پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   تولید حسگر زیستی برای تشخیص زودهنگام آلودگی سیب زمینی به پوسیدگی
25 شهریور 1401 , ساعت 20:40

تولید حسگر زیستی برای تشخیص زودهنگام آلودگی سیب زمینی به پوسیدگی

گیاهان در واکنش به تنش های محیطی و بیماریها ترکیبات آلی فرار مختلفی را در محیط اطراف خود منتشر می کنند که می توانند برای تشخیص زودهنگام تنش ها و بیماریهای گیاهی مورد استفاده قرار گیرند.

 

پروژه تحقیقاتی مشترک دانشگاه هیبرو و موسسه تحقیقات کشاورزی اسرائیل منجر به توسعه بیوسنسور یا حسگر زیستی شده که قادر به شناسایی زودهنگام سیب زمینی های آلوده به پوسیدگی ناشی از عوامل میکروبی است.

گیاهان در واکنش به تنش های محیطی و بیماریها ترکیبات آلی فرار مختلفی را در محیط اطراف خود منتشر می کنند که می توانند برای تشخیص این تنش ها و بیماریهای گیاهی مورد استفاده قرار گیرند.

تکنولوژی که این دانشمندان توسعه داده اند بر مبنای مهندسی زیستی هوشمند و دانش اوپتیک است. وقتی حسگر در معرض آلودگی قرار می گیرد نور لومینسنت تولید می کند که آنالیز کمی آن بررسی ویژگیهای آلودگی را امکان پذیر کرده و شدت نور تولید شده میزان پوسیدگی و ترکیب آن را مشخص می کند.

این حسگر زیستی “بو کننده” از پنلی از چهار باکتری تولید شده با مهندسی ژنتیک تشکیل شده که با بو کردن ترکیبات متصاعد شده از سیب زمینی امکان تشخیص آلودگی در غده ها حتی غده های دارای ظاهر سالم و بدون علایم بیماری را فراهم می کند.

اسرائیل سالانه مقادیر زیادی سیب زمینی بذری از اروپا وارد می کند و صادرات سالانه سیب زمینی آن ۷۰۰ هزار تن است. تشخیص زودهنگام سیب زمینی های آلوده به پوسیدگی و جداسازی آنها از سیب زمینی های سالم اهمیت زیادی در جلوگیری از انتشار بیماری و وارد آمدن خسارت به کشاورزان و صنعت سیب زمینی دارد.

.

تولید حسگر زیستی که آلودگی سیب زمینی به پوسیدگی را تشخیص می دهد

مطالب مرتبط

️رئیس سازمان حفظ نباتات کشور پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد مدیریت سفیدک دروغی سیب زمینی در اردبیل از تشکیل قرارگاه مبارزه با این بیماری خبر داد. د️کتر حسین ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به شیوع گسترده بیماری قارچی سفیدک دروغین در مزارع سیب زمینی استان طی ۱۰ روز آینده هشدار داد و به کشاورزان و دست اندرکاران توصیه کرد ...
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور اظهار کرد: از ۲۱ هزار هکتار مزارع سیب زمینی اردبیل ۱۰ هزار هکتار در سطوح مختلف مبتلا به بیماری سفیدک دروغین شده است....
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل با اشاره به شیوع بیماری سفیدک دروغین سیب زمینی به کشاورزان توصیه کرد ضمن مشورت با کارشناسان جهاد کشاورزی و مراکز خدمات، این بیماری را در مزارع خود ...
No Thoughts on تولید حسگر زیستی برای تشخیص زودهنگام آلودگی سیب زمینی به پوسیدگی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>