پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, گزارش های ویدئویی  »   حمله دو آفت به هزاران هکتار از جنگل‌های زاگرس در ۵ ماه گذشته + فیلم
11 تیر 1401 , ساعت 18:45

حمله دو آفت به هزاران هکتار از جنگل‌های زاگرس در ۵ ماه گذشته + فیلم

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی: خشکسالی و کاهش بارندگی عامل اصلی آفت زدن جنگل‌های زاگرس است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی درباره آمار آسیب‌های ناشی از طغیان آفات در جنگل‌های زاگرس خاطر نشان کرد: آفت جوانه خوار بلوط از اسفند پارسال تا اردیبهشت امسال به حدود ۳۰ هزار هکتار از بلوط‌های زاگرس آسیب زده و آفت پروانه سفید برگ خوار نیز از فروردین امسال تاکنون به حدود ۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس خسارت زده است به نحوی که ۲۲ هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد، ۶ هزار هکتار از جنگل‌های استان فارس و ۱۵۰۰ هکتار از جنگل‌های زاگرسی خوزستان از این آفت خسارت دیده اند‎، بنابراین بلوط‌های زاگرس در پنج ماه گذشته مجموعا با حدود ۶۰ هزار هکتار آسیب مواجه بوده اند.

این مقام مسئول در سازمان منابع طبیعی ادامه داد: عمده آفت‌های جنگلی صرفا دارای یک نسل هستند و خسارات آن‌ها در یک مرحله بروز پیدا می‌کند، اما متاسفانه آفت پروانه سفید برگ خوار دارای پنج نسل است که همین مسئله باعث می‌شود این آفت در مراحل مختلف و در طول چند ماه به جنگل‌های زاگرس آسیب بزند؛ بنابراین می‌توان گفت آفت پروانه سفید از بیشتر آفات جنگلی دیگر خطرناک‌تر و میزان خسارات آن هم گسترده‌تر است.

امیرمسعود جلالی با رد استفاده از سموم شیمیایی در مبارزه با آفات گفت: ما به هیچ وجه در عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی کشور برای مبارزه با آفات از سموم شیمیایی استفاده نمی‌کنیم، زیرا اولا استفاده از ترکیبات شیمیایی به پوشش گیاهی جنگل‌ها آسیب می‌زند و ثانیا به دلیل وجود دام اهلی، حیات وحش و منابع آبی در منطقه زاگرس، ما اساسا مجاز به استفاده از سموم شیمیایی نیستیم؛ بنابراین در هفته‌های اخیر ما با استفاده از ترکیبات بیولوژیک دوستدار محیط زیست به مبارزه با آفات درختان بلوط زاگرس پرداخته ایم.

جلالی با تاکید بر لزوم اختصاص بودجه برای مبارزه با آفات گفت: مسئولان اجرایی باید توجه داشته باشند که ما اساسا نمی‌توانیم طغیان آفات یا وقوع حریق گسترده در جنگل‌ها و مراتع را پیش بینی کنیم و براساس پیش بینی ها، سالیانه مقدار مشخصی از دولت بودجه بگیریم؛ بنابراین دولتمردان باید به اعتبارات مورد نیاز سازمان منابع طبیعی برای مبارزه با آفات و آتش سوزی جنگل ها، نگاه مدیریت بحران داشته باشند.

این مقام مسئول در سازمان منابع طبیعی با گلایه از اختصاص پیدا نکردن اعتبارات بحرانی به این سازمان گفت: عدم اختصاص این اعتبارات در حالی است که ما بار‌ها از دولت درخواست کرده ایم که نگاهی بحرانی به مسائلی نظیر آفت زدن جنگل یا وقوع حریق داشته باشد و اعتبارات بحرانی ویژه‌ای برای این منظور به سازمان منابع طبیعی تخصیص دهد؛ زیرا ما زمانی می‌توانیم با آفات و آتش سوزی‌ها به خوبی مبارزه کنیم که اعتبارات مورد نیاز به سرعت اختصاص پیدا کند.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به بحرانی بودن مسائلی مثل وقوع حریق گسترده یا درگیر شدن بخش زیادی از عرصه‌های طبیعی با آفات، سازمان مدیریت بحران باید در این مواقع به شکل جدی پای کار بیاید و از نظر بودجه و امکانات به سازمان منابع طبیعی یاری برساند. البته خوشبختانه در دوره مدیریت آقای نامی، سازمان مدیریت بحران نقش موثرتری را در مبارزه با مخاطرات منابع طبیعی ایفا کرده، اما به نظر می‌رسد سازمان منابع طبیعی همچنان نیاز بیشتری به همراهی مجموعه مدیریت بحران کشور دارد.

.

مطالب مرتبط

بلوط یکی از گونه های اصیل و بومی ایران است که در جنگلهای زاگرس در عرصه خوزستان می روید ولی چندسالی است که هجوم آفات این درخت ها را تهدید می ...
همزمان با ایام بهار، کار مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس در جنگل‌های بلوط استان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ خان محمدیان معاون حفاظت جنگل ...
معاون جنگل سازمان منابع طبیعی ­گفت: ­عمده آفات ­در جنگل‌های زاگرس،­­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که با محلول پاشی غیرشیمیایی مبارزه با آن‌ها را شروع کردیم. ­به ...
مبارزه با کرم آفت جوانه خوار بلوط در سطح دو هزار هکتار از جنگلهای لرستان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیر منابع طبیعی و آبخیز ...
No Thoughts on حمله دو آفت به هزاران هکتار از جنگل‌های زاگرس در ۵ ماه گذشته + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>