جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, فارس  »   محلول پاشی جنگل های بلوط شهرستان رستم فارس
26 تیر 1401 , ساعت 10:20

محلول پاشی جنگل های بلوط شهرستان رستم فارس

این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، موجب زردشدن و ریزش برگ درخت شده و همین مسئله باعث می‌شود بسیاری از مردم به گمان خشکیدگی درختان، اقدام به قطع آن کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت از جنگل‌های زاگرس و جلوگیری از هجوم آفت پروانه سفید برگ خوار بلوط، از پایش حدود ۶ هزار هکتار از مناطق جنگلی درگیر با این آفت در شهرستان رستم خبر داد.

عبدالحسن صمد نژادگفت: برای کنترل این آفت حدود ۸۰۰ هکتار از جنگل‌های دلی سالاری که کانون شکل‌گیری این آفت هستند، با مایعBT محلول پاشی شده و در چند نقطه نیز جهت رصد جمعیت حشره، تله نوری قرار داده شده است.

صمد نژاد افزود: بمنظور کنترل افزایش جمعیت حشرات بالغ این آفت، با نصب تله‌های نوری حشره گیر و جلب تعداد زیادی زنبور پارازیتوئید در این تله ها مشخص شد این حشره در این منطقه نیز وجود دارد.

وی افزود: با بررسی درختانی که با مایع “بی تی”محلول پاشی شده بودند مشاهده گردید که بسیاری از لاروهای سن دوم و سوم از بین رفته و همزمان نیز تعداد زیادی از لاروهای سن یک و دو نیز توسط زنبورها پارازیت شده بودند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به مبارزه با این آفت در کانون‌های آلوده گفت: با ازبین بردن مراحل تخم و لارو این آفت در مراحل رشدی می توان بااقدامات پیشگیرانه از ابتلای دیگر مناطق جنگلی به این آفت جلوگیری کرد.

وی گرم شدن هوا ، درجه حرارت بالا و کاهش رطوبت، خشکسالی های پی در پی و نیز افزایش کشت زیراشکوب درختان را از علت های مهم طغیان آفت پروانه های برگ خوار سفید بلوط عنوان کرد و گفت: اقدامات مقابله ای و مبارزه با لاروهای سن یک در حال انجام است و تداوم دارد.

وی همچنین در ادامه کوهستانی و صعب العبور بودن برخی مناطق درگیر آلودگی را سخت و از عمده مشکلات مقابله ای با گسترش این آفت عنوان کرد و افزود: اقدامات قابل توجهی در ماه‌های اخیر انجام شده اما تا ریشه کنی کامل این آفت نیازمند عزم و همکاری ملی و تأمین اعتبار لازم جهت مقابله با این آفت هستیم.

صمد نژاد تصریح کرد: این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، موجب زردشدن و ریزش برگ درخت شده و همین مسئله باعث می‌شود بسیاری از مردم به گمان خشکیدگی درختان، اقدام به قطع آن کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با توصیه به مردم برای مبارزه با سود جویان و مخربان قطع درختان جنگلی هم گفت: مردم به خیال اینکه درختان بلوط خشک شده اند درختان را قطع نکنند چرا که این درختان به زودی سبز و دوباره احیا می‌شوند.

وی تاکید کرد: با افرادی که اقدام به قطع درختان کنند به شدت برخورد و اعمال قانون می‌شود.

.

مطالب مرتبط

بلوط یکی از گونه های اصیل و بومی ایران است که در جنگلهای زاگرس در عرصه خوزستان می روید ولی چندسالی است که هجوم آفات این درخت ها را تهدید می ...
همزمان با ایام بهار، کار مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس در جنگل‌های بلوط استان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ خان محمدیان معاون حفاظت جنگل ...
معاون جنگل سازمان منابع طبیعی ­گفت: ­عمده آفات ­در جنگل‌های زاگرس،­­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که با محلول پاشی غیرشیمیایی مبارزه با آن‌ها را شروع کردیم. ­به ...
مبارزه با کرم آفت جوانه خوار بلوط در سطح دو هزار هکتار از جنگلهای لرستان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیر منابع طبیعی و آبخیز ...
No Thoughts on محلول پاشی جنگل های بلوط شهرستان رستم فارس

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>