سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ساماندهی واردات چوب به کشور برای تامین نیاز صنایع و حفظ جنگل‌ها
7 آبان 1401 , ساعت 17:09

ساماندهی واردات چوب به کشور برای تامین نیاز صنایع و حفظ جنگل‌ها

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: واردات چوب با پوست به کشور با رعایت دستورالعملی که ساعت‌ها روی آن کار شده است، آزاد است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: واردات چوب با پوست به کشور با رعایت دستورالعملی که ساعت‌ها روی آن کار شده است، آزاد است.

به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، شاهپور علایی‌مقدم در نشست بررسی وضعیت صنعت چوب که پیش از ظهر امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار گردید، با اشاره به ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر آزادسازی واردات چوب با پوست، اظهار داشت: از تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۱ و با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی، واردات چوب با پوست به کشور با رعایت دستورالعملی که ساعت‌ها روی آن کار شده است، آزاد است.

وی در عین حال نیاز فعلی صنایع کشور به چوب را حدود ۱۳.۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست، با اشاره به نیاز کشور برای واردات چوب، اظهار کرد: با اجرای طرح تنفس جنگل‌ها از یک سو و نیاز صنایع کشور به چوب، واردات چوب لازم و ضروری است اما باید این امر ساماندهی شود تا هم خیال صنایع از بابت تامین نیازشان راحت باشد و هم به جنگل‌های کشور آسیب نرسد.

علی سلاجقه در خصوص پیشنهاد یکی از استادان دانشگاه تهران مبنی بر ایجاد شورای راهبردی چوب در کشور، گفت: برای این منظور باید کارگروهی متشکل از سازمان‌های حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری و حفظ نباتات و نیز وزارت صمت، نمایندگانی از دانشگاه، پژوهشگاه و صنعت تشکیل شود و در خصوص ایجاد شورای راهبردی چوب تصمیم‌گیری و در نهایت با سازمان امور اداری و استخدامی کشور وارد مذاکره شوند.

وی در پایان، آزادسازی واردات چوب با پوست را اقدامی موثر در راستای اشتغالزایی و نیز تامین ۱۳.۵ میلیون مترمکعب چوب مورد نیاز صنایع کشور دانست.

در ادامه این نشست، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نیز گفت: در گذشته برای احداث کارخانه‌هایی که مواد اولیه یا ثانویه آنها چوب است، مجوز سازمان منابع طبیعی نیاز بود اما متاسفانه در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد که باید وزارت صمت در این زمینه اقدام کند.

عباسعلی نوبخت در ادامه به ارایه آماری از میزان چوب مورد نیاز صنایع کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر تمام کارخانه‌هایی که مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند را مبنا قرار دهیم، صنایع کشور سالانه ۱۵ تا ۱۶ میلیون مترمکعب چوب نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: اما چنانچه کارخانه‌هایی که هم اکنون فعالند با تمام ظرفیت خود کار کنند، حدود ۹ میلیون مترمکعب چوب در سال نیاز است، این در حالی است که هم اینک این کارخانه‌ها با ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب چوب کار می‌کنند.

مطالب مرتبط

معاون پژوهش، فن‌آوری و انتقال یافته‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با تشریح اقدامات انجام شده برای حفاظت از تنوع زیستی کشور در قالب مناطق حفاظت شده، ذخیره‌گاه‌های جنگلی و قطعات ...
سرپرست دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور در نامه ای به سازمان های جهاد کشاورزی استان ها ممنوعیت تهیه و مصرف حشره کش دیازینون از اول مهر ۱۴۰۱ را اعلام کرد....
مسئولیت اصلی سازمان حفظ نباتات سیاست­گذاری، برنامه ­ریزی، هدایت و نظارت بر اجرای برنامه ­های حفظ گیاهان و محصولات کشاورزی در مقابل عوامل خسارت زای گیاهی می ­باشد. این سازمان ...
جلسه هیئت نظارت بر سموم در محل سالن غدیر سازمان حفظ نباتات کشور به صورت برخط تشکيل شد. این جلسه بـا ریـاست دکتر لطيفيان معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات ...
No Thoughts on ساماندهی واردات چوب به کشور برای تامین نیاز صنایع و حفظ جنگل‌ها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>