آغاز نسخه‌نویسی الکترونیکی برای آفت‌کش‌ها و اجرای طرح ارایه خدمات سمپاشی به کشاورزان در ۳ استان کشور

چاپ

رییس سازمان حفظ نباتات کشور از آغاز نسخه‌نویسی الکترونیکی برای آفت‌کش‌ها به صورت پایلوت در سه استان کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علایی‌مقدم امروز در مراسم آغاز بکار ۲۴ امین کنگره گیاه پزشکی و دومین کنگره بیماری شناسی گیاهی گفت: طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در راستای مصرف بهینه آفت کش‌ها و سلامت غذا به کشاورزان سه استان ارایه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در کشور ۱۵ هزار و ۵۰۰ گیاه پزشک ، ۶۴۳ کلینیک گیاه پزشکی در ۲۵۷ شهرستان داریم.

علایی مقدم با بیان این که قرار است طرحی برای استفاده بهینه از سم و سمپاشی صحیح در اراضی کشاورزی سه استان کشور نیز آغاز شود، تصریح کرد: ما در سازمان یک مدلی را تعریف کرده‌ایم که در سه استان به صورت پایلوت اجرا خواهد شد.

وی افزود: در این مدل به جای آن که سم به دست کشاورز داده شود، خدمات سمپاشی به آنان ارایه می شود و در این زمینه از شرکت های دانش بنیان و شرکت های فنی – مهندسی استفاده می شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: در صورت توفیق در اجرای این مدل، علاوه بر مصرف بهینه آفت کش‌ها، هزینه‌های تولید کاهش و بهره‌وری بالا می‌رود.

وی با اذعان به این که مصرف بیش از حد آفت کش در کشور نداریم، گفت: خلا موجود مربوط به مدیریت و مصرف بهینه آفت کش‌ها است.

علایی مقدم ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان فائو نیز ۷۰ درصد اثرگذاری آفت کش ها مرتبط با نحوه استفاده از این مواد است.

وی اظهار داشت: در ایران بیش از ۷۵ درصد کشاورزان، علم و دانش نحوه استفاده از نهاده‌ها را ندارند که این یکی از مهمترین مسایل به شمار می‌رود.

علایی‌مقدم تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات از کل حدود ۱۳۲ میلیون تن محصول تولیدی کشور باید از حدود ۱۰۶ میلیون تن در بخش کشاورزی مراقبت کند که کار دشواری است.

وی ارتقای مهارت و دانش کشاورزان را برای استفاده از دستاوردهای تحقیقاتی را مهم دانست.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور میانگین مصرف آفت کش‌ها در اراضی کشور را ۲.۵ کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و گفت: میانگین مصرف آفت کش‌ها در دنیا ۲.۹ کیلوگرم در هکتار است.

وی با بیان این که ۴۰ درصد امنیت غذایی در دنیا وابسته به عملکرد حفظ نباتات است، تصریح کرد: تغییر اقلیمی یکی از مهمترین مباحثی است که عوامل خسارت‌زا را می‌تواند افزایش دهد و گیاه را دچار تنش و کاهش محصول کند.