جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   جذب ۴۰۰ پسادکتری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی + فیلم
29 شهریور 1401 , ساعت 22:11

جذب ۴۰۰ پسادکتری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی + فیلم

وزارت جهاد کشاورزی دو تفاهمنامه همکاری با وزارت علوم و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور امضا کرد.

وزارت جهاد کشاورزی دو تفاهمنامه همکاری با وزارت علوم و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور امضا کرد.

تفاهم‌نامه همکاری مشترک با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به امضای خیام‌نکویی رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی و پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید.

هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری، هم‌افزایی میان دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی به منظور هدایت پژوهش‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی و سایر رشته‌های مرتبط برای رفع نیازهای پژوهشی بخش‌های اجرایی است.

این تفاهمنامه همکاری در قالب ۸ ماده و به مدت چهار سال از تاریخ امضای آن اجرا می‌شود.

.

تفاهم‌نامه همکاری مشترک در خصوص دوره‌های پسادکتری به صورت سه‌جانبه توسط رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور منعقد شد.

این تفاهم نامه چهار ساله در قالب ۵ ماده تنظیم و به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه در خصوص دوره‌های پسادکتری به منظور توسعه تعاملات و همکاری‌های پژوهشی و فناوری، بهره‌مندی از ظرفیت‌های پژوهشی موجود در دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی در راستای اجرای پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای منعقد شده است.

.

جذب ۴۰۰ پسادکتری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

خیام نکویی رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

♦ پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یکسال حداقل بیش از ۴۰۰ پسادکتری را به منظور افزایش ضریب علم و فناوری و دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی جذب کنیم.

♦ یکی از موضوعاتی که برای دانش ‌بنیان کردن بخش کشاورزی دنبال می‌کنیم جذب افراد نخبه و توانمند برای حل مشکلات اولویت‌دار در استان‌های مختلف در قالب پسادکتری است.

♦ قصد داریم از ظرفیت پسادکتری و افرادی که از دانشگاه‌های معتبر در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شده‌اند در قالب محقق-مروج یا مروج- محقق در حوزه‌های مورد نیاز در استان‌ها برای افزایش نفوذ دانش و بهره‌وری در حوزه‌های کشاورزی استفاده کنیم.

♦ سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سال‌هاست که از خلا نیروی انسانی مکفی رنج می‌برد و اعضای علمی این سازمان از تعداد ۳ هزار نفر اکنون به زیر ۲ هزار نفر به دلیل بازنشستگی کاهش یافته است.

♦ ظرفیت پسادکتری به ما کمک می‌کند که پس از ارزیابی آنان طی یک سال تا سه سال، افراد مناسب را مطابق فرآیندهای قانونی، جذب کنیم.

♦ سازمان ۲۰ موسسه ملی در حوزه پژوهشی، ۳۵ مرکز تحقیقات استانی و ۳۱۴ ایستگاه پژوهشی تحت پوشش دارد و این حوزه‌ها حداقل قابلیت جذب بیش از ۲۰۰ پسادکتری را دارند.

♦ اکنون در حوزه ترویج برای انتقال یافته‌های تحقیقاتی حداقل به جذب ۵۰ پسادکتری نیاز داریم.

♦ آمریکا در سال گذشته ۶۵ هزار نفر پسادکتری را از بهترین فارغ‌التحصیلان کشورهای جهان جذب کرده‌ است.

.

سید مجتبی خیام‌نکویی امروز دوشنبه در مراسم امضای دو تفاهم‌نامه مشترک با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور افزود: یکی از موضوعاتی که برای دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی دنبال می‌کنیم جذب افراد نخبه و توانمند برای حل مشکلات اولویت‌دار در استان‌های مختلف در قالب پسادکتری است.

وی گفت: قصد داریم از ظرفیت پسادکتری و افرادی که از دانشگاه‌های معتبر در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شده‌اند در قالب محقق-مروج یا مروج- محقق در حوزه‌های مورد نیاز در استان‌ها برای افزایش نفوذ دانش و بهره‌وری در حوزه‌های کشاورزی استفاده کنیم.

خیام‌نکویی با بیان این که یکی از خلاها در بخش کشاورزی، ترویج است، اظهار داشت: بین میانگین تولید و رکورد تولید برخی محصولات مانند گندم و یا سیب درختی، فاصله ۳ تا ۱۰ برابری وجود دارد و با استفاده از ظرفیت پسادکتری و قرار دادن این ظرفیت در کنار محققان و مروجان بخش کشاورزی می‌توان این فاصله را کم کرد.

وی در همین حال تصریح کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سال‌هاست که از خلا نیروی انسانی مکفی رنج می‌برد و اعضای علمی این سازمان از تعداد ۳ هزار نفر اکنون به زیر ۲ هزار نفر به دلیل بازنشستگی کاهش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ظرفیت پسادکتری به ما کمک می‌کند که پس از ارزیابی آنان طی یک سال تا سه سال، افراد مناسب را مطابق فرآیندهای قانونی، جذب کنیم.

وی تاکید کرد: در طول مدت همکاری با پسادکتری، ما هیچ تعهدی برای جذب آنان نداریم، اما این نیروها برای جذب نیرو در اولویت قرار دارند.

