ممنوعیت مصرف حشره کش دیازینون از اول مهر ۱۴۰۱

سازمان حفظ نباتات

چاپ

سرپرست دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور در نامه ای به سازمان های جهاد کشاورزی استان ها ممنوعیت تهیه و مصرف حشره کش دیازینون از اول مهر ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

بر اساس این نامه، این ممنوعیت با هدف اجرای مصوبه هیات نظارت بر سموم کشور به تاریخ ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۰ به اجرا گذاشته می شود.

دیازینون از حشره کش های ارگانوفسفره پرکاربرد در دفع انواع آفات در کشاورزی است که به علت آسیب های زیست محیطی و خطرات جدی برای سلامتی انسان مصرف آن در کشورهای مختلف از جمله اتحادیه اروپا و استرالیا ممنوع شده است. در ایالات متحده و کانادا مصارف خانگی و شهری این حشره کش قدغن شده ولی هنوز برای دفع آفات کشاورزی کاربرد دارد.

دیازینون حشره کش و کنه کش تماسی است که در کنترل آفات تعداد زیادی از  محصولات زراعی و باغی کاربرد دارد. حجم زیادی از این آفت کش در شالیزارهای شمال کشور برای کنترل کرم ساقه خوار برنج به مصرف می رسد.

دیازینون برای آبزیان و پرندگان به شدت سمی است. در سال ۱۳۹۴ سازمان حفاظت محیط زیست کشور طی نامه‌ای از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد مصرف سم پرخطر و پرمصرف دیازینون که از سموم خطرناک برای آبزیان و پرندگان است، متوقف شود.

یکی از برنامه های اعلامی سازمان حفظ نباتات کشور در سال های اخیر حذف سموم پرخطر از سبد آفت کش های مصرفی کشور و جایگزینی آنها با سموم کم خطر بوده است. اخیرا این سازمان مصرف حشره کش کلرپیریفوس را نیز از ابتدای سال ۱۴۰۳ ممنوع اعلام کرد.

گفتنی است، این سازمان برای سموم پرخطر ممنوع شده که جزو آفت کش های بسیار پرمصرف و موثر و کاربردی هستند جایگزینی معرفی نکرده است.