پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, فارس  »   مبارزه تلفیقی علیه آفت کرم گلوگاه انار در ارسنجان آغاز شد
19 خرداد 1395 , ساعت 6:22

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان خبر داد:

مبارزه تلفیقی علیه آفت کرم گلوگاه انار در ارسنجان آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: مبارزه تلفیقی علیه آفت کرم گلوگاه انار در 70 هکتار از باغ های انار این شهرستان آغاز شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: مبارزه تلفیقی علیه آفت کرم گلوگاه انار در ۷۰ هکتار از باغ های انار این شهرستان آغاز شد.

علی عسکر امیدی، سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سالانه بیش از ۱۰ هزار تن انار در این شهرستان تولید می شود که آفت کرم گلوکاه انار به ۳۰ درصد از این محصول آسیب می رساند.
وی بیان داشت: با توجه به آسیبی که بر اثر آفت کرم کلوگاه به محصول انار این شهرستان وارد می شود و از بین می رود.
باید با بکارگیری راهکارهای مناسب زیان های ناشی از این آفت را کاهش داد.
وی بیان داشت: در اجرای طرح مبارزه تلفیقی علیه آفت کرم گلوگاه انار، رعایت بهداشت باغ و مبارزه با علف های هرز و سایر آفت ها، هرس و تغذیه باغ نیز مد نظر است.
امیدی ادامه داد: در اجرای این طرح با اقدامات پیش آگاهی و تعیین دقیق زمان مبارزه با آفت و استفاده مناسب از سموم موجب کاهش هزینه ها و بالا بردن اثربخشی سموم نیز می شود تا از به خطر افتادن سلامت افراد جامعه و گسترش بیماری ها جلوگیری شود.
وی گفت: حدود ۵۰ درصد از محصول انار این شهرستان به سایر استان ها و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر و مابقی آن علاوه بر تازه خوری برای استحصال رب انار در اختیار کارخانه ها قرار می گیرد.
مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان هم در مورد اجرای این طرح بیان داشت: در این طرح روش های مختلف مبارزه با کرم گلوگاه انار اعم از مکانیکی و بیولوژیک به صورت تلفیقی در باغ های این شهرستان انجام می شود.
رسول دیمه کار افزود: این طرح با هماهنگی مدیریت باغبانی و حفظ نباتات اجرا و در زمان انجام آن راهکارهای عملی برای باغداران تشریح، مسائل و مشکلات موجود بررسی و توصیه های لازم به باغداران ارائه می شود.
کرم گلوگاه انار با نام علمی Spectrobates ceratoniae Zeller مهمترین عامل کاهش کمی و کیفی محصول انار و یکی از موانع مهم در افزایش صادرات انار است. این آفت اولین بار در سا ل ۱۳۴۹خورشیدی در باغ های انار کاشمر از توابع استان خراسان رضوی مشاهده شد و با توجه به علائم اولیه آلودگی به کرم گلوگاه انار موسوم شده است.
شهرستان ارسنجان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال شرق شیراز واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد صالحی‌ ابرقوئی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان فارس در جلسه شورای کشاورزی این استان، هشدار داد: اگر روند کنونی بیماری‌های درختان مرکبات در ...
No Thoughts on مبارزه تلفیقی علیه آفت کرم گلوگاه انار در ارسنجان آغاز شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>