پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی, گزارش های ویدئویی  »   پژوهشکده انار فردوس، پروژه ای که با 80 درصد پیشرفت فیزیکی رها شده و در حال ویران شدن است + فیلم
13 آذر 1400 , ساعت 21:07

پژوهشکده انار فردوس، پروژه ای که با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی رها شده و در حال ویران شدن است + فیلم

در سال ۱۳۹۲ این پژوهشکده با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دانشگاه بیرجند شد اما از آن سال تاکنون عملیات اجرایی در این پروژه انجام نشده و ساختمان موجود هم وضعیت مناسبی ندارد.

شهرستان فردوس از قطب‌های تولید انار در کشور است. طرح پژوهشکده انار شهرستان فردوس در سال ۱۳۸۵ و در سفرهای استانی دولت نهم مطرح شد که به تایید دانشگاه فردوسی مشهد هم رسید.

بعد از انتزاع شهرستان فردوس از استان خراسان رضوی و الحاق به استان خراسان جنوبی، طی نامه‌ای از هیات امنای دانشگاه فردوسی مشهد اعلام شد که چون فردوس به خراسان جنوبی ملحق شده باید پژوهشکده انار فردوس هم به دانشگاه بیرجند تحویل شود.

در نهایت سال ۱۳۹۲ این پژوهشکده با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دانشگاه بیرجند شد اما از آن سال تاکنون عملیات اجرایی در این پروژه انجام نشده و ساختمان موجود هم وضعیت مناسبی ندارد.

این پژوهشکده که روزگاری نقطه امید کشاورزان برای تولید محصولی با کیفیت در سومین قطب تولید انار کشور شود، حالا ویرانه ای شده که جز افسوس رهاوردی ندارد.

احمد خامسان رییس دانشگاه بیرجند می گوید: به دلیل نداشتن ردیف بودجه مستقل نمی‌توان اعتباری برای تکمیل این پروژه تامین کرد، چراکه اعتبارات دانشگاه بیرجند بسیار محدود بوده و از اعتبارات دانشکده اقماری در فردوس نیز نمی‌شود هزینه‌ها را تامین کرد. تکمیل این پروژه دو تا سه میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سلیمانی مدیر جهاد کشاورزی فردوس اظهار داشت: اگر کارشناسانی مختص این حوزه در پژوهشکده انار حضور داشته باشند و ارتباطاتی با کارشناسان خارج از کشور داشته باشیم و این ارتباط بین پژوهشکده و کشاورزان برقرار شود، به عنوان مرکز ترویج آموزش‌های لازم به کشاورزان می‌توانیم در تولید محصول با ارزش افزوده بالا بهتر عمل کنیم.

عطاحسینی مدیر تولیدات گیاهی اداره جهاد کشاورزی فردوس گفت: با توجه به اینکه پژوهشکده انار زیر نظر دانشگاه است، در زمینه فنی، خاک‌شناسی، حاصلخیزی و تغذیه ، هرس، کوددهی و ارقام انار، آفات به‌خصوص کرم گلوگاه و سایر موارد می‌تواند مفید و راهگشا باشد.

.

مطالب مرتبط

طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز شهرستان کازرون آغاز شد. حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفات قرنطینه‌ای مگس میوه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات با اشاره به خسارت سنگین آفت کرم گلوگاه انار به این محصول، تاج تراشی را یکی از ...
No Thoughts on پژوهشکده انار فردوس، پروژه ای که با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی رها شده و در حال ویران شدن است + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>