پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   حشره‌کش‌ها به زنبورهای عسل صدمه مغزی می‌ زنند
27 مرداد 1401 , ساعت 14:09

حشره‌کش‌ها به زنبورهای عسل صدمه مغزی می‌ زنند

پژوهشگران دریافتند که حشره‌کش‌ها باعث ایجاد صدمه در مغز زنبورهای عسل می‌شوند. این یافته باعث نگرانی محققان شده است، چراکه احتمال دارد بر توانایی زنبورهای عسل در گرده‌افشانی و جهت‌یابی تأثیر بگذارد.

پژوهشگران دریافتند که حشره‌کش‌ها باعث ایجاد صدمه در مغز زنبورهای عسل می‌شوند. این یافته باعث نگرانی محققان شده است، چراکه احتمال دارد بر توانایی زنبورهای عسل در گرده‌افشانی و جهت‌یابی تأثیر بگذارد.

پلیس برای آزمایش میزان هوشیاری رانندگان، آنها را وادار می‌کند در یک خط مستقیم به عقب و جلو بروند ولی این آزمایش فقط مختص آنان نیست، بلکه متخصصان مغز و اعصاب هم برای تشخیص اختلالات عصبی مانند آتاکسی از این آزمایش استفاده می‌کنند.
در آتاکسی بخش‌هایی از مغز که حرکت‌ها را هماهنگ می‌کنند، مختل می‌شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری فیز (phys)، پژوهشگران انگلیسی اکنون از نسخه حشره‌ای این آزمایش استفاده می‌کنند تا برای اولین‌بار نشان دهند که حشره‌کش‌های مدرن به سیستم عصبی زنبورهای عسل آسیب می‌رسانند به طوری که راه‌رفتن در یک خط مستقیم برای آنها سخت می‌شود.

یکی از پژوهشگران در این زمیه می گوید : بر اساس این بررسی حشره‌کش‌های نئونیکوتینوئید رایج مانند سولفوکسافلور و ایمیداکلوپرید به‌ شدت رفتار زنبورهای عسل را که براساس بینایی هدایت می‌شوند، مختل می‌کنند. این نتایج دلیلی برای نگرانی است زیرا توانایی زنبورها در پاسخگویی مناسب به اطلاعات بصری برای پرواز و ناوبری آنها و در نتیجه بقای آنان بسیار مهم است.

محققان دریافتند حشرات یک «پاسخ اپتوموتور» ذاتی دارند که به آنها اجازه می‌دهد هنگامی که طی راه‌رفتن یا پرواز در حال خارج‌شدن از مسیر هستند خود را به مسیر مستقیم بازگردانند.
دانشمندان پس از انجام آزمایش‌هایی دریافتند که پاسخ اپتوموتوری زنبوهای عسل بعد از قرارگرفتن در معرض آفت‌کش‌ها بدتر می‌شود. نبود تقارن بین چرخش چپ و راست برای زنبوهای در معرض آفت‌کش حداقل ۲/۴ برابر بیشتر از زنبورهای دیگر بود.

پژوهشگران با تکنیک‌های مولکولی نشان دادند که زنبورهایی که در معرض آفت‌کش قرار گرفته‌اند، سلول‌های مرده بیشتری در بخش‌هایی از لوب‌های بینایی مغز دارند. این مساله برای پردازش ورودی‌های بینایی مهم است به همین ترتیب، ژن‌های کلیدی برای سم‌زدایی پس از قرارگرفتن در معرض آفت‌کش‌ها بی‌نظم شدند.

به گفته پژوهشگران، حشره‌کش‌های نئونیکوتینوئید و سولفوکسیمین نورون‌های مغز حشرات را فعال می‌کنند و این‌قدر سریع بازیافت نمی‌شوند که از ایجاد سم جلوگیری شود. احتمال دارد اثرات مشاهده‌ شده در زنبورها ناشی از نوعی سیم‌کشی مجدد در مغز به‌منظور جلوگیری از آسیب عصبی با کاهش حساسیت نورون‌ها به این ترکیبات باشد.
نگرانی اصلی پژوهشگران این است که ناتوانی زنبورها بر غلبه بر اختلالات در حین پرواز، اثرات منفی عمیقی بر توانایی آنها در جست‌وجوی علوفه، جهت‌یابی و گرده‌افشانی گل‌های وحشی و محصولات زراعی بگذارد.
نتایج این پژوهش در مجله مرزهای علم حشرات (Frontiers in Insect Science) منتشر شده است.

مطالب مرتبط

آفت کش ها نه تنها برای حشرات مضر کشنده هستند، بلکه ممکن است به مهم ترین گرده افشان های طبیعت نیز آسیب برسانند. خوشبختانه، یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک درمان ...
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به بارش‌های مناسب از ابتدای آبان ماه و فراوانی روزهای ابری در پاییز و زمستان سال جاری، شرایط اکولوژیکی و زیستی ...
پژوهشگران دانشگاه لوند سوئد دریافتند که استفاده از آفت‌کش کلوتیانیدین سرعت حرکت زنبور‌ها را کندتر و توانایی آن‌ها را در گرده‌افشانی گل‌های توت‌فرنگی مختل می‌کند که نتیجه آن کوچک تر شدن توت فرنگی ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به لزوم پیشگیری و کنترل آفات اول فصل کلزا، سموم توصیه شده را اعلام کرد. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جهاد ...
No Thoughts on حشره‌کش‌ها به زنبورهای عسل صدمه مغزی می‌ زنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>