جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   رونمایی از ۹۱ ژنوتیپ زودرس و فوق زودرس سیب درختی که دچار کرم سیب و زنگار نمی شوند / کاهش هزینه ها، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش درآمد باغ داران با ارقام امیدبخش + فیلم
3 مرداد 1401 , ساعت 12:45

رونمایی از ۹۱ ژنوتیپ زودرس و فوق زودرس سیب درختی که دچار کرم سیب و زنگار نمی شوند / کاهش هزینه ها، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش درآمد باغ داران با ارقام امیدبخش + فیلم

صبح روز یکشنبه دوم مرداد ماه نمایشگاه ارقام فوق زودرس و زودرس سیب درختی با رونمایی از ۹۱ ژنوتیپ امیدبخش با حضور محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سالن همکف وزارت جهاد کشاورزی افتتاح شد.

صبح روز یکشنبه دوم مرداد ماه نمایشگاه ارقام فوق زودرس و زودرس سیب درختی با رونمایی از ۹۱ ژنوتیپ امیدبخش با حضور محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سالن همکف وزارت جهاد کشاورزی افتتاح شد.

حسن حاج نجاری عضو هیات علمی و بهنژادگر ۹۱ ژنوتیپ امیدبخش سیب در پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری کرج درباره امتیازات کشت و پرورش ارقام زودرس و فوق زودرس سیب به خبرنگار ما گفت: تحقیقات به‌نژادی ۲۰ ساله سیب منجر به اصلاح ژنوتیپ‌های امیدبخش و تولید ۹۱ رقم فوق زودرس و زودرس شده است.

وی ادامه داد: ۴۱ رقم در ۲ هقته آخر خرداد ماه و ۵۰ رقم از اول تیر تا ۲۰ تیر ماه قابل برداشت است.

حاج نجاری یادآور شد: این ۹۱ ژنوتیب امیدبخش سیب، آخرین مرحله تحقیقاتی را می‌گذراند و استان‌های مختلف با اقلیم‌های خاص خود استان در این زمینه می‌توانند با پژوهشکده میوه‌های معتدله عقد قرارداد کنند، طی آزمایشات سازگاری ارقام زودرس و فوق زودرس را بر روی پایه رویشی تکثیر می‌شوند و آزمایش‌های سازگاری در منطقه انجام می‌شوند، به این ترتیب برای هر منطقه بهترین ارقام مناسب با شرایط اقلیمی محل انتخاب می‌شوند.

وی مهمترین امتیاز کشت و پرورش ارقام فوق زودرس و زودرس حاصل از برنامه به‌نژادی سیب را افزایش معنی‌دار بازدهی اقتصادی تولید با عرضه سیب در نیمه دوم خرداد و نیمه اول تیر ماه عنوان کرد و افزود: صرفه جویی زیاد در مصرف آب و کاهش دوره آبیاری از ۷ ماه به ۲ ماه نیز از امتیازات کشت ژنوتیپ‌های بسیار زودرس و امیدبخش سیب است.

حاج نجاری تصریح کرد: ۹۱ هیبرید امیدبخش فوق زودرس و زودرس سیب از ۲۴ تا ۴۵ روز زودتر از رقم گلاب کهنز قابل عرضه به بازار است.

وی با بیان اینکه هیبریدهای خردادی سیب زودرس همزمان با گوجه سبز قابل عرضه به بازار است، یادآور شد: سیب‌های فوق زودرس و زودرس دچار آفت کرم سیب و ناهنجاری زنگار نمی‌شوند و هزینه مبارزه با سموم حذف می‌شود.

این بهنژادگر ۹۱ ژنوتیب امید بخش سیب، تصریح کرد: هزینه‌های نگهداری باغ مانند هرس سبز و مبارزه با آفات به شدت کاهش می‌یابد.

به گفته وی، سیب‌های فوق زودرس و زودرس حتی در اندازه کوچک، از بازار بسیار جذاب برای مصرف تازه‌خوری برخوردارند.

حاج‌نجاری با اشاره به اینکه سیب‌های هیبرید خردادی و بسیار زودرس دارای سفتی بافت بالا بوده و نیاز به هزینه انبارمانی ندارند، گفت: هیبریدهای امیدبخش سیب در انواع اندازه، رنگ، شکل و مزه شیرین، ملس و ترش هستند.

به گفته وی، ارزش غذایی بالای سیب‌های زودرس با مواد آنتی اکسیدانی ضد سرطانی به مراتب بیش از سیب‌های سردخانه‌ای است.

وی تصریح کرد: روش اصلاح کلاسیک بدون انتقال ژن صورت گرفته و محصولات ارگانیک می باشد.

