پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   درخواست جرم ‌انگاری فروش آفت کش‌ ها در فضای مجازی
23 بهمن 1400 , ساعت 13:45

درخواست جرم ‌انگاری فروش آفت کش‌ ها در فضای مجازی

سازمان حفظ نباتات کشور خواستار جرم‌انگاری فروش سموم کشاورزی در فضای مجازی شد.

سازمان حفظ نباتات کشور خواستار جرم‌انگاری فروش سموم کشاورزی در فضای مجازی شد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر آفت کش ‌های سازمان حفظ نباتات کشور گفت: این سازمان طی نامه‌ای پیشنهاد جرم‌انگاری فروش سموم کشاورزی در فضای مجازی را به معاون دادستان کل کشور ارایه داده است و امیدواریم در آینده نزدیک این پیشنهاد مورد موافقت قرار بگیرد.

سید جواد نوروزیان، فروش اینترنتی سموم کشاورزی را برای حوزه تولید مخاطره‌آمیز دانست و افزود: تردید در اصالت آفت کش‌ ها، امکان فروش سموم تقلبی، بی‌کیفیت و تاریخ گذشته از طریق فضای مجازی وجود دارد که می‌تواند علاوه بر هدررفت سرمایه، موجب طغیان آفت در یک منطقه و یا کشور شود و به تولید، امنیت غذایی و سلامت جامعه آسیب وارد کند.

وی با بیان این که فروش اینترنتی سموم کشاورزی از نظر قانونی ممنوع است، اظهار داشت: به رغم این ممنوعیت، فروش سموم کشاورزی در فضای مجازی، جرم تلقی نمی‌شود و از این رو برای متخلفان مجازاتی تعیین نشده است.

نوروزیان اظهار داشت: قانون گذار در قانون حفظ نباتات و آیین اجرایی آن، قانون افزایش بهره ‌وری بخش کشاورزی و منایع طبیعی و همچنین دستورالعمل نظام صدور مجوز و پروانه واحدهای گیاهپزشکی، سازوکارهای خرید و فروش آفتکش‌ها را بیان کرده و به صراحت اعلام داشته است فروش آفت کش ‌ها باید در بسته‌بندی‌های بدون تغییر با برچسب تایید شده و صرفا از طریق فروشگاه‌های مجاز آفت کش نباتی عرضه شود.

وی در همین حال اضافه کرد: تاکنون هیچ مجوزی از سوی مراجع تخصصی ذی‌ربط برای فروش سموم کشاورزی در فضای مجازی صادر نشده است.

مدیرکل دفتر آفت کش‌ های سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از سال گذشته تاکنون جلساتی را با پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران (پلیس فتا) برگزار و طی مکاتباتی با معاون دادستان کل کشور، تبعات و مخاطرات عرضه و فروش اینترنتی سموم کشاورزی در حوزه سلامت و امنیت غذایی کشور تبیین شد.

وی اذعان داشت: سازمان حفظ نباتات کشور از سال ۹۷ تاکنون به شرکت‌های بزرگ و فعال در فضای مجازی که دارای فروش اینترنتی بالایی هستند از طریق نامه‌نگاری اعلام کرده است که مطابق قانون و مقررات، مجاز به فروش آفت کش‌ ها نیستند.

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در جلسه شورای مدیران حفظ نباتات کشور گفت: دبیرخانه روتردام باید در سازمان ایجاد شود و مصوبات و سایر امور و همکاری در چهارچوب کنوانسیون روتردام به جد ...
مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در دو ماهه اخیر در حوزه آفت‌کش‌های آماده مصرف، تعداد ۱۴۲ مجوز با وزنی حدود هزار و ۸۷ تن و در ماده موثره تکنیکال هم ...
رییس سازمان حفظ نباتات کشور از آزاد شدن صادرات آفت کش ها خبر داد. دکتر شاهپور علایی مقدم رییس سازمان حفظ نباتات کشور در دیدار با اعضای انجمن تولید کنندگان ...
No Thoughts on درخواست جرم ‌انگاری فروش آفت کش‌ ها در فضای مجازی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>