفت: می بایست با اصلاح ساختار و تقویت نیروی انسانی و تخصیص بودجه متناسب به وضعیت پست های قرنطینه سر و سامان داد در اینصورت این سازمان پاسخگو سلامت محصولات صادراتی از نظر بهداشت گیاهی خواهد بود.

سرپرست سازمان حفظ نباتات به وظایف این سازمان در کنترل عوامل خسارت زای گیاهی اشاره کرد و گفت: این سازمان نقش پدافند عامل و پدافند غیر عامل را دارد و پرسنل آن در حقیقت مدافعین سلامت محصولات کشاورزی هستند.

مطالب مرتبط

مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به تنظیم شیوه‌نامه جدید صادراتی بین وزارت جهاد کشاورزی و اداره‌کل گمرکات جمهوری خلق چین گفت: اکنون صادرات مرکباتی مانند پرتقال شیرین، نارنگی و ...
رییس سازمان حفظ نباتات کشور از 2 برابر شدن صادرات ایران به روسیه در 4 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد شاپور علایی‌مقدم میزان ...
جلسه وبیناری بین وزارتخانه های کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و اروگوئه به منظور بررسی و نهایی سازی اسناد بهداشت دام و قرنطینه گیاهی با حضور رئیس، معاونین و مدیران سازمان حفظ نباتات کشور ...
نشست رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با مدیر موسسه حفاظت و بهداشت دامی کشاورزی جمهوری نیکاراگوئه با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیکاراگوئه، معاونین قرنطینه و کنترل آفات و مدیران سازمان حفظ ...
No Thoughts on به دستور وزیر جهاد کشاورزی بخش سلامت غذا به سازمان حفظ نباتات تفویض شد / آیا با مشغله فراوان سازمان های جهاد کشاورزی در استان ها، مدیریت حفظ نباتات باید ذیل آنها باشد؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>