پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, ایران, گیلان  »   توسعه صادرات محصولات کشاورزی با افزایش کیفیت
21 شهریور 1401 , ساعت 21:58

توسعه صادرات محصولات کشاورزی با افزایش کیفیت

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور: برنامه وزارت جهاد کشاورزی پنج برابر کردن صادرات برخی محصولات به اتحادیه اروسیا از راه گیلان است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور: برنامه وزارت جهاد کشاورزی پنج برابر کردن صادرات برخی محصولات به اتحادیه اروسیا از راه گیلان است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در جمع مدیران جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی توسعه صادرات و ارزآوری به کشور است گفت: استان گیلان و پست قرنطینه آستارا یکی از درگاه‌های مهم صادرات محصولات کشاورزی به اتحادیه اوراسیا خصوصا کشور روسیه است.

شاهپور علائی مقدم یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی را هوشمندسازی و استاندارد سازی مرکز قرنطینه گمرک آستارا عنوان کرد و افزود: در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار تن صادرات محصولات تازه خوری از جمله سبزی و صیفی به کشور روسیه و اتحادیه اوراسیا داریم که چشم انداز ما رسیدن این مقدار به دو و نیم میلیون تن است.
وی گفت: طبق تفاهم نامه انجام شده بین جهاد کشاورزی استان و اداره کل گمرک استانداری، قرار است ساختمان پنجره واحد صادرات به اوراسیا در گمرک آستارا تجهیز شود که حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار به این موضوع اختصاص داده ایم.


معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بستر‌های تولید در استان گیلان بایستی شناسنامه دار شوند تا اطلاعات باغات این استان جمع آوری شود.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به دو محصول مهم زیتون و کیوی در گیلان گفت: حدود ۹ هزار هکتار باغات زیتون و حدود ۷ هزار هکتار باغات کیوی در گیلان داریم که هر دو محصول مزیت‌های صادراتی خوبی دارد و بایستی بستر‌های تولید این محصولات را شناسنامه‌دار کرد.
شاهپور علائی مقدم با بیان اینکه شناسنامه دار کردن بستر‌های تولید از طریق سامانه سماک که پنجره الکترونیکی برای محصولات سالم و بهداشتی است انجام می‌گیرد گفت: شناسنامه دار کردن بستر‌های تولید محصولات کشاورزی نظم نوینی در بخش کشاورزی و صادرات می‌بخشد.


وی از دیگر سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی را که به اقتصاد کشاورزی کمک می‌کند کشت قراردادی ۱۲ محصول در کل کشور عنوان کرد و افزود: استان گیلان یکی از استان‌های پیشرو در کشت قراردادی محصولات استراتژیک مانند برنج است.
معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: هزینه‌های کلی در کشت قراردادی برعهده دولت است که حدود ۴۰ درصد دنیا به صورت کشت قراردادی به کشاورزی رونق داده است.


رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه در کشورمان به طور میانگین حدود ۲.۹ کیلوگرم در هکتار مصرف آفت کش داریم که این میزان نسبت به کشور‌های پیشرفته بسیار کم است، اما باید مصرف بهینه آفت کش‌ها را که جزو سیاست‌های سازمان حفظ نباتات است انجام بدیم.
شاهپور علائی مقدم به استفاده از ظرفیت کارشناسان و کلینیک‌های گیاهپزشکی برای استفاده بهینه از آفت کش‌ها تأکید کرد و گفت: حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ گیاه پزشک در کشور داریم که کشاورزان برای تجویز و برای استفاده بهتر و به موقع از آفت کش‌ها از این ظرفیت بهره‌مند شوند.
وی به سامانه مانیتورینگ سازمان نباتات کشور هم اشاره کرد و گفت: نسخه نویسی الکترونیکی به وسیله گیاه پزشکان انجام شده و در بستر سامانه قرار می‌گیرد که یکی از روش‌های مصرف بهینه آفت کش‌ها در کشور است.

مطالب مرتبط

No Thoughts on توسعه صادرات محصولات کشاورزی با افزایش کیفیت

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>