پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   دستورالعمل کنترل ریزش میوه فندقه پس از گلدهی رقم تامسون ناول
18 خرداد 1395 , ساعت 18:00

دستاورد پژوهشی عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری:

دستورالعمل کنترل ریزش میوه فندقه پس از گلدهی رقم تامسون ناول

این تحقيق به منظور تعیین موثرترین نوع قارچ کش و تعیین مناسب ترین زمان سم پاشی در كنترل ريزش ميوه فندقه پس از گل‌دهي رقم تامسون ناول در غرب استان مازندران صورت گرفت.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) از پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری، مهندس یعقوب محمد علیان عضو هیات علمی و مجری طرح در گفتگویی اظهار داشتند: عوامل متعددی در کاهش تولید مرکبات نقش دارد. از مهمترین آنها می‌توان به مسایل تغذیه‌ای، آبیاری، امور باغبانی، آفات و بیماری‌ها اشاره نمود.

ایشان قارچ Colletotrichum sp را به عنوان عامل بیماری ریزش غیرمعمول گل و میوه فندقه پس از گل‌دهی در رقم تامسون ناول معرفی نموده و عنوان کردند: برای اولین بار این بیماری در آمریکای مرکزی در سال ۱۹۷۹ گزارش گردید، سپس این بیماری در سال ۱۹۸۸ در ارقام پرتقال و سایر ارقام مرکبات از کشورهای مرکبات‌خیز نظیر آمریکا، آرژانتین، برزیل و مکزیک مشاهده شد. همچنین در خیلی از نواحی فلوریدا طی سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۸ که بارندگی شدید داشتند روی تعداد زیادی از ارقام مرکبات خسارات ناشی از بیماری ریزش میوه فندقه بسیار شدید بود.

مهندس علیان شدت این بیماری را با میزان بارندگی در طول دوره گل‌دهی مرکبات در مرتبط دانستند و گفتند در برخی از کشورها حتی باعث کاهش ۸۰ در‌صدی محصول نیز شده است. از آنجایی که شرایط آب و هوائی شمال کشور منطبق با گزارشات سایر کشورهای مرکبات‌خیز دنیا می‌باشد، کنترل بیماری در باغ‌های مرکبات با سابقه آلودگی به ریزش میوه فندقه (Postbloom Fruit Drop) جهت کاهش خسارت محصول و افزایش درآمد باغداران در منطقه ضروری است.

ایشان عوامل متعددی را در کاهش تولید مرکبات معرفی نموده و از جمله مهمترین آنها را به مسایل باغبانی (انتخاب پایه، رقم مناسب و هرس) و مدیریت صحیح تغذیه، آبیاری و آفات و بیماری‌های گیاهی اشاره کردند.

در این ارتباط ریزش غیرمعمول گل و میوه فندقه پس از گل‌دهی روی رقم تامسون‌ناول با عامل قارچی در حال گسترش می‌باشد. قارچ Colletotrichum sp بعنوان عامل بیماری روی ارقام ناول‌دار در شمال کشور گزارش گردید. بنابراین کنترل بیماری در باغ‌های مرکبات با سابقه آلودگی به ریزش میوه فندقه جهت کاهش خسارت محصول و افزایش درآمد باغداران در منطقه ضروری است. این تحقیق به منظور تعیین موