پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, بوشهر, گزارش های ویدئویی  »   مهار گیاه انگل گل جالیز با سولفو سولفورون در بوشهر + فیلم
4 مرداد 1401 , ساعت 13:46

مهار گیاه انگل گل جالیز با سولفو سولفورون در بوشهر + فیلم

پژوهشگران بوشهری پس از ۱۲ سال تحقیق موفق به معرفی علف کشی برای مهار آفت گل جالیز شدند.

پژوهشگران بوشهری پس از ۱۲ سال تحقیق موفق به معرفی علف کشی برای مهار آفت گل جالیز شدند.

گل جالیز سال‌ها باعث کم شدن کمیت و کیفیت محصول گوجه فرنگی در استان شده بود و حالا پژوهشگران در جهاد کشاورزی استان موفق شدند پس از ۱۲ سال تحقیق با معرفی علف کشی به نام سولفو سولفورون این آفت را از بین ببرند.

کارشناس مسئول حفظ نباتات جهادکشاورزی شهرستان دیر گفت: گیاه گل جالیز یک گیاه دو لپه و فاقد کلروفیل است و ریشه آن با ریشه صیفی‌جاتی، چون گوجه فرنگی، بادمجان و دیگر محصولات سبزی و صیفی به‌هم متصل شده و مواد مفیدی که در اختیار گیاه اصلی است را می‌مکد و برای خود استفاده می‌کند.

اردشیر درگاهی افزود: به این ترتیب گیاهی که قرار است از آن محصول برداشت شود ضعیف شده و عملکرد محصول کم می‌شود و چنین محصولی به علت ضعیف شدن در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت کمتری دارد و همین عامل موجب از بین رفتن محصول می‌شود.

وی عنوان کرد: سال‌ها کشاورزان از سموم مختلف برای از بین بردن گل جالیز استفاده کردند، اما نتیجه‌ای حاصل نشد تا اینکه مرکز ترویج جهاد کشاورزی تحقیقات خود را در این زمینه شروع کرد.

.

عضو هیئت علمی بیماری شناسی گیاهی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر نیز گفت: گل جالیز آفتی است که گل‌های یاسی و بنفش و ظاهری بسیار زیبا دارد و بیشتر در زیر خاک به محصولات صدمه می‌زند.

دکتر فرزاد کرمپور افزود: این آفت وقتی که رشد کرد و قد کشید با داشتن بیش از ۵۰ کپسول به صورت گل آذین، بذر آن بر اثر آب، باد و پرندگان در محیط منتشر شده و تعداد آن زیاد می‌شود.

وی عنوان کرد: گاهی خسارت گل جالیز آن قدر زیاد بود که کشاورزان همه مزرعه را شخم می‌زدند و محصولی دیگر کشت می‌کردند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و ترویج جهاد کشاورزی استان گفت: سال‌هاست به دنبال راهکاری برای مبارزه با این انگل گیاهی هستیم و از ۱۲ سال پیش کار تحقیقاتی را در این زمینه را شروع کردیم و به مرحله‌ای رسیدیم که یک علف کش به نام سولفو سولفورون را موثر در از بین بردن این آفت معرفی کردیم.

وی ادامه داد: این آفت کش در سال زراعی ۱۴۰۰ به صورت عملی در مزرعه گوجه‌ای در آبدان شهرستان دیر آزمایش و موثر بودن آن تایید شد.

کرمپور گفت: در این سال‌ها چندین سم از جمله رانداپ را با دُزهای مختلف غلظت آزمایش کردیم و در کنار آن آپیروس (ریم سولفورون) و تیتوس (سولفوسولفورون) را امتحان کردیم که تیتوس موثر بود.

وی با اشاره به اینکه تیتوس در خارج از کشور استفاده شده بود و تاثیر خوبی داشت عنوان کرد: در ایران اولین بار این سم در منطقه آبدان اجرایی شد که ۳۰ گرم در هر هکتار استفاده شد.

عضو هیئت علمی بیماری شناسی گیاهی مرکز تحقیقات گفت: بقیه سموم را به صورت کیلوگرم یا لیتر در هکتار استفاده می‌کنیم، اما سولفو سولفورون را به علت محلول پاشی بر روی محصول برای جذب از طریق آوند‌های چوبی آبکش گیاه، باید به میزان ۳۰ گرم در هر هکتار مصرف شود.

وی اظهار کرد: این سم را به فاصله ۳۰، ۴۰ و ۵۰ روز پس از کشت نشاء استفاده کردیم.

کرمپور گفت: هزینه خرید و مصرف این سم بسیار پایین است، اما تاثیر ۹۵ درصدی دارد. البته موارد دیگری، چون استفاده از کود دامی پوسیده هم در کنترل آفت گل جالیز در کنار این روش موثر است.

عضو هیئت علمی بیماری شناسی گیاهی مرکز تحقیقات خاطرنشان کرد: پیش‌ از‌این در روش آبیاری غرقابی هر جا بیش‌تر آبیاری می‌شد گل جالیز کمتر بود و علت آن وجود قارچ‌هایی بود که موجب مرگ گل جالیز می‌شد و همچنین پلاستیک کشی و مالچ کشی هم راهی دیگر بود یعنی قبل از کشت یک پوشش پلاستیکی بر سطح خاک کشیده می‌شد، اما هیچ کدام به اندازه سم تیتوس موثر نبوده است.

.

مطالب مرتبط

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: روش های کنترل علف هرز گل جالیز معروف به "سرطان" که خسارت های جدی به کشاورزان صیفی کار وارد می ساخت، به کشاورزان کشور ابلاغ ...
No Thoughts on مهار گیاه انگل گل جالیز با سولفو سولفورون در بوشهر + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>