پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   راه اندازی بانك اطلاعاتی بال‌غشاییان ایران
21 بهمن 1400 , ساعت 16:14

راه اندازی بانک اطلاعاتی بال‌غشاییان ایران

 این بانک اطلاعاتی آنچه را از زمان چاپ اولین مقالات حشره شناسی تا سال1400 خورشیدی (2021 میلادی) مربوط به راستۀ بال‌غشاییان ایران در منابع قابل دسترس منتشر شده است ارائه می‌کند.

بانک اطلاعاتی بال‌غشاییان ایران (نسخۀ ۱) (The data bank of the Iranian Hymenoptera, Version 1) راه اندازی شد.

 این بانک اطلاعاتی آنچه را از زمان چاپ اولین مقالات حشره شناسی تا سال۱۴۰۰ خورشیدی (۲۰۲۱ میلادی) مربوط به راستۀ بال‌غشاییان ایران در منابع قابل دسترس منتشر شده است ارائه می‌کند.

نسخۀ اول این مجموعه ۱۵۰۵۱ رکورد از هرگونه انتشارات در مورد بال‌غشاییان ایران، اعم از تاکسونومیک، فونستیک، زیست‌شناسی و سایر زمینه‌های گیاه‌پزشکی که در نشریات و کنگره‌های داخلی و خارجی منتشر شده است را دربرمی‌گیرد.

جستجو در این مجموعه بر مبنای گونه، جنس، خانواده، محل، میزبان یا زیستگاه و مولفین امکان پذیر است.

این بانک اطلاعاتی به همت دکتر ابراهیم ابراهیمی محقق بخش رده بندی حشرات موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور راه اندازی شده و از طریق نشانی اینترنتی http://hymenoptera.iripp.ir قابل دسترسی است.

راسته بال غشاییان یکی از بزرگترین راسته‌های حشرات است که شامل زنبورها، زنبورهای وحشی، مورچه‌ها می‌شود. تاکنون بیش از ۱۳۰٬۰۰۰ گونه از این راسته شناسایی شده‌اند. حشرات این راسته عموما دو جفت بال غشایی و نازک دارند و به همین دلیل به آنها بال غشاییان اطلاق می شود.

این حشرات دارای تنوع زیادی از لحاظ شکل، اندازه و شیوهٔ زندگی هستند. از بین این حشرات، زنبورها نقش حیاتی در گرده افشانی و بارورسازی گل‌های گیاهان و در نتیجه محصولات زراعی و باغی دارند.

زنبورهای پارازیتوئید هم که زندگی انگلی دارند و تخم‌های خود را بر روی لارو حشرات دیگر قرار می‌دهند و به همین دلیل در برنامه های کنترل بیولوژیک آفات محصولات کشاورزی کاربرد گسترده ای دارند در این گروه از حشرات جای دارند. این زنبورها برای کنترل جمعیت آفات کشاورزی و به عنوان جایگزینی برای سموم شیمیایی، پرورش داده شده و در اختیار کشاورزان، باغ داران و گلخانه داران قرار داده می شوند.

.

مطالب مرتبط

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به مهار زیستی کرم ساقه خوار (سزامیا) ذرت با استفاده از زنبور تلنموس گفت: انسکتاریومی جهت پرورش انبوه زنبور ...
حاصل پژوهش‌های مؤسسه‌ای در 30 کیلومتری اهواز در مبارزه بیولوژیک با آفات و کشت واریته‌های جدید نیشکر، موجب شده تا مصرف سموم کشاورزی در این کشتِ شیرین، به صفر برسد و یک محصول ...
برنامه انتقال یافته تحقیقاتی با موضوع "کنترل بیولوژیک شپشک آرد آلود مرکبات و چای" با تدریس دکتر سیدحسن ملکشی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور روز دوشنبه 8 خرداد ماه سال جاری ...
به منظور افزایش ضریب سلامت و کاهش سموم، از روش‌های غیر شیمیایی و بیولوژیک برای کشاورزی در خوزستان استفاده می شود. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت : ...
No Thoughts on راه اندازی بانک اطلاعاتی بال‌غشاییان ایران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>