حاج نجاری با تاکید بر قدرت بسیار بالای باردهی ارقام اصلاح شده، افزود: هر درخت حداقل تا سه برابر رقم گلاب قادر به تولید سیب است.

وی ادامه داد: گلاب کهنز تجاری در باغات در سن ۲۰ سالگی ۳۵ متر مربع فضا لازم دارد و تعداد درخت در واحد سطح معادل ۳۰۰ درخت در هر هکتار است در حالی که ارقام معرفی شده دارای قدرت رشد ضعیف بوده و در سن معادل گلاب کمتر از ۱۵ مترمربع را اشغال می‌کنند و تعداد درخت در هر هکتار به هزار درخت قابل افزایش خواهد بود.

به گفته وی، گلاب کهنز میانگین تولید ۴۷ کیلو در هر درخت را دارد و در ژنوتیپ های امیدبخش ارقام تا ۳ برابر یعنی ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم باردهی افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه قدرت رشد ضعیف درختان هیبرید بومی سیب، امکان افزایش تراکم تا ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ درخت در هکتار را ممکن می سازد، گفت: پژوهشکده میوه‌های معتدله آمادگی فروش امتیاز ارقام انتخابی و تامین پیوندک برای احداث باغ اندام تکثیری و آمادگی عقد قرارداد فوری با متقاضیان را دارد.

گفتنی است؛ این نمایشگاه ۲ لغایت ۳ مرداد ماه در سالن همکف ساختمان هشت طبقه وزارت جهاد کشاورزی برپا بوده و به‌نژادگر محصول برای ارائه مشاوره‌های فنی در دسترس است.

رونمایی از ۹۱ ژنوتیپ زودرس و فوق زودرس سیب درختی

.

افزایش بهره‌وری از آب با استفاده از ارقام ژنوتیپ سیب زودرس و فوق‌زودرس بدون آفت

سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با کاشت ارقام ژنوتیپ سیب زودرس و فوق زودرس بدون آفت کرم، بهره‌وری از آب در بخش کشاورزی افزایش می‌یابد.

داریوش سالم‌پور سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک در نخستین نمایشگاه میوه ارقام فوق زودرس و زودرس که از امروز در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برپا شده است، گفت: موسسه علوم و تحقیقات کشور در مدت ۲۰ سال تلاش و کوشش توانسته به ۹۱ ژنوتیپ امیدبخش و زودبازده سیب دست یابد.

وی با بیان اینکه با کاشت ارقام ژنوتیپ سیب زودرس و فوق‌زودرس می‌توان به افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی دست یافت، تصریح کرد: این نمایشگاه با هدف معرفی گونه‌های برتر سیب و حذف باغات درجه سه پرآب بر و جایگزین‌سازی گونه‌های امیدبخش و زودرس که زمان و میزان آبیاری را کاهش می‌دهد، برپا شده است.

سالم‌پور تاکید کرد: با کاشت و جایگزین کردن گونه‌های زودرس در مصرف سموم نیز صرفه‌جویی می‌شود که از این طریق می‌توان به حفظ سلامت محیط زیست نیز کمک کرد و همچنین به علت بافت محکم و سفت این گونه‌ها طول عمر نگهداری این محصولات نیز افزایش می‌یابد که از نظر زمان و هزینه تا حد زیادی می‌تواند به لحاظ اقتصادی‏ به کاهش ضایعات کشاورزی کمک کند.

وی افزود: با استفاده از این ارقام، شاهد طولانی‌تر شدن فرایند تولید هستیم که در فصل زراعی و کاشت می‌تواند تا حد زیادی به کشاورزان کمک کند.

سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک، با بیان اینکه سالانه در کشور بیش از چهار میلیون تن سیب برداشت می‌شود، افزود: بیش از ۸۰ درصد برداشت سیب در فصل پاییز انجام می‌شود که مشکلات بسیاری مانند انبارداری، فرآوری و بازاررسانی را در پی دارد.

سالم‌پور با بیان اینکه برداشت ارقام هیبریدی زودرس و فوق زودرس از دهه اول خرداد آغاز و تا دهه سوم تیر ادامه دارد، تصریح کرد: با استفاده از ارقام ژنوتیپ زودرس و فوق زودرس می‌توان این فرایند را کنترل کرد.

به گفته وی، ارزش افزوده بالای اقتصادی این محصولات از دیگر مزایای این سیب‌هاست که به نسبت محصولات دیگر می‌تواند در معیشت و اقتصاد کشاورزان مفید باشد.

گفتنی است؛ نخستین نمایشگاه میوه ارقام فوق زودرس و زودرس از امروز به مدت دو روز در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برای بازدید کارشناسان باغبانی از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ عصر باز است.

.

.

.

تامین معیشت باغداران و صرفه‌جویی در آب با تولید سیب زودرس و فوق‌ زودرس

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از تامین معیشت باغداران و صرفه جویی در آب با تولید سیب زودرس و فوق زودرس خبر داد.

