جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   مهار زیستی بید گوجه فرنگی توسط نماتد بیمارگر حشرات
12 دی 1400 , ساعت 15:50

مهار زیستی بید گوجه فرنگی توسط نماتد بیمارگر حشرات

محقق بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور مبادرت به ارایه روش کنترل بیولوژیک با استفاده از نماتد بیمارگر برای کنترل آفت بید سیب زمینی نمود.

بید گوجه فرنگی (Tuta absoluta ) یا به اصطلاح توتا، یکی از آفات کلیدی گوجه فرنگی است.

در حال حاضر اصلی ­ترین روش کنترل این آفت استفاده از سموم شیمیایی است. سمومی که برای کنترل آن استفاده می­ شوند، معمولا حشره ­کش­ های فسفره و پایریتروئیدی هستند. با این وجود افزایش کاربرد روش مبارزه شیمیایی باعث مقاومت در این آفت شده است.

یکی از روش های موثر و جایگزین مصرف سموم شیمیایی در کنترل این آفت، بهره گیری از روش کنترل بیولوژیک است که تا کنون در بسیاری از کشورها انجام شده و یا در حال انجام است.

نماتدهای بیمارگر حشرات به دلیل توانایی ایجاد مرگ سریع میزبان و تاثیر مثبت بر سایر عوامل کنترل بیولوژیک، به عنوان یکی از عوامل کنترل بیولوژیک کارآمد در کنترل آفات مختلف محسوب می‌ شوند.

با توجه به اهمیت آفت بید گوجه فرنگی المیرا ابوترابی محقق بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور مبادرت به ارایه روش کنترل بیولوژیک با استفاده از نماتد بیمارگر برای کنترل این آفت نمود.

بر اساس نتایج تحقیق انجام شده، استفاده از نماتد بیمارگر حشرات گونه­ Steinernema feltiae به میزان ۱۰۵×۶ لارو نماتد در ۲ لیتر آب (در هر سی سی تعداد ۳۰۰ لارو نماتد) در هر متر مربع از ردیف کاشت گوجه ­فرنگی گلخانه ­ای به طوری که سوسپانسیون حاوی نماتد بتواند سطح پشتی و شکمی برگ­های آفت زده را پوشش دهد، می­ تواند با قدرت کارایی ۹۰-۸۰ درصد، در کنترل این آفت نقش به­ سزایی داشته باشد.

.

مهار زیستی بید گوجه فرنگی توسط نماتد بیمارگر حشرات

مطالب مرتبط

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هر هکتار هزار زنبور براکون رهاسازی شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما کهگیلویه و بویراحمد، معتمدی پور افزود: در شهرستان‌های گچساران ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
برای کنترل کرم ساقه خوار ذرت و گوجه فرنگی از حشرات مفید یعنی زنبور‌های تریکوگراما و براکون استفاده می شود که جایگزینی مناسب به جای سم پاشی با سموم شیمیایی هستند....
کشاورزان فاروجی با شرکت در دوره آموزشی روز مزرعه با روش رهاسازی زنبورهای تریکوگراما و براکون برای کنترل آفت کرم میوه خوار (هلیوتیس) گوجه فرنگی آشنا شدند....
No Thoughts on مهار زیستی بید گوجه فرنگی توسط نماتد بیمارگر حشرات

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>