پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   مبارزه ۳.۱ میلیون هکتاری با علف‌های هرز گندم/ کنترل ۸۰ درصدی کرم ساقه‌خوار برنج با تولید نشای برنج زیر پوشش توری
21 تیر 1401 , ساعت 14:28

مبارزه ۳.۱ میلیون هکتاری با علف‌های هرز گندم/ کنترل ۸۰ درصدی کرم ساقه‌خوار برنج با تولید نشای برنج زیر پوشش توری

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: نزدیک به ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار با علف‌های هرز گندم در سال زراعی جاری مبارزه شده است.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: نزدیک به ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار با علف‌های هرز گندم در سال زراعی جاری مبارزه شده است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، اکبر آهنگران با بیان این مطلب، سطح مبارزه با علف‌های هرز گندم در مزارع آبی را نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار و در اراضی دیم یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در سطح ۳.۲ میلیون هکتار با علف‌های هرز در مزارع گندم مبارزه صورت گرفت.

آهنگران خشکسالی و خسارات ناشی از آن و کاهش سطح زیر کشت گندم را از دلایل کاهش میزان مبارزه کشاورزان با علف‌های هرز در گندمزارها نسبت به سال گذشته دانست.

وی در مورد مبارزه با علف‌های هرز در مزارع کلزا نیز تصریح کرد: طی سال زراعی جاری در مجموع در سطح ۲۱۰ هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز نازک برگ، پهن برگ و یا تواما و همچنین در مرحله پیش رویشی در مزارع کلزا انجام شد.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور در مورد مبارزه با آفات گندم گفت: نزدیک به ۳۴۰ هزار هکتار در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با آفات گندم به جز آفت سن گندم، مانند سوسک سیاه، شته ها، مینوز برگ غلات و سوسک قهوه ای در مزارع کشور مبارزه صورت گرفت.

آهنگران درباره آفات کلزا نیز اظهار داشت: در سال زراعی جاری در سطح ۶۹ هزار هکتار با آفات کلزا مانند شته مومی و سوسک منداب مبارزه شد.

.

لزوم کنترل کرم ساقه خوار در کشت دوم برنج

وی برای کنترل کرم ساقه خوار برنج در کشت دوم از کشاورزان به ویژه در استان مازندران خواست مبارزه با این آفت را به موقع انجام دهند.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که راه‌های مبارزه با کرم ساقه‌خوار برنج ساده است، گفت: در کشت اول برنج به علت پایین بودن جمعیت این آفت، مشکل خاصی نیست و با مبارزه مختصر کرم ساقه خوار کنترل می شود.

وی ادامه داد: اما در کشت دوم از آنجایی که جمعیت این آفت بالا می‌رود از این رو باید به موقع مبارزه آغاز شود.

آهنگران به شالیکاران توصیه کرد که در کشت دوم برنج، خزانه‌های تولید نشا را با توری یا پشه‌بند بپوشانند تا این آفت نتواند روی نشا تخم‌ریزی کند و به مزرعه اصلی منتقل شود.

وی اذعان داشت: با این اقدام می‌توان بیش از ۸۰ درصد آفت کرم ساقه خوار برنج را کنترل کرد.

مطالب مرتبط

با اجرای تفاهم نامه آموزشی ترویجی ارتقای توانمندی‌های زنان روستایی، زمینه مشارکت زنان روستایی در تولید و کاربرد زنبور تریکوگراما برای کنترل کرم ساقه خوار برنج فراهم گردید. به دنبال ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج خبر داد. سید علی ...
طرح کشت توام شالی و پرورش اردک در در 10 هزار مترمربع اراضی شالیزاری روستای نقارچی محله از توابع مرکز جهاد کشاورزی دهستان سمسکنده شهرستان ساری اجرا شد. مدیر جهاد ...
وضعیت دپو و رکود بازار برنج تولیدی سال گذشته پس از گذشت یک ماه از سال جدید در حالی است که قیمت فعلی رقم طارم هاشمی نسبت به اسفند ماه پارسال حدود ...
No Thoughts on مبارزه ۳.۱ میلیون هکتاری با علف‌های هرز گندم/ کنترل ۸۰ درصدی کرم ساقه‌خوار برنج با تولید نشای برنج زیر پوشش توری

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>