خیام نکویی با اذعان به این که جذب پسادکتری باید در حوزه تحقیقات و ترویج تاثیرگذار باشد، اظهار داشت: اکنون در حوزه ترویج برای انتقال یافته‌های تحقیقاتی حداقل به جذب ۵۰ پسادکتری نیاز داریم.

وی افزود: این سازمان ۲۰ موسسه ملی در حوزه پژوهشی، ۳۵ مرکز تحقیقات استانی و ۳۱۴ ایستگاه پژوهشی تحت پوشش دارد و این حوزه‌ها حداقل قابلیت جذب بیش از ۲۰۰ پسادکتری را دارند.

خیام‌نکویی با اشاره به این که برای سال ۱۴۳۰ تولید ۱۸۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور پیش‌بینی شده است، گفت: برای این افزایش ۵۵ میلیون تنی محصول به رغم محدودیت‌ها باید بهره‌وری را از طریق افزایش ضریب نفوذ علم و فناوری ارتقا دهیم و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نیز در این راستا است.

وی درباره اهمیت پسادکتری در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: بعضی از کشورهای پیشرو مانند آمریکا در سال گذشته ۶۵ هزار نفر پسادکتری را از بهترین فارغ‌التحصیلان کشورهای جهان جذب کرده‌ است، زیرا یکی از مهمترین مولفه‌های و زیرساخت‌ها برای پیشبرد پژوهش و فناوری، پسادکتری هستند.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در همین حال جهت‌دهی پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به سمت مشکلات اولویت‌دار بخش کشاورزی را از دیگر موضوعات توافق شده با وزارت علوم در این تفاهم‌نامه عنوان کرد و اظهار داشت: ما اولویت‌های بخش کشاورزی را شناسایی و احصا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌ها اغلب پژوهش‌هایی انجام می‌شود که کمتر در بخش کشاورزی کاربردی است و ما در نظر داریم حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در اختیار وزارت علوم قرار دهیم و شاهد آن باشیم که دانشگاه‌ها با فرآیند تعریف شده، پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را در موسسه‌های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی استانی ما و در راستای حل مشکلات این بخش بگذرانند.

خیام‌نکویی توضیح داد: با این اقدام هم دانشجویان تحصیلات تکمیلی به طور مستقیم با اجرا مرتبط می‌شوند و آموزش‌های لازم را می‌بینند و هم دانشجویان پس از فارغ‌التحصیل شدن ممکن است جذب همان موسساتی شوند که پایان‌نامه خود را در آن گذرانده‌اند.

.

جذب ۴۰۰ پسادکتری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

.

جذب پسادکتری در کشور نزدیک به صفر است

در ادامه مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سیاست ما این است که تمام ظرفیت‌های علمی و پژوهشی به ویژه نیروی انسانی به سمت حل مسایل اولویت‌دار کشور معطوف شود.

پیمان صالحی اضافه کرد: پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و افرادی که دوره تحصیلی دکتری را سپری کرده‌اند، می‌توانند در خدمت بخش‌های مختلف در کشور قرار گیرند.

وی اظهار داشت: با توجه به این که حوزه امنیت غذایی در درجه نخست تامین امنیت، سلامت و اقتدار کشور قرار دارد، بنابراین باید تلاش کنیم در این حوزه رشد کنیم و مشکلات حل شود.

صالحی با بیان این که در سال گذشته کمتر از ۵۰۰ نفر پسادکتری در حوزه‌های مختلف جذب شدند، گفت: این در حالی است که در کشور آمریکا به ازای هر ۴.۱ دانشجوی دکتری، یک پسا دکتری جذب شده است و در ایران نسبت جذب دانشجویان دکتری به جذب پسادکتری نزدیک به صفر است.

وی از راه‌اندازی یک شبکه ملی آزمایشگاهی در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: با راه‌اندازی این شبکه، تمام ظرفیت‌های آزمایشگاهی‌های وزارتخانه‌های کشور در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد.

.

تفاهم‌نامه در مسیر اولویت‌ها و نیازهای بخش کشاورزی است

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نیز در این مراسم اظهار داشت: این صندوق گرایش به سمت برنامه محوری و حضور در اولویت‌ها، نیازها و ضروریات کشور دارد و در قدم نخست، شناخت این ضرورت‌ها از طریق سازمان‌های تخصصی ممکن است.

علی‌محمد سلطانی افزود: تفاهم‌نامه‌ امروز که میان صندوق، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت علوم منعقد شد در مسیر نیازها و ضرورت‌های واقعی بخش کشاورزی هم برای جذب پسادکتری برای حل مشکلات کشاورزی است و هم این که اساتید میزبان موسسه‌های پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی بتوانند از ظرفیت‌ها و حمایت‌های مالی صندوق استفاده کنند.

وی گفت: پیش‌بینی شده در مورد پسادکتری، ابتدا اساتید و محققان طرح‌شان را در موسسه میزبان پژوهشی تصویب کنند و بلافاصله پس از آن در سامانه صندوق ثبت نام کنند و ما نیز تلاش می‌کنیم پرداخت‌ها را برای اجرای طرح به سرعت انجام دهیم.

مطالب مرتبط

No Thoughts on جذب ۴۰۰ پسادکتری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>