پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   دلایل برگشت محصولات کشاورزی صادراتی از زبان رئیس سازمان حفظ نباتات + فیلم
5 دی 1400 , ساعت 20:20

دلایل برگشت محصولات کشاورزی صادراتی از زبان رئیس سازمان حفظ نباتات + فیلم

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، تغییر شیوه نامه‌های بهداشتی کشور‌های مقصد را، عامل اصلی برگشت محصولات کشاورزی صادراتی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، شاپور علایی‌مقدم در گفتگوی ۱۸:۳۰ درباره بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی به ایران گفت: به طور کلی محصول مرجوعی از کشور‌ها نداریم و آنچه در فضای مجازی در این باره منتشر می‌شود نادرست است، چون مرجع اظهار نظر در زمینه مسائل سلامت و بهداشت محصولات کشاورزی دو نهاد سازمان حفظ نباتات کشاورزی و سازمان غذا و دارو هستند.

او افزود: اتفاقاتی که به تازگی در خصوص برخی محصولات کشاورزی رخ داد، به این دلیل بوده که شرایط کشور مقصد برای صادرات محصولات ما تغییر کرده و هر کشور استاندارد‌های خاص خود را در این باره دارد؛ مثلا روسیه و اتحادیه اوراسیا مقرراتی در این باره دارند که گاهی هم آن‌ها را تغییر می‌دهند و زمانی که آن قوانین را تغییر می‌دهند باید پست‌های قرنطینه گواهی‌هایی صادر کنند که منطبق بر استاندارد‌های آن‌ها باشد.

او تاکید کرد: با تغییر شیوه نامه‌های بهداشتی روسیه از محصول به بستر‌های تولید و تاکید بر مراقبت از سلامت جامعه، نیاز به گواهی سلامت هم باید ضمیمه مدارک صادرکننده‌ها باشد.

علایی مقدم در خصوص بازگشت فلفل دلمه‌ای صادراتی از روسیه به کشور نیز بیان داشت: چهار نوع سمی که برای فلفل دلمه‌ای در گلخانه‌های ایران استفاده می‌شود، در کشور روسیه ثبت نشده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: طبق قانون کشور ما، مسئولیت صدور گواهی بهداشتی (در زمینه آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز) بر عهده سازمان حفظ نباتات است و مسئولیت صدور گواهی سلامت (ارزیابی باقی مانده سموم، فلزات سنگین، نیترات و سایر مواد شیمیایی در بافت گیاه یا محصول) را وزرات بهداشت و درمان بر عهده دارد.

وی بیان کرد: در کتاب قانون صادرات ما که در سامانه گمرک قرار گرفته، تنها مولفه‌ای که صادر کننده الزام به داشتن آن دارد گواهی بهداشتی است و الزامی به گواهی سلامت ندارد، که با تغییر پروتکل کشور مقصد، سازمان حمایت از مصرف کننده آن کشور عنوان کرده که گواهی سلامت محصول هم باید ضمیمه مداراک صادر کننده باشد.

علایی اضافه کرد: به همین دلیل از چند ماه قبل این موضوع را به کشور ما اعلام کردند و ما جلسات مختلفی را با کشور روسیه داشتیم، تیمی را هم سه روز قبل به مسئولیت یکی از معاونین وزارت جهاد کشاورزی به کشور روسیه اعزام کردیم و نهایتا تفاهمی ایجاد شد که این‌ها به کشور ما بیایند و به صورت رندوم، بستر‌های تولید ما را بررسی کنند.

.

.سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران دیگر میهمان برنامه در ادامه گفت: ۹ کانتینر فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران در مسکو مورد بررسی آزمایشگاهی قرار گرفته و هیچ موردی از سموم در آن‌ها مشاهده نشده است.

او افزود: درباره سیب زمینی هم موضوع وجود نوعی میکروب در خاک بود که در جلسات مشترک با طرف‌های ازبکستانی مشکل مرتفع شد.

.

توقف صادرات کیوی به هند به دلیل وجود شپشک توت / یک ماه است که صادرات کیوی به هند قطع شده است

سیدرضا نورانی در ادامه در خصوص توقف صادرات کیوی به هند هم توضیح داد: کشور هند وجود قارچی به نام شپشک توت در محموله‌های کیوی ایرانی را دلیل اصلی توقف صادرات به این کشور عنوان کرده است.

او افزود: حتما باید در جلسات مشترک با آن‌ها برای اثبات وجود نداشتن این آفت شرکت می‌کردیم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران تاکید کرد: با دست روی دست گذاشتن مشکل تولیدکنندگان سه استان شمالی کشور برطرف نمی‌شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در خصوص توقف صادرات کیوی به هند هم اظهار داشت: کشور هند وجود قارچی به نام شپشک توت در محموله‌های کیوی را علت اصلی توقف صادرات به این کشور عنوان کرده است؛ قرار بر این بود تا هیاتی از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات به کشور هند اعزام شوند تا موضوع مشترکا با آن‌ها بررسی شود، اما کوتاهی شد و ضرر آن را تولید کنندگان و صادرکنندگان کیوی متحمل شده اند و الان یک ماه است که صادرات کیوی به هند قطع شده است.

.

سرنوشت محصولات کشاورزی مرجوعی


در ادامه فرامرز خداییان چگنی مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو درباره سرنوشت محصولات کشاورزی بازگشت داده شده به ایران گفت:

.

مطالب مرتبط

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: فدراسیون روسیه در نامه‌ای به رئیس گمرک داغستان تأکید کرده است واردات فلفل از ایران به دلیل آنچه نقض مکرر استانداردهای بهداشتی عنوان شده است، انجام ...
No Thoughts on دلایل برگشت محصولات کشاورزی صادراتی از زبان رئیس سازمان حفظ نباتات + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>