پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   زنگ خطر مگس مدیترانه‌ای در باغات مازندران به صدا درآمد / ضرورت برنامه ریزی برای مدیریت آفت
23 تیر 1401 , ساعت 12:32

زنگ خطر مگس مدیترانه‌ای در باغات مازندران به صدا درآمد / ضرورت برنامه ریزی برای مدیریت آفت

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: جمعیت آفت مگس میوه مدیترانه ای و شرایط آب و هوایی امسال زنگ خطری برای باغات استان است و برنامه ریزی برای ادامه عملیات مدیریت آفت در طول فصل ضروری است.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: جمعیت آفت مگس میوه مدیترانه ای و شرایط آب و هوایی امسال زنگ خطری برای باغات استان است و برنامه ریزی برای ادامه عملیات مدیریت آفت در طول فصل ضروری است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جهادکشاورزی مازندران، سعید معین در جلسه ستاد گیاهپزشکی کنترل مگس میوه مدیترانه ای در سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اهمیت مدیریت و کنترل آفت خسارتزای مگس میوه مدیترانه ای در باغات مرکبات و سیاه ریشه بویژه در باغات هدف صادرات میوه، اظهار کرد: روند فعالیت و افزایش جمعیت مگس میوه در سال جاری و مقایسه آن با سال گذشته و شرایط آب و هوایی مساعد امسال برای افزایش جمعیت آفت، زنگ خطری برای باغات استان بوده و برنامه ریزی برای ادامه عملیات مدیریت آفت در طول فصل ضروری است.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با تقدیر از همه کارشناسان فعال در حوزه مدیریت مگس میوه در سال‌های گذشته، گفت: تحلیل کارشناسی دقیق کارشناسان پیش آگاهی و شبکه مراقبت شهرستان ها با توجه به پیش بینی تداوم گرما در طول فصل تابستان می تواند ما را به سمت مدیریت مطلوب آفت سوق دهد تا امکانات محدود را در باغ‌هایی که تراکم آفت مسأله ساز است بکار بگیریم و از خسارت اقتصادی به محصول جلوگیری کنیم.

وی به استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی نظیر اتحادیه تعاونی باغداران و کلینیک های گیاهپزشکی، مدیریت هماهنگی ترویج، کمک و همیاری شورا و دهیاری های روستاها برای اطلاع رسانی و مدیریت آفت مگس میوه مدیترانه ای تاکید کرد.

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اطلاع رسانی به موقع برای اطلاعیه های پیش آگاهی به باغداران و بهره برداران، تعریف پروژه تحقیقاتی برای بررسی دوره کارنس آفتکش های مورد استفاده در روش کاور اسپری و بررسی تاثیر آفتکش های کم خطر برای کنترل و مدیریت آفت را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین خواستار همایش پدافند غیرعامل و کارگاه های آموزشی برای انتقال توصیه های فنی به باغداران و استفاده از روش های موثر اطلاع رسانی نظیر نصب بنر در معرض دید باغداران و بهره برداران شد و گفت: تسریع در برداشت میوه های رسیده، جمع آوری میوه های ریخته شده پای درختان و دفن بهداشتی آن در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک ضروری است.

زاغی با اشاره به اینکه تهیه شناسه برای باغات صادراتی و ثبت اطلاعات باغ و نظارت کارشناس فنی و کلینیک های گیاهپزشکی بر مدیریت باغ، مدیریت آفت در ادارات دولتی که در محوطه اداری درختان مثمر میزبان مگس میوه دارند ضرورت دارد، ادامه داد: همراهی و کمک در پیگیری و تامین اعتبارات سفر استانی رییس جمهور برای کنترل آفات عمومی و همگانی و مگس میوه مدیترانه ای مورد انتظار است.

مطالب مرتبط

رییس جهاد کشاورزی شهرستان رابر گفت: آلوده شدن سطح سه هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای باعث خسارت ۸۰ درصدی به باغات شده است. به ...
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشت مخلوط دلیل تداوم نسل آفت مگس مدیترانه ای می‌شود. سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت آفت ...
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به لزوم مديريت و كنترل آفت پسيل گلابی تاکید کرد. به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، فرید بیگی با بیان ...
کارشناسان به باغداران توصیه کرده اند پیش از ریختن محصول کف باغ مبارزه با مگس مدیترانه‌ای را آغاز کنند. با گسترش فعالیت آفت مخرب مگس مدیترانه‌ای کارشناسان به باغداران توصیه ...
No Thoughts on زنگ خطر مگس مدیترانه‌ای در باغات مازندران به صدا درآمد / ضرورت برنامه ریزی برای مدیریت آفت

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>