گلخانه داران تا آخر آبان در سامانه سماک، ثبت نام کنند

سامانه سماک

چاپ

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تاکنون اطلاعات مربوط به ۱۱ محصول گلخانه‌ای، باغی و زراعی در سامانه سماک بارگذاری شده است و تولیدکنندگان برای صادرات محصول خود ملزم به ثبت نام در این سامانه و دریافت کد سلامت محصولات هستند.

ایرج ملکی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا در بوشهر عنوان کرد: تاکنون از میان محصولات گلخانه‌ای بادمجان، خیار، گوجه فرنگی، کرفس و فلفل دلمه‌، از محصولات باغی کیوی، سیب،خرما و مرکبات و از محصولات زراعی برنج ثبت سامانه سماک شده و تولیدکنندگان این محصولات بدون ثبت نام و دریافت کد کیو آر ( QR) نمی‌توانند اقدام به صادرات کنند.

وی تاکید کرد: تولید کنندگان محصولات گلخانه‌ای و زراعی برای ثبت نام در سامانه و دریافت کد سلامت تا ۳۰ آبان ماه و تولید کنندگان محصولات باغی تا پایان سال زراعی (شهریور ۱۴۰۲) فرصت دارند.

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تاکنون حدود ۲۰۰ نفر در سامانه سماک ثبت نام کرده‌اند که ثبت نام کنندگان از میان باغداران بیشتر مربوط به استان‌های شمالی بویژه تولید کنندگان کیوی و از میان گلخانه‌داران از سراسر کشور هستند.

ملکی افزود: در زمان حاضر اطلاعات مربوط به دریافت کد سلامت این محصولات تا مرحله کاشت، داشت و برداشت ثبت شده و در مرحله دوم ثبت شاخصه‌های مربوط به سورت و بسته‌بندی نیز در سامانه ثبت می‌شود.

وی اعلام کرد: این اطلاعات برای محصولات باغی تا ۲ هفته آینده ثبت می‌شود، اما چون برای محصولات گلخانه‌ای فرصت داریم و با حوصله بیشری ثبت اطلاعات سورت و بسته‌بندی را در دستور کار داریم.

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اذعان کرد: برای شناسنامه دار کردن بخش‌های پس از تولید تا صادرات اکنون مشکلاتی وجود دارد و کشور هند، اتحادیه اروپا و روسیه این اطلاعات را خواسته‌اند و ثبت این بخش نیز آغاز و اطلاعات اولیه ارائه شده است تا در آینده همه مراحل کاشت تا صادرات محصولات کشاورزی دارای شناسنامه و کد سلامت باشند.

ملکی یادآور شد: دلیل برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران از کشور روسیه نداشتن شناسنامه و هویت مشخص بود و دلیل راه اندازی سامانه سماک نیز شناسنامه‌دار کردن و ارائه کد سلامت برای محصولات کشاورزی است که با ثبت نام کشاورز و بررسی‌های فنی از محصول او انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با اسکن کردن این کد همه اطلاعات محصول از زمان کاشت تا برداشت در سامانه نشان داده می‌شود و این بررسی اکنون به بخش قرنطینه محصولات کشاورزی در همه دنیا افزده شده و در راستای جلب نظر مشتری خارجی برای رونق صادرات لازم است این اقدام انجام شود و ناچار به فراهم کردن این امکان هستیم.

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه سلامت هموطنان در ارتباط با مصرف محصولات کشاورزی اهمیت بسیاری دارد، تاکید کرد: باید همین دقت که برای هویت و سلامت محصولات صادراتی صورت می‌گیرد برای محصولات عرضه شده در داخل هم داشته باشیم.

ملکی بیان کرد: در این راستا در مرحله نخست برای محصولات دارای کد سلامت کیو آر تبلیغات گسترده انجام و به عنوان محصولات سالم به مردم معرفی می‌شود.