سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   برگزاری نشست بررسی و نهایی سازی اسناد یادداشت تفاهم قرنطینه گیاهی ایران و اروگوئه
4 مرداد 1401 , ساعت 19:06

برگزاری نشست بررسی و نهایی سازی اسناد یادداشت تفاهم قرنطینه گیاهی ایران و اروگوئه

جلسه وبیناری بین وزارتخانه های کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و اروگوئه به منظور بررسی و نهایی سازی اسناد بهداشت دام و قرنطینه گیاهی با حضور رئیس، معاونین و مدیران سازمان حفظ نباتات کشور در سالن غدیر سازمان برگزار شد.

جلسه وبیناری بین وزارتخانه های کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و اروگوئه به منظور بررسی و نهایی سازی اسناد بهداشت دام و قرنطینه گیاهی با حضور رئیس، معاونین و مدیران سازمان حفظ نباتات کشور در سالن غدیر سازمان برگزار شد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در این خصوص اظهار داشت: موافقت نامه در زمینه قرنطینه گیاهی توسط کشور اروگوئه ایران ارسال شد با توجه به اینکه این موافقت نامه باید تاییده مجلس شورای اسلامی را دریافت می کرد لذا به دلیل تسهیل در امور، در قالب یادداشت تفاهم همکاری ، پیشنهادات خود را ارائه کردیم.

وی افزود: پایه و اساس تفاهم نامه یکسان سازی پروتکل های قرنطینه و بهداشت گیاهی دو کشور است.

دکتر شاهپور علائی مقدم با بیان اینکه دو کشور ایران و اروگوئه عضوو کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات IPPC می باشند، گفت: رعایت مقررات این کنوانسیون بین المللی برای هر دو کشور الزام آور است و تمام هدف از امضای یادداشت تفاهم بالا بردن سطح تبادلات تجاری دو کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به فاصله جغرافیایی که دو کشور دارند تفاهم نامه ها سبب ارتقا دیپلماسی غذایی با از طریق تبادلات محصولات کشاورزی و دانش فنی و قرنطینه ای می شود.

دکتر علایی مقدم تصریح کرد که تمام هدف این نشست شناسایی عوامل خسارت زای گیاهی، آشنایی با پروتکل های قرنطینه ای و …. است که سبب می شود در تبادلات تجاری محصولات کشاورزی از جابجایی آفات بیماری ها و علف های هرز در خاک دو کشور جلوگیری شود و اصول بهداشتی در محموله های کشاورزی رعایت شوند.

رئیس سازمان حفظ نباتات با تاکید بر این جمله که پیام این یادداشت تفاهم رصد پایش و کنترل عوامل خسارت زای قرنطینه بین دو کشور است اظهار داشت: این تفاهم‌نامه شاید از نظر نگارش بسیار ساده به نظر برسد ولی از نظر سلامت محصولات گیاهی بسیار مهم است زیرا محصولات سالم و بهداشتی بین دو کشور مبادله می شود که این امر مقدمه ای بر سلامت جامعه، تضمین امنیت غذایی و بهبود تراز تجاری دو کشور خواهد بود.

لازم به ذکر است در این نشست، سفیر ایران در اروگوئه، مدیر کل امور بین الملل، نمایندگان معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران همراه با مدیر کل امور بین الملل، امور دام، امور کشاورزی ( نباتات) وزارت کشاورزی و شیلات کشور اروگوئه نیز حضور داشتند.

.

مطالب مرتبط

اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است. مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره ...
No Thoughts on برگزاری نشست بررسی و نهایی سازی اسناد یادداشت تفاهم قرنطینه گیاهی ایران و اروگوئه

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>