پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   برگشت محصولات کشاورزی به دلیل باقیمانده سموم نبود / سرانه مصرف سم در ایران یک چهارم سرانه جهانی است
14 دی 1400 , ساعت 19:37

برگشت محصولات کشاورزی به دلیل باقیمانده سموم نبود / سرانه مصرف سم در ایران یک چهارم سرانه جهانی است

هشتمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی تهران امروز با حضور علایی مقدم، رییس سازمان حفظ نباتات، گیل آبادی رییس انجمن تولیدکنندگان سموم، فرهادی رییس انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمیایی و سایر فعالان و متخصصان این حوزه در محل مرکز نمایشگاه‌های بوستان گفتگو فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش مهر، شاهپور علایی مقدم در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران گفت: اخیرا مباحث گسترده ای در حوزه برگشت محصولات کشاورزی ایران از کشورهای دیگر از جمله روسیه، ازبکستان، ترکمنستان و هندوستان مطرح شده که عده زیادی دلیل آن را بحث باقیمانده سموم عنوان می کردند. اما برگشت محصولات کشاورزی به دلیل بحث باقی مانده سموم نبود.

علایی مقدم گفت: بنده همان زمان اعلام کردم اگر یک نفر در کل کشور یک برگه آنالیز تحویل من بدهد که در آن مشخص باشد برگشت این محصولات به دلیل باقیمانده سموم بوده و باقیمانده سموم در این محصولات بالاتر از استانداردهای کشور مبدا بوده، بنده از مردم ایران عذرخواهی و از سمت خود کناره گیری می کنم.

علایی مقدم اضافه کرد: روسیه در این زمینه دو مطلب را مطرح کرده اول اینکه چهار آفت کش استفاده شده در فلفل دلمه ای های صادراتی در این کشور ثبت نشده و روسی ها این آفت کش ها را نمی شناسند و دوم اینکه محصول تولیدی باید شناسه داشته باشد به این معنا که مشخص باشد چه کسی، کجا و در چه شرایطی این محصول را تولید و چه کسی آن را صادر کرده است.

علایی مقدم گفت: در این زمینه حق کاملا با روسیه است چرا که وقتی محصول شناسه دار باشد و تخلفی اتفاق بیفتد فقط همان صادرکننده جریمه و مسدود می شود و سایرین درگیر این چالش ها نمی شوند.

وی تاکید کرد: در این راستا نیازمند راه اندازی سامانه ای هستیم که تمام اطلاعات مربوط به محصول در آن ثبت شود.

علایی مقدم افزود: به همین منظور با دستور وزیر جهاد کشاورزی معاونت سلامت در سازمان حفظ نباتات تشکیل می شود که کمیته آن نیز راه اندازی شده و سامانه سماک (سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی) نیز ایجاد شده است.

وی گفت: در مقایسه با سایر کشورها سم کمتری مصرف می کنیم. سرانه مصرف سم در ایران یک چهارم سرانه جهانی است.

وی همچنین درباره تولید و توزیع سموم تقلبی در کشور توضیح داد: ما نمی توانیم بگوییم که این تقصیر تولیدکنندگان است. وقتی در شرایط تحریم قرار داریم قیمت سموم بسیار بالاست و ۹۸ درصد تکنیکال ها وارد می‌شود عده ای نیز خواب پریشان می بینند و اقدام به تولید و توزیع سموم تقلبی می کنند که در این زمینه باید بسیار هوشیار عمل کنیم تا آنها متوقف شوند.

.

علایی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به اینکه میزان متوسط بارندگی در ایران بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلی لیتر است گفت: ما باید بر اساس ظرفیت ها و اقلیم کشور الگوی کشت را اجرا کنیم اما متاسفانه تاکنون توفیقی در اجرای این طرح حاصل نشده است.

وی با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی تاکید بسیاری بر اجرای طرح کشاورزی قراردادی دارد گفت: اگر کشاورزی قراردادی در کشور نهادینه شود توفیقات بسیار خوبی در حوزه کشاورزی حاصل خواهد شد و هیچ بذری در خاک نمی رود مگر آنکه مشتری آن مشخص باشد.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه امنیت غذایی پیش نیاز امنیت دفاعی استف افزود: اگر محصولات کشاورزی به میزان کافی و سالم تولید شود نیازی به درمان نیز وجود ندارد اما متاسفانه بیشتر از پیشگیری روی درمان متمرکز شده ایم.

علایی مقدم باا شاره به اینکه قانون مصوب سازمان حفظ نباتات مربوط به ساز ۴۶ است گفت: طی این مدت قوانین و دستورالعمل ها بین المللی تغییرات زیادی کرده و ما متوقف شده در زمان داریم عمل می کنیم و به اعتقاد بنده این قوانین نیاز به بازبینی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۹۲ درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود گفت: میانگین جهانی مصرف آب در کشاورزی ۷۰ درصد است که ما ۲۲ درصد از میانگین جهانی بیشتر مصرف می کنیم.

به گفته علایی مقدم راندمان آبیاری در کشور نیز ۳۵ درصد است که ما در این زمینه از کشورهایی مثل مصر و لیبی نیز پایین تر هستیم.

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on برگشت محصولات کشاورزی به دلیل باقیمانده سموم نبود / سرانه مصرف سم در ایران یک چهارم سرانه جهانی است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>