پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, ایران, گیلان  »   لزوم شناسنامه دار کردن باغ‌های زیتون در گیلان
21 شهریور 1401 , ساعت 15:58

لزوم شناسنامه دار کردن باغ‌های زیتون در گیلان

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بازدید از باغ‌های زیتون رودبار گفت: استان گیلان با ۹ هزار هکتار باغ زیتون مقام نخست کشور را دارد و باید باغ‌های زیتون در کشور شناسنامه دار شوند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بازدید از باغ‌های زیتون رودبار گفت: استان گیلان با ۹ هزار هکتار باغ زیتون مقام نخست کشور را دارد و باید باغ‌های زیتون در کشور شناسنامه دار شوند.

شاهپور علائی مقدم گفت: هر باغی باید پرونده داشته باشد و در این صورت قطعاً تولید و مواظبت محصول از آفات و بیماری‌ها خیلی راحت‌تر انجام می‌شود، چون بیماری‌ها مرز نمی‌شناسند و از باغی به باغ دیگر می‌روند و امکان دارد باغ‌های معیشتی، باغ‌های اقتصادی و حرفه‌ای را طغیان آفت با مشکلات و مخاطرات مواجه کند.

وی گفت: گیلان یکی از استان‌های مهم تولید محصولات کشاورزی در کشور است و به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی و کشاورزان پیشرو توجه ویژه‌ای را باید به آن به ویژه شهرستان رودبار که قطب باغداری زیتون است داشته باشیم.
علائی مقدم خاطر نشان کرد: سازمان حفظ نباتات رویکرد جدید برای استان‌های قطب تولید به ویژه زیتون با هماهنگی معاونت تخصصی و معاونت باغبانی دارد و آن رویکرد شناسنامه‌دار کردن باغ‌های زیتون در استان است.

وی گفت: بر اساس بیانیه کنوانسیون بین المللی، نباتات محصول محور به بستر محور تبدیل شده است یعنی شناسنامه دار کردن باغات و بستر‌های تولید، به همین دلیل مواظبت و مراقبت از محصول زیتون خیلی مهم است.
وی همچنین گفت: موضوع دیگری که باید توجه کنیم مانیتورینگ نهال است که برای ۲۶ استان کشور نهال زیتون از استان گیلان گرفته می‌شود و ارزش ژنتیکی که باغات زیتون در استان گیلان دارند مستلزم ردیابی است، به همین دلیل سازمان حفظ نباتات سامانه مانیتورینگ نهال را در بیست و هفتم خرداد ماه رونمایی کرد.

وی با بیان اینکه از ۱۰۰ میلیون نهالی که در بخش‌های مختلف باغبانی کشور تولید می‌شود، ۵۰ میلیون اصله از جمله نهال‌های زیتون ردیابی نمی‌شد گفت: از این رو شناسنامه دار کردن بستر‌ها و باغ‌های مادری در گیلان یکی از برنامه‌های سازمان حفظ نباتات است که نهال‌های بهداشتی و عاری از آفات بیماری‌ها تولید شود.

وی همچنین گفت: امسال با طغیان مگس زیتون در رودبار با همکاری و هماهنگی شبکه‌های مراقبت و مراکز گیاهپزشکی و سازمان جهاد کشاورزی، فرمانداری، استانداری و مدیریت بحران استانداری این آفت کنترل شده است و طبق گزارش‌ها و بازدید کمترین میزان خسارت را داریم و در نسل اول مبارزه شیمیایی خوبی انجام شده و حمایت‌های خوبی از طریق استانداری فرمانداری و همچنین سازمان جهاد کشاورزی انجام شده است، ولی به نظر می‌رسد کافی نیست و ما باید برای کنترل جمعیت این آفت در سال‌ها آینده بستر‌های تولیدمان را شناسنامه دار کنیم و بتوانیم محصول کیفی را تولید کنیم.

لزوم شناسنامه دار کردن باغ‌های زیتون در گیلان

مطالب مرتبط

طرح مبارزه با افت مگس زیتون در باغات طارم اجرا می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، آفت مگس زیتون طی چند سال اخیر خسارات زیادی به محصولات زیتون وارد ...
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سمنان از ادامه عملیات سمپاشی درختان آفت زده زیتون تا دو هفته آینده خبر داد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به برنامه کنترل آفت ملخ در باغات کشاورزی استان گفت: در این ارتباط مبارزه شیمیایی با ملخ‌های بومی، به ویژه ملخ مراکشی در سطح ...
محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاه تله مگس زیتون شدند که دستگاهی تلفیقی از همه روش‌های مبارزه با آفت زیتون است و آسیب زیست محیطی در پی ندارد و دو ...
No Thoughts on لزوم شناسنامه دار کردن باغ‌های زیتون در گیلان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>