پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کردستان  »   98 هزار هکتار از مزارع کردستان علیه آفت سن سمپاشی شد
18 خرداد 1395 , ساعت 14:54

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان کردستان:

۹۸ هزار هکتار از مزارع کردستان علیه آفت سن سمپاشی شد

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان کردستان گفت: 98 هزار هکتار از مزارع گندم و جو این استان عیله آفت سن سمپاشی شده و ضمن کنترل کامل این افت، امسال سن در مزارع کردستان به حالت بحرانی نرسید.

محمد غفوری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مبارزه با آفت سن در این استان در دو مرحله انجام می شود که مرحله نخست مبارزه با سن مادر و مرحله دوم مبارزه با پوره سن است.
وی اضافه کرد: امسال در مرحله نخست که در اواسط بهار صورت گرفت در مجموع در ۲۶ هزار هکتار از مزارع این استان مبارزه با سن های مادر که از مناطق مرتفع تر وارد مزارع می شود انجام شد.
وی اظهار کرد: در مرحله دوم نیز مبارزه با پوره سن قبل از برداشت محصول صورت می گیرد، تاکنون ۷۲ هزار هکتار از مزارع استان سمپاشی شده و پیش بینی می شود تا فصل برداشت کامل گندم بیش از ۱۵۰ هزار هکتار دیگر نیز سمپاشی شود.
مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان کردستان گفت: هم اکنون وجود این آفت در مزارع استان در یک نُرم عادی قرار دارد و با توجه به وضعیت مطلوب مزارع گندم لازم است که کشاورزان مبارزه شیمیایی را علیه این آفت شروع کنند.
غفوری افزود: ۲۲۰ نفر از کارشناسان این سازمان با استفاده از ۷۰ دستگاه خورو در حال سرکشی و بازدید از مزارع گندم بوده و توصیه های فنی لازم را به گندمکاران در خصوص مبارزه سریع با آفت سن را می دهند.
وی اضافه کرد: در این فصل حشره سن از دامنه کوه به سمت مزارع هجوم می آورد و آفت آن موجب کاهش عملکرد و سن زدگی گندم شده و خسارت های زیادی به گندمکاران وارد می کند.
وی اظهار کرد: جمعیت این حشره زمانی که مبارزه با آن انجام نشود به طور تصاعدی بالا می رود به صورتی که از هر جفت تعداد ۱۴ پوره (بچه) متولد می شود و تعداد سه تا پنج حشره می توانند محصول بیش از یک مترمربع مزرعه را از بین ببرند.
مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان کردستان گفت: مبارزه با این حشره به صورت سمپاشی انجام می شود و رشد آن همزمان با رشد گندم شیری است و ترشحات حشره با ورود به داخل محصول، پروتئین آن را بی خاصیت می کند.
وی افزود: مهار نشدن آفت سن علاوه بر اینکه می تواند محصول امسال کشاورزان را از بین ببرد، ریزش آنها به مناطق مرتفع و کوهپایه ای و تخم ریزی دوباره آنها زمینه را برای تشدید این آفت در سال آینده نیز فراهم می سازد.
غفوری گفت: سال گذشته به دلیل عدم استقبال کشاورزان از مبارزه به موقع با آفت سن، میزان این آفت در برخی مزارع استان به حالت بحرانی رسید و برای مقابله با آن ۲۳۰ هزار هکتار از مزارع سمپاشی شد.
وی از کشاورزان استان خواست در صورت مشاهده این آفت در مزارع خود ضمن اعلام این موضوع به مراکز خدمات کشاورزی، مبارزه شیمیایی را علیه این آفت انجام دهند و از گسترش آن به دیگر مزارع جلوگیری کنند.
وی اضافه کرد: کشاورزان سموم مورد نیاز را از کلینیک ها و مراکز معتبر و همچنین اطلاعات مورد نیاز را از کارشناسان این مراکز دریافت کنند و ضمن رعایت نکات فنی در مزارع خود اقدام به سمپاشی علیه این آفت کنند.
امسال ۵۵۰ هزار هکتار از مزارع استان کردستان به کشت گندم اختصاص یافته و پیش بینی می شود در مجموع ۸۸۰ هزار تُن گندم از مزارع این استان برداشت شود.
استان کردستان به خاطر داشتن بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: مبازره با آفات سن و شته در مزارع غلات و کلزا از اسفندماه آغاز شده و تا نیمه خرداد ماه ادامه دارد....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات اجرایی مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان ورامین آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال ...
No Thoughts on ۹۸ هزار هکتار از مزارع کردستان علیه آفت سن سمپاشی شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>