محمدمهدی برومندی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه رونمایی از ۹۱ ژنوتیپ امیدبخش سیب، در گفتگویی اظهار کرد: مهم‌ترین رسالت وزارت جهاد کشاورزی تأمین امنیت غذایی کشور است.

وی با اشاره به وضعیت بسیار خوب کشور در تولید محصولات باغبانی، افزود: یکی از مهم‌ترین محصولات باغبانی سیب است و ما سالانه بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب در کشور تولید می‌کنیم.

برومندی یادآور شد: محصول سیب در سبد صادراتی کشور قرار دارد و ما سالانه حدود یک‌ میلیون تن از این محصول را صادر می‌کنیم و درآمد ارزی بسیار خوبی نیز از این محل برای کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه پایداری و افزایش تولید در واحد سطح و ارتقای کیفیت تولید از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت باغبانی و موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور است، یادآور شد: در اقدام شایسته در بخش تحقیقات موسسه علوم باغبانی از ۹۱ ژنوتیپ امیدبخش سیب رونمایی شده و همچنان در نقاط مختلف کشور برای مشخص شدن میزان سازگاری در این زمینه آزمایش و تحقیق انجام می‌شود.

معاون وزیر در امور باغبانی با بیان این که در این زمینه می‌توانیم دو مسئله بسیار مهم در حوزه تولید سیب را حل کنیم، گفت: با توجه به این که ۹۵ درصد تولید ما تولید پاییزه بوده و تقریباً همزمان‌رسی سیب داریم؛ به‌ طور مثال در استان آذربایجان غربی با برداشت یک‌میلیون سیب با مشکلاتی مانند سردخانه، حمل‌ونقل، بازار و مجموعه مشکلاتی در این زمینه مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: با این اقدام، به ارقام زودرس دست می‌یابیم و در ازای برداشت ۳.۵ میلیون تن سیب در پاییز تولید را در طول تابستان تقسیم می‌کنیم؛ یک باغدار در این زمینه می‌تواند مدیریت کند که در زمان‌های مختلف محصول سیب را تولیدی داشته باشد.

معاون وزیر تصریح کرد: کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه‌خشک دنیا است و آب به‌عنوان مهم‌ترین محدودیت و مهم‌ترین نهاده در تولید به شمار می‌رود که با این اقدام با توجه به دستیابی به ارقام زودرس آب کمتری مصرف می‌شود.

به گفته وی، از نیمه دوم خرداد تا اوایل تیر ماه برداشت سیب انجام می‌شود و تا شهریور ماه نیازی به مصرف آب به میزان تولید سیب پاییزه نیست.

برومندی خاطرنشان کرد: معیشت باغدار در تولید ارقام زودرس و فوق زودرس به‌نحوی‌ خواهد بود که در اواخر و اوایل تیرماه سیب‌درختی را برداشت می‌کند و قیمت هر کیلو از ان محصول عدد بالاتری است و به اقتصاد بهره‌بردار نیز کمک می‌کند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد‎؛ با ریل‌گذاری و اقدامات خوبی که در وزارت جهاد کشاورزی توسط مقام عالی وزارت در بخش تحقیقات، اجرا و تولید در برنامه تنظیمی به مجلس ارایه شده و به عنوان سند بالادستی به شمار می‌رود، بتوانیم در چند سال آینده توفیقات بسیار خوبی را در حوزه باغبانی به‌ویژه در تولید سیب داشته باشیم.

مطالب مرتبط

وزارت کشاورزی هند در پی کشف مکرر آفات قرنطینه ای در محموله‌های کیوی ایران در ماههای گذشته، با ارسال نامه ای به سازمان حفظ نباتات کشور، واردات این میوه را متوقف کرد....
در این کارگاه آموزشی یکروزه باغداران مهابادی با جدید ترین و تأثیر گذارترین شیوه های مبارزه با انواع آفت بوِیژه کرم سیب آشنا شدند. حقگو، رئیس اداره ترویج جهاد کشاورزی ...
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: سمپاشی نسل دوم کرم سیب در یکی از باغات شهرستان دماوند به‌وسیله پهپاد برای اولین بار انجام شد. حسین اردلانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ...
درختان میوه دانه دار از جمله سیب، گلابی و به از مهمترین محصولات باغی ایران هستند. هر ساله در باغات سیب و گلابی برای كنترل آفات مختلف شامل کرم سیب، ...
No Thoughts on رونمایی از ۹۱ ژنوتیپ زودرس و فوق زودرس سیب درختی که دچار کرم سیب و زنگار نمی شوند / کاهش هزینه ها، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش درآمد باغ داران با ارقام امیدبخش + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>