پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ۳ اقدام وزارت کشاورزی برای جلوگیری از برگشت خوردن محصولات صادراتی
28 دی 1400 , ساعت 19:39

۳ اقدام وزارت کشاورزی برای جلوگیری از برگشت خوردن محصولات صادراتی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از سه اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای ممانعت از برگشت خوردن محصولات کشاورزی در آینده خبر داد.

شاهپور علائی مقدم افزود: اول اینکه توافق شد که سازمان غذا و دارو، گمرک و سازمان حفظ نباتات کشور برای صدور گواهی بهداشتی حتماً برگه آنالیز باقیمانده سموم را رویت کنند، دوم؛ از یکم بهمن ماه سامانه سماک راه‌اندازی می‌شود و ۳۵ آزمایشگاه وزارت بهداشت در این سامانه قابل رصد خواهد بود، سوم؛ قرار شد تیمی از روسیه به زودی برای بازدید از گلخانه‌ها و مراکز تولیدی محصولات کشاورزی به ایران بیایند.

وی در ادامه با بیان اینکه رصد سلامت محصولات کشاورزی از محصول محوری به عرصه محوری تبدیل شده است، گفت: پیش از این خود محصول را آزمایش و بررسی می‌کردند، اما اکنون بستری که محصول کشاورزی در آن تولید می‌شود را رصد می‌کنند.

علایی مقدم با اشاره به اینکه از سال ۹۸ مسئولان روسی به ایران اعلام کرده بودند که ضوابط و کنترل بهداشت گیاهی از محصول محور به عرصه محور تغییر یافته است، افزود: اقدامی در این زمینه انجام نشده بود

وی تصریح کرد: از سال ۹۸ تا الان بهره‌برداران ما شناسنامه‌دار نبودند و نظم خاصی نداشتند. با راه‌اندازی این سامانه‌ها امیدواریم در آینده از مشکلات صادرات کاسته شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: هیات روسی به زودی برای بازدید از مزارع و گلخانه های کشورمان به ایران سفر می کند و سپس صادرات فلفل به این کشور از سر گرفته می شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ۸۴۰ کلینیک گیاه پزشکی و ۸۵۰۰ داروخانه گیاهپزشکی و فروشگاه سم در کشور داریم و باید این‌ها کنترل شوند تا استفاده سموم در بخش کشاورزی با نسخه‌های گیاه‌پزشکان انجام شود.

علایی مقدم در ادامه به سرانه پایین سموم کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف در ایران ۴۰۰ گرم اما در دنیا ۴ برابر این میزان است در حتی در چین ۱۷ کیلوگرم و در اروپا ۱۲ کیلوگرم مصرف می‌شود.

خاطرنشان کرد: به طور شفاف بگویم که آموزش و ترویج و مهارت بهره برداران در سال‌های گذشته کاملاً مغفول مانده و کار به جایی رسید که کسی در خدمات کشاورزی فعالیت نمی‌کند.

وی تاکید کرد که ۷۰ درصد تأثیر گذاری سموم به نحوه مصرف آنها بستگی دارد اما متأسفانه کشاورزان و بهره برداران دانش و سواد کافی برای آن را ندارند.

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: شرکت‌های واردات و تولید سموم به بهانه ورود سم، مدیریت باغ‌های کشور را در دست گرفته اند و نقش دستگاه های حاکمیتی کم‌رنگ شده است....
No Thoughts on ۳ اقدام وزارت کشاورزی برای جلوگیری از برگشت خوردن محصولات صادراتی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>