پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گزارش های ویدئویی, همدان  »   استفاده از حشرات مفید برای دفع آفات ذرت و گوجه فرنگی + فیلم
31 تیر 1401 , ساعت 8:18

استفاده از حشرات مفید برای دفع آفات ذرت و گوجه فرنگی + فیلم

در شهرستان تویسرکان ۹۰۰ هکتار مزارع زیر کشت ذرت و ۱۲۰ هکتار زیر کشت گوجه فرنگی است که در مرحله اول تاکنون، در ۳۰۰ هکتار از سطح مزارع حشره شکارگر رهاسازی شده است.

برای کنترل کرم ساقه خوار ذرت و گوجه فرنگی از حشرات مفید یعنی زنبور‌های تریکوگراما و براکون استفاده می شود که جایگزینی مناسب به جای سم پاشی با سموم شیمیایی هستند.

حذف سم پاشی‌ها، صرفه جویی در هزینه، حذف عوارض ناشی از وجود سم در محصول برای مصرف کننده و همچنین جلوگیری از نابودی حشرات مفید در مزارع از مزیت‌های این روش است.

با پیگیری جهادکشاورزی استان همدان ۴ نوبت از این دو نوع زنبور توزیع خواهد شد. دو نوبت توزیع زنبور رایگان و دو نوبت بعد هم با هزینه کشاورز انجام می‌گیرد و هزینه‌ای کمتر از یکصد هزار تومان توسط کشاورز پرداخت می‌شود که در مقایسه با هزینه های سمپاشی بسیار ناچیز است.

در شهرستان تویسرکان ۹۰۰ هکتار مزارع زیر کشت ذرت و ۱۲۰ هکتار زیر کشت گوجه فرنگی است که در مرحله اول تاکنون، در ۳۰۰ هکتار از سطح مزارع حشره شکارگر رهاسازی شده است. مرحله دوم بیست روز پس از رهاسازی مرحله اول انجام می‌شود.

در مرحله تخم آفت از زنبور تریکوگراما استفاده می‌شود که در بسته‌های کاغذی کوچک یا تریکوکارت محتوی حدود چهارصد شفیره زنبور قرار دارند. با خارج کردن شفیره زنبور از محیط خنک به مزرعه، پس از ۲۴ ساعت زنبورها وارد زمین زراعی می‌شوند و به دنبال تخم آفت رفته و و در داخل تخم آفت تخم گذاری می‌کند. درنتیجه تخم آفت را غیرفعال کرده و در نهایت از تخم آفت به جای کرم یا لارو آفت، زنبور تریکوگراما بیرون می‌آید.

در مرحله بعدی یعنی زمانی که لارو‌های آفت در مزرعه هستند از زنبور براکون استفاده می‌شود. این زنبور‌ها لاروها را می‌یابند و آن‌ها را نیش زده و در بدن آن‌ها تخم گذاری می کنند و لاروهای زنبورها پس از خارج شدن از تخم، لاروهای آفت را از بین می‌برند.

هدف از اجرای این طرح کاهش استفاده از سموم، حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم است.

کشاورزان و باغ داران برای راهنمایی و تهیه زنبورهای تریکوگراما و براکون می توانند به ادارات حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهر یا استان خود مراجعه کنند.

.

مطالب مرتبط

رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است. مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره ...
حمله شدید آفتی خسارت زا به مزارع ذرع شهرستان ارزوئیه بخش عمده ای از محصول را به نابودی کشانده است. به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان ذرت کاران اُرزوئیه ...
عملیات رهاسازی زنبور تلنموس برای نخستین بار به صورت پایلوت در مزارع ذرت دزفول اجرا شد. عملیات رهاسازی زنیور تلنموس در ۵ هکتار از مزارع ذرت روستای قلعه ربع دزفول ...
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به مهار زیستی کرم ساقه خوار (سزامیا) ذرت با استفاده از زنبور تلنموس گفت: انسکتاریومی جهت پرورش انبوه زنبور ...
No Thoughts on استفاده از حشرات مفید برای دفع آفات ذرت و گوجه فرنگی + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>