پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   جهان  »   سمپاشی علف‌های هرز با ربات خودکار
14 شهریور 1401 , ساعت 3:32

سمپاشی علف‌های هرز با ربات خودکار

محققان رباتی ابداع کرده‌اند که با اسکن گیاهان و هوش مصنوعی علف‌های هرز را ردیابی و آن‌ها را سمپاشی می‌کند.

محققان رباتی ابداع کرده‌اند که با اسکن گیاهان و هوش مصنوعی علف‌های هرز را ردیابی و آن‌ها را سمپاشی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ علف‌کش‌ها علاوه بر آنکه گرانقیمت هستند به محیط زیست آسیب می‌رسانند. در همین راستا می‌توان به جای پاشیدن آن روی کل منطقه کشت، در بخش‌هایی به کار برد که علف‌های هرز می‌رویند. یک شرکت با توجه به این نکته ربات «سولیکس اسپریر» را طراحی کرده تا علف‌های هرز مزارع را از بین ببرد. این شرکت هم اکنون ربات دیگری به نام «سولیکس اسکوت» نیز ساخته که محصول را بررسی و درباره آن گزارش تهیه می‌کند. سولیکس اسپریر نیز مشابه نمونه قبلی است و ۴ پنل خورشیدی انرژی آن را تامین می‌کنند.

بر اساس اعلام وبگاه نیواطلس؛ این اسپری کننده خودکار در زمین تحت کشت حرکت می‌کند و با استفاده از مجموعه‌ای از حسگر‌های یکپارچه ریشه برگ‌های هر گیاه را اسکن می‌کند. اگر سیستم هوش مصنوعی آن تشخیص دهد گیاه مذکور، علف هرز است، ربات به طور خودکار سم را روی آن می‌پاشد. این دستگاه همچنین نقشه‌ای دیجیتالی از زمین کشاورزی تهیه می‌کند که در آن علف‌های ردیابی و سمپاشی شده، مشخص هستند.

بنا بر اعلام شرکت طراح، یک اسپری کننده رباتیک می‌تواند روزانه ۴۰.۵ هکتار زمین کشاورزی را با توجه شکل و سطح آن مدیریت کند. علاوه بر آن ربات مجهز به سیستم نوردهی و باتری است که با پنل‌های خورشیدی شارژ می‌شوند.

اسپر کننده رباتیک می‌تواند ۲۴ ساعت روز فعالیت کند و از آنجا که وزنش کمتر از یک تراکتور است، فشردگی خاک اندک خواهد بود.
ربات سولیکس اسپریر در حالت فعلی برای محصولات کشاورزی مانند گندم، سویا و ذرت ارتقا یافته است. این شرکت اعلام کرده طبق آزمایش‌های انجام شده در آمریکا با کمک این فناوری می‌تواند میزان استفاده از آفت کش را تا ۷۰ درصد کاهش داد.
قرار است ربات مذکور سال آینده به طور تجاری عرضه شود.

مطالب مرتبط

محققان آمریکایی موفق به توسعه یک سیستم دوربینی کوچک شدند که می‌تواند دید حشرات از دنیا را برای ما فراهم کند....
ربات وجین کار جدید شرکت فرانسوی Naïo Technologies  با نام Dino تولید و عرضه آن در بازارهای جهانی شروع شد. به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir)، ساخت و عرضه این ربات 4 چهار ...
No Thoughts on سمپاشی علف‌های هرز با ربات خودکار

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>