پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   بررسی سلامت محصولات کشاورزی بر عهده سازمان غذا و دارو است
30 آذر 1400 , ساعت 10:56

بررسی سلامت محصولات کشاورزی بر عهده سازمان غذا و دارو است

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی می گوید وزارت جهادکشاورزی مسئولیت تولید محصولات کشاورزی و نظارت بر نوع و میزان کود و سم مصرفی را برعهده دارد و بررسی سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی جزو وظایف وزارت بهداشت است.

مسعود بصیری در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه کشورها سطح استانداردهای وارداتیشان را دائما تغییر می دهند، اظهار کرد: روسیه اخیرا سطح استاندارد محصولات وارداتی به کشور خود را تغییر داده است و این برگشت خوردن محصولات فقط شامل حال ایران نشده بلکه به محصولات صادر شده از ترکیه و چین نیز ایراداتی گرفته است.

وی ادامه داد: گفته می شود طرف روسی ۸ ماه پیش اخطارهایی در خصوص عدم رعایت استانداردهای محصولات کشاورزی صادراتی داده است ولی بنا بر اعلام رییس وقت سازمان حفظ نباتات این اخطارها از ۸ ماه پیش نبوده و در ۳ آذرماه اعلام شده است.

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که وظیفه نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی بر عهده کدام وزارتخانه است، گفت: مسئولیت محصولات کشاورزی تا زمانی که در مزرعه هستند یعنی نوع و میزان کود و سم مصرفی برعهده وزارت جهادکشاورزی است. اما زمانی که محصول از مزرعه بیرون می آید کیفیت و سلامت آن باید توسط وزارت بهداشت و سازمان زیر مجموعه آن یعنی سازمان غذا و دارو بررسی شود. یعنی بررسی محصولات از نظر باقی مانده سموم، نیترات و فلزات سنگین و… باید توسط سازمان مذکور انجام شود.

وی اضافه کرد: سازمان غذا و دارو باید سلامت محصولات تولید شده را بررسی و مشخص کند که آیا این محصولات برای سلامتی انسان مفید هستند یا خیر؟ آیا باقی مانده کود و سم کشاورزی دارند یا خیر؟ اینکه آیا این سازمان به وظایف خود عمل می کند یا نه در حیطه پاسخگویی وزارت جهاد کشاورزی نیست و وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد.

بصیری خاطرنشان کرد: در عموم کشورها دستگاه های هم تراز سازمان غذا و داروی ایران بر روی سلامت مواد غذایی به خصوص محصولات کشاورزی کنترل دارند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که اخیرا در رسانه ها گفته شده هند هم محصولات دیگری چون کیوی و سیب را برگشت داده است، گفت: در مورد کیوی این موضوع را شنیده ایم و ظاهرا هند هم باقیمانده سموم را بهانه کرده است. قبلا این موضوع را به سازمان حفظ نباتات اعلام کرده اند و بهتر است که سازمان مذکور پاسخگو باشد. در مورد سیب هم برگشتی در کار نبوده است.

به گفته وی قبلا هم این کالاها با همین شرایط به کشورهای مقصد صادر می شد ولی اینکه اخیرا چندین کشور اقدام به برگشت دادن محصولات کشاورزی ما کرده اند به نظر می رسد شیطنت های سیاسی برخی از کشورها باشد.

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که برگشت خوردن محصولات کشاورزی به دلیل وجود باقی مانده سموم کشاورزی این نگرانی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است که آیا محصولاتی که در داخل کشور استفاده می شوند سالم هستند یا خیر ؟ گفت: وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است تا با بهره گیری از دانش و مهارت های علمی کود و سموم برای مزارع کشاورزی را تامین کند و این اقلام از استانداردهای روز دنیا برخوردار باشند. همچنین این وزارتخانه در تلاش است تا با نظارت بیشتر در این بخش از تکرار مشکلات قبلی جلوگیری کند. اما در تمام دنیا بعد از تولید باید دستگاه ناظری چون سازمان غذا و دارو نظارت های لازم را انجام دهد تا مردم با دیدن برچسب این سازمان بر روی مواد غذایی با آرامش بیشتری از محصولات کشاورزی و غذایی استفاده کنند، مطمئنا همکاران ما در سازمان مذکور چنین اقداماتی انجام می دهند.

.

محصولات کشاورزی باید شناسنامه دار باشند

بصیری اضافه کرد: همچنین محصولات کشاورزی باید شناسنامه دار باشند. باید مشخص شود وقتی کالایی را خریداری می کنید از کدام مزرعه بوده و وضعیت تولید آن به چه صورت بوده است.

وی در پایان گفت: شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و در ابتدای راه هستیم. در حقیقت این اقدام در وزارت جهاد کشاورزی از قبل شروع شده و در دولت جدید جدیت بیشتری پیدا کرده است.

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: شرکت‌های واردات و تولید سموم به بهانه ورود سم، مدیریت باغ‌های کشور را در دست گرفته اند و نقش دستگاه های حاکمیتی کم‌رنگ شده است....
No Thoughts on بررسی سلامت محصولات کشاورزی بر عهده سازمان غذا و دارو است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>