محصول نخستین کارخانه تولیدکننده چای ارگانیک کشور وارد بازار می‌شود

چاپ

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) رییس پژوهشکده چای کشور از عرضه محصول نخستین کارخانه تولیدکننده چای ارگانیک کشور به بازار در مردادماه سال جاری خبر داد و گفت: طی سال‌های گذشته با رعایت تمامی شرایط توانستیم کشت ارگانیک را رواج دهیم و تا تیر و مردادماه سال جاری نخستین محصول چای ارگانیک را وارد بازار خواهیم کرد.

رضا آزادی با اشاره به عدم قانون‌مندی ورود به عرصه ارگانیک در کشور افزود: متاسفانه بسیاری از شرکت‌ها و افراد از این بی‌قانونی و همچنین از کلمه ارگانیک سوءاستفاده‌هایی را می‌کنند که دلیل آن را می‌توان نبود ابزار نظارتی عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: چای تولید داخلی شرایط ارگانیک بودن را دارد، اما باید سلسله‌ مراتب علمی و نظارتی را طی کند و از سوی ابزارهای دولتی و غیردولتی بررسی شود و مسئولان وارد عمل شوند، نه اینکه هرکس بتواند به دلخواه با درج کلمه ارگانیک بر محصول خود قیمت محصول را افزایش داده و به سود برسد.

رئیس پژوهشکده چای ادامه داد: در نخستین کارخانه تولیدکننده چای ارگانیک از محصولات ایستگاه‌های تحقیقات پژوهشکده به‌عنوان منابع تولید استفاده شده است و این محصولات در تمامی مراحل چین بهاره، تابستانه و پاییزه مورد آزمایش قرار خواهند گرفت و پس از تأیید ارگانیک بودن آنها و اخذ نمره مثبت به بازار عرضه خواهند شد.

آزادی تصریح کرد: برگ سبز مورد استفاده از ایستگاه‌های تحقیقاتی در طی شش‌ساله گذشته زیر نظر پژوهشکده جهت کشت ارگانیک تولید شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر از یک‌سوم توان تولید کارخانه تولید چای ارگانیک استفاده می‌شود؛ ما نیز در وهله نخست به دنبال بالا بودن ارزش افزوده چای ایرانی و برندسازی هستیم و کمیت در رتبه بعد قرار می‌گیرد.

آزادی در پایان تأکید کرد: از هدف‌گذاری‌های ما شناسایی باغ‌هایی است که شرایط ارگانیک بودن را دارند تا با توجه به دستورالعمل‌ها و عدم استفاده از سم و کود در پنج سال متوالی و مهیا بودن شرایط آبیاری بتوانیم تولید ارگانیک را افزایش دهیم./