پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   نهضت ثبت آفت کش‌های بیولوژیک و غیرشیمیایی در سازمان حفظ نباتات / نظارت بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی
29 مرداد 1401 , ساعت 15:34

نهضت ثبت آفت کش‌های بیولوژیک و غیرشیمیایی در سازمان حفظ نباتات / نظارت بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی

جلسه شورای مدیران سازمان حفظ نباتات کشور با حضور جناب آقای دکتر اعظمی، عضو و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در سالن غدیر سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد.

جلسه شورای مدیران سازمان حفظ نباتات کشور با حضور دکتر اعظمی، عضو و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در سالن غدیر سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور، در این جلسه دکتر شاهپور علایی مقدم اهداف سازمان حفظ نباتات کشور را برشمرد و اظهار داشت: تقویت امنیت غذایی و افزایش بهره وری پایدار کشاورزی، ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی در زنجیره مزرعه تا سفره، حفاظت از محیط زیست در برابر اثرات آفات گیاهی تسهیل تجارت امن، توسعه و رشد اقتصادی از اهداف و ماموریت های اصلی این سازمان محسوب می شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اقدامات مهم سازمان را تشریح کرد و گفت: جلوگیری از ورود، استقرار و پراکنش آفات، بیماری ها و علف های هرز قرنطینه ای، به کارگیری شبکه های مراقبت، ردیابی، پایش و رصد آفات و بیماریها، مدیریت و مبارزه با عوامل خسارت زای گیاهی (آفات، بیماری ها و علف های هرز) از وظایف و اقدامات کلان این سازمان می باشد.

وی پیش آگاهی، پایش و انجام عملیات مبارزه موفق با سن غلات در سطحی افزون بر ۲ میلیون و هفتصد هزار هکتار را به عنوان دستاوردی مهم در سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد و افزود: عملیات مبارزه موفقیت آمیز با سن غلات در کشور در سال جاری در سطحی در حدود ۲۷۰۰۰۰۰ هکتار محقق گردید. خرید تضمینی گندم انجام شده است که میزان سن زدگی (بالای ۲ درصد) آن کمتر از ۷۰۰۰ تن می باشد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ (۳۸۰۰۰ تن) و سال ۱۳۹۹ (۹۸۰۰۰ تن) کاهش چشمگیری نشان می دهد . هر چند این اتفاق چشمگیر در شرایطی رخ داده است که فصل بهار سال ۱۴۰۱ از نظر کم آبی و کاهش بارندگی بسیار استثنایی بود.

.

نهضت ثبت آفت کش‌های بیولوژیک و غیرشیمیایی

علائی مقدم با بیان اینکه ارتقا سامانه جامع مانیتورینگ سموم زمینه مدیریت و مصرف بهینه آفتکش ها و تغذیه را فراهم کرد گفت: سامانه مانیتورینگ آفت‌کش ها را راه‌اندازی کردیم و ۵ هزار و ۴۳۱ فروشگاه در این سامانه عضو شده‌اند. بیش از ۴۰۰۰ فقره مجوز ورود سموم و بیش از ۱۶۰۰ فقره مجوز ترخیص تکنیکال و سموم آماده مصرف در این سامانه بررسی و صادر شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام این موضوع که در سازمان نهضت ثبت آفت کش‌های بیولوژیک و غیرشیمیایی را با جدیت دنبال می‌کنیم. گفت: در حال حاضر ۵۵ آفت کش بیولوژیک (میکروبی، بیوشیمیایی و گیاه پایه) برای کنترل بیش از ۶۰ آفت و بیماری مهم روی محصولات مهم و دارای مصرف تازه‌خوری ( سبزی، صیفی و گلخانه ای) به تصویب رسیده است.

وی از سیر نزولی واردات آفت کش‌های آماده مصرف خبر داد و افزود: سازمان نباتات حمایت از شرکت‌های داخلی تولید کننده آفت کش را در دستور کار خود قرار داده است و تلاش داریم که آزمایشگاه‌های کشور را تجهیز کنیم.

.

نظارت بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی

دکتر علائی مقدم شناسه دار کردن بسترهای تولید با هدف تولید محصول سالم را زمینه ارتقا دیپلماسی غذایی و ارزآوری در کشور برشمرد و گفت: سامانه سماک با هدف نظارت بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی طراحی شده است که در آن امکان رعایت همه پروتکل های بین المللی در صادرات محصولات کشاورزی فراهم شده است.

وی افزود: تمام روند کاشت، داشت و برداشت محصول، انبارداری، بسته بندی، لیبل زنی تا صادرات محصولات کشاورزی تحت نظر این سامانه صورت میگیرد که سامانه های وزارت بهداشت نیز به آن متصل شده است . هیچ محصول تولیدی و صادراتی از جمله سبزی و سیفی و دیگر تولیدات کشاورزی بدون تاییدیه این سامانه امکان عرضه و صادرات را نخواهد داشت.

.

چالش های سازمان حفظ نباتات کشور

وی در پایان با مطرح نمودن چالش های سازمان از جمله کمبود نیروی انسانی متخصص، اعتبارات و بودجه، تغییر چارت سازمانی، ارتقا سطح مدیریت های حفظ نباتات، پست های قرنطینه خواستار حمایت ویژه کمیسیون کشاورزی از سازمان حفظ نباتات کشور شد و گفت: هزینه ۱ میلیون تومان در بخش نباتات به معنی کاهش هزینه‌های درمان به همان تناسب است.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین شاهمرادیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان حفظ نباتات کشور به اهمیت حاکمیتی و بین المللی سازمان حفظ نباتات پرداخته و از دکتر اعظمی خواستار تلاش بیشتر برای بهبود ساختار و نیروی انسانی و مزایای کارکنان سازمان حفظ نباتات شدند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان خواستار استقلال مدیران حفظ نباتات و پست های قرنطینه شدند که مقدمه اصلی تلاش همکاران در راستای سلامت غذایی می باشد.

گفتنی است راهبران دو سامانه مانیتورینگ سموم و نسخه نویسی الکترونیکی نیز در حضور سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی دو سامانه مذکور را ارائه نمودند.

لازم به ذکر است که بازدید سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از سازمان حفط نباتات کشور به دنبال تصویب طرح تحقیق و تفحص از عملکرد این سازمان در مجلس شورای اسلامی در در روز سه شنبه چهارم مرداد ماه صورت پذیرفت.

.

جلسه شورای مدیران سازمان حفظ نباتات کشور با حضور سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس

,, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است. مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره ...
No Thoughts on نهضت ثبت آفت کش‌های بیولوژیک و غیرشیمیایی در سازمان حفظ نباتات / نظارت بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>