سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   علمی  »   کشف ارتباط کاهش وزن نوزادان با تماس با علف کش گلایفوسیت در بارداری
27 مهر 1401 , ساعت 14:44

کشف ارتباط کاهش وزن نوزادان با تماس با علف کش گلایفوسیت در بارداری

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت در دوره بارداری هشدار داده‌اند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این تحقیق که به تازگی در نشریه “سلامت زیست محیطی” منتشر شده است، سطوح بالاتر گلیفوزیت با وزن کمتر نوزادران در زمان تولد، مرتبط و همچنین به افزایش خطر بستری نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) منجر شده است.

این دومین مطالعه تحقیقی در مقیاس کوچک است که پژوهشگران با رسیدن به یافته‌هایی مهم انجام دادند. مطالعه قبلی این تیم تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده بود، اولین مطالعه‌ای بود که گلیفوزیت را در ۹۳ درصد از بارداری‌ها و مرتبط با کوتاهی دوره بارداری مورد تایید قرار داد. سایر مطالعات اخیر نیز یافته‌های آن‌ها را تایید کرده است.

بنا بر اعلام ساینس دیلی، پل وینچستر استاد پزشکی بالینی کودکان و تهیه کننده اصلی این تحقیق گفت: تماس با سموم دفع آفات در بارداری به خصوص در اوایل بارداری می‌تواند روی دی‌ان‌ای تاثیر بگذارد و خصوصیات ژنتیکی را تغییر بدهد. اما درباره اینکه این مواد شیمیایی چگونه بر رشد جنین تاثیر بگذارند، چیز زیادی نمی‌دانیم.

گلیفوزیت یک ماده شیمیایی است که برای از بین بردن علف‌های هرز استفاده می‌شود و در سرتاسر آمریکا کشاورزان و خانه‌دار‌ها از آن استفاده می‌کنند. تحقیقات قبلی نشان داده که مردم ممکن است در همه غذا‌هایی که می‌خورند و حتی در غذا‌های بسته‌بندی و ارگانیک نیز در معرض گلیفوزیت باشند.

در طول مدت چندین سال، محققان، گروهی متشکل از ۱۸۷ زن باردار را در ایندیانا زیر نظر گرفتند و متوجه شدند که به جز یک نفر بقیه در ادرار خود گلیفوزیت داشته‌اند.
وینچستر گفت : مطالعات قبلی نشان داد که تماس با آفت‌کش‌ها تاثیرات منفی در حیوانات داشته است، اما درباره تاثیر آن‌ها در انسان اطلاعات زیادی نداریم.

وی افزود: ما شاهد این هستیم که نوزادان بیشتری با وزن پایین متولد می‌شوند یا اینکه مادران بیشتری به مشکلاتی مانند چاقی یا دیابت بارداری دچار شده اند. لازم است که به مطالعه و بررسی تاثیرات طولانی مدت این مواد شیمیایی ادامه بدهیم تا دریابیم که چگونه این مشکلات را ایجاد می‌کنند و برای جلوگیری از آن‌ها چه می‌توان کرد.

محققان امیدوارند که در آینده تاثیر تماس با گلیفوزیت را در گروه بزرگتری از زنان باردار بررسی کنند.

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
دکتر ذبیح اله اعظمی عضو و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در شورای مدیران سازمان حفظ نباتات کشور حضور یافت و عملکرد و اقدامات استراتژیک و مهم سازمان ...
No Thoughts on کشف ارتباط کاهش وزن نوزادان با تماس با علف کش گلایفوسیت در بارداری

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>