پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   رایزنی تولیدکنندگان آفت کش های اروپایی برای بازگشت و سرمایه گذاری در ایران
22 دی 1400 , ساعت 15:38

رایزنی تولیدکنندگان آفت کش های اروپایی برای بازگشت و سرمایه گذاری در ایران

مدیرکل دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور از تلاش برخی شرکت های اصلی تولید کننده سموم کشاورزی در اتحادیه اروپا برای بازگشت دوباره به بازار ایران با رفع تحریم ها خبر داد.

مدیرکل دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور از تلاش برخی شرکت های اصلی تولید کننده سموم کشاورزی در اتحادیه اروپا برای بازگشت دوباره به بازار ایران با رفع تحریم ها خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد نوروزیان افزود: شرکت های اصلی تولید کننده آفت کش ها که به علت تشدید تحریم های آمریکا از ایران خارج شدند، رایزنی هایی را برای سرمایه گذاری در ایران در آینده نزدیک آغاز کرده اند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بخش عمده آفت کش های آماده مصرف و تکنیکال ها و مواد اولیه برای تولید سموم کشاورزی در داخل، توسط کشورهای چین و هند و بخش کمی به علت تحریم ها از سوی اتحادیه اروپا تامین می شود.

نوروزیان اظهار داشت: یکی از اهداف ما این است که شرکت های اصلی و صاحب تکنولوژی در اتحادیه اروپا برای تولید تکنیکال ها و آفت کش های تحت لیسانس در ایران فعالیت کنند و سبد آفت کش ها از طریق این منابع اصلی گسترش یابد.

وی با بیان این که بسیاری از کشورهای جهان و حتی کشورهای اروپایی بخشی از تکنیکال های مورد نیاز خود را از چین و هند وارد می کنند، تصریح کرد: تصور عموم نباید این طور باشد که آفت کش ها و تکنیکال هایی که از این دو کشور وارد ایران می شود، کیفیت ندارند.

.

تولید ۷۵ درصد آفتکش ها در کشور

مدیرکل دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که در حال حاضر ۷۵ درصد آفت کش های مورد نیاز کشور از طریق ورود تکنیکال ها و مواد اولیه در داخل و ۲۵ درصد نیز به صورت آماده وارد می شود، گفت: ۵۲ کارخانه تولیدکننده آفت کش با ظرفیت اسمی تولید سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن سموم کشاورزی در کشور وجود دارد و در عین حال ظرفیت های خالی زیادی برای تولید داریم.

وی درباره تنوع آفت کش ها نیز اذعان داشت: ۴۳۵ قلم آفت کش در کشور داریم که از این تعداد حدود ۲۰۰ قلم در سال تدارک دیده می شود و این عدد هر سال با توجه به شرایط آب و هوایی و نیاز کشور تغییر می کند.

نوروزیان درباره گسترش فناوری در حوزه آفت کش ها نیز گفت: سازمان حفظ نباتات کشور از افزایش ضریب نفوذ فناوری در حوزه آفت کش ها حمایت می کند و بخش خصوصی هم با توجه به نیم نگاهی که به صادرات آفت کش های تولید خود به بازارهای هدف دارد، این رویه را در پیش گرفته است.

وی با اشاره به این که شرکت های داخلی تمایل به تولید ماده اولیه آفت کش ها را دارند، پیش بینی کرد تولید تکنیکال ها در داخل کشور در آینده شتاب بگیرد.

نوروزیان در عین حال افزود: در راستای مدیریت و فناوری آفت کش ها دوشنبه بیستم دی ماه با موسسه کنترل اگروشیمیایی وزارت کشاورزی و امور روستایی چین، تفاهمنامه سه ساله به صورت مجازی امضا کردیم.

وی، تقویت تبادل و همکاری در زمینه ثبت آفت کش ها، تقویت کنترل کیفیت آفت کش ها، ظرفیت سازی آزمایشگاه های کنترل کیفی و آزمایش باقیمانده سموم و بررسی میدانی آفت کش ها و افزایش ظرفیت سازی در انتقال فناوری و تولید آفت کش ها با تاکید ویژه بر تکنیکال شان را از محورهای این تفاهم نامه برشمرد.

مدیرکل دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور در مورد نظارت بر آفت کش ها و تکنیکال های وارداتی اظهار داشت: واردات آفت کش ها و تکنیکال ها با مجوز این سازمان وارد کشور می شود و قبل از آن که در شبکه توزیع قرار گیرد، آزمایش های کنترل کیفی در مورد آنها انجام می شود.

وی اضافه کرد: این سازمان برای مصرف آفت کش ها دستورالعمل تدوین و مشخص می کند که آفت کش ها در چه زمانی، به چه میزان و چگونه برای محصولات باغی و زراعی استفاده شود.

نوروزیان اذعان داشت: ترویج چگونگی مصرف آفت کش ها میان کشاورزان توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام می شود، ضمن آن که شرکت های واردکننده و تولید آفت کش ها نیز به این سمت حرکت می کنند که نحوه مصرف سموم کشاورزی را ترویج کنند.

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با انجام تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی درباره عملکرد سازمان حفظ نباتات موافقت کردند. نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۴ ...
No Thoughts on رایزنی تولیدکنندگان آفت کش های اروپایی برای بازگشت و سرمایه گذاری در ایران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>