جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   صوت, گفتگو  »   انواع روش های کنترل آفت برگ خوار سفید بلوط + فایل صوتی
21 تیر 1401 , ساعت 15:52

انواع روش های کنترل آفت برگ خوار سفید بلوط + فایل صوتی

سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در تلاش است تا با محلول پاشی با آفت کش زیستی بی تی (BT) گسترش خسارت آفت را در مناطق آلوده متوقف کند تا درختان فرصت سبز شدن و رشد برگهای جدید پیدا کنند.

آفت برگخوار سفید بلوط در ده ها هزار هکتار از جنگل های زاگرس در سه استان کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و فارس به حالت طغیانی درآمده و با تغذیه وسیع لاروهای آفت ازبرگ ها، درختان بلوط ظاهر خزان گرفته پیدا کرده اند که موجب نگرانی مردم و طبیعت دوستان شده است.

سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در تلاش است تا با محلول پاشی با آفت کش زیستی بی تی (BT) گسترش خسارت آفت را در مناطق آلوده متوقف کند تا درختان فرصت سبز شدن و رشد برگهای جدید پیدا کنند.

اما در این میان استفاده از حشره کش بی تی مخالفانی در بین طرفداران محیط زیست و  طبیعت دوستان دارد که نگران استفاده گسترده از این حشره کش در طبیعت و عرصه های جنگلی هستند.

حشره کش بی تی که از باکتری Bacillus thuringiensis تهیه می شود حشره کش و لاروکش با منشا طبیعی و غیرشیمیایی است که قادر از بین بردن لاروهای پروانه ها و شاپرک ها است و بطور گسترده در کشاورزی و باغبانی برای کنترل خسارت لاروهای شب پره ها در محصولات مختلف به کار می رود. این آفت کش جزو آفت کش های کم خطر برای محیط زیست بوده اما استفاده از آن در اکوسیستم های طبیعی و جنگل ها مورد اختلاف است.

در این گفتگو و فایل صوتی، دکتر مجید توکلی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان و محقق آفت و بیماری‌های جنگل و مراتع به موضوع کنترل آفات بلوط و تبعات استفاده از بی تی و همچنین انواع روش‌های کنترل پروانه برگ‌خوار سفید بلوط اشاره می کند.

.

منبع فایل صوتی: وبسایت گلونی

مطالب مرتبط

بلوط یکی از گونه های اصیل و بومی ایران است که در جنگلهای زاگرس در عرصه خوزستان می روید ولی چندسالی است که هجوم آفات این درخت ها را تهدید می ...
همزمان با ایام بهار، کار مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس در جنگل‌های بلوط استان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ خان محمدیان معاون حفاظت جنگل ...
معاون جنگل سازمان منابع طبیعی ­گفت: ­عمده آفات ­در جنگل‌های زاگرس،­­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که با محلول پاشی غیرشیمیایی مبارزه با آن‌ها را شروع کردیم. ­به ...
مبارزه با کرم آفت جوانه خوار بلوط در سطح دو هزار هکتار از جنگلهای لرستان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیر منابع طبیعی و آبخیز ...
No Thoughts on انواع روش های کنترل آفت برگ خوار سفید بلوط + فایل صوتی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>