پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   بزاق کرم موم خوار، تجزیه کننده سخت‌ترین پلاستیک‌ها + فیلم
14 مهر 1401 , ساعت 14:04

بزاق کرم موم خوار، تجزیه کننده سخت‌ترین پلاستیک‌ها + فیلم

یکی از بدترین انواع آلودگی‌های ناشی از پلاستیک، ممکن است به راحتی توسط بزاق کرم موم خوار از بین برود.

یکی از بدترین انواع آلودگی‌های ناشی از پلاستیک، ممکن است به راحتی توسط بزاق کرم موم خوار از بین برود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ به نقل از بی بی سی، پژوهشگران اسپانیایی اعلام کردند در تحقیقات خود درباره بزاق کرم موم خوار، موادی شیمیایی را کشف کرده اند که می‌تواند «پلی اتیلن» را حل کند. این ماده، یکی از سرسخت‌ترین و با دوام‌ترین مواد پلاستیکی شمرده می‌شود. پژوهشگران اعلام کردند تاثیر یک ساعته بزاق کرم موم خوار بر پلی اتیلن، برابر با میزان پوسیدگی این ماده، طی چند سال است. دانشمندان امیدوار هستند این کشف، به شکل گیری رویکرد‌های جدید در مقابله با آلودگی ناشی از مواد پلاستیکی منتهی شود.

اکنون به پیشرفتی بالقوه در مقابله با آلودگی‌های ناشی از پلاستیک در محیط زیست می‌پردازیم. پژوهشگران اسپانیایی کشف کرده اند بزاق لارو کرم موم خوار می‌تواند برخی از سرسخت‌ترین انواع پلاستیک را تجزیه کند.

آلودگی پلاستیک در محیط زیست، یکی از بزرگترین آلودگی‌های زیست محیطی دوران ما شمرده می‌شود. اما آیا این کرم‌های حقیر می‌توانند راه حلی برای این مشکل باشند؟ این کرم خاص، کرم موم خوار است و پژوهشگران اسپانیایی اعلام کرده اند مواد شیمیایی در بزاق این کرم می‌تواند پلی اتیلن را تجزیه کند. این نوع پلاستیک، یکی از پر استفاده‌ترین انواع پلاستیک در جهان است.

دکتر فدریکا برتوچینی، زیست شناس مولکولی گفت: اکنون ما کشف کرده ایم که بزاق این کرم‌ها دارای موادی شیمیایی است که می‌تواند پلی اتیلن را اکسید و تجزیه کند.

بر اساس اعلام پژوهشگران، تنها یک ساعت قرار گرفتن پلاستیک در معرض بزاق این کرم‌ها می‌تواند آن را به اندازه سال‌ها فرسودگی تجزیه کند. این موضوع می‌تواند بسیار مهم باشد. پلی اتیلن، یک ماده بسیار مفید و در عین حال بسیار با دوام است. این ماده، نخستین بار در سال ۱۹۳۰ ساخته شد. این ماده با قیمت پایینی تولید می‌شود و با مواد غذایی، برهم کنشی ندارد. این بدان معنا است که از این ماده می‌توان برای بسته بندی مواد غذایی استفاده کرد. اما به سختی می‌توان از شر این ماده خلاص شد.

دکتر فدریکا برتوچینی، گفت: وقتی پلاستیک را در طبیعت رها می‌کند در آنجا باقی می‌ماند که خوب نیست. اما می‌توان این پلاستیک‌ها را جمع آوری کرد و آن‌ها را با استفاده از بزاق کرم موم خوار تجزیه کرد.

کرم‌های موم خوار، در حال حاضر، شهرت بدی دارند. زنبورداران در واقع آن‌ها را نوعی آفت می‌دانند، زیرا این موجودات از موم زنبور عسل، گرده و عسل تغذیه می‌کنند. اما اگر مشخص شود که این کرم‌ها نوعی سلاح کارآمد برای مقابله با مشکل آلودگی پلاستیک هستند باید در بدنامی شان بازنگری کرد.

مطالب مرتبط

No Thoughts on بزاق کرم موم خوار، تجزیه کننده سخت‌ترین پلاستیک‌ها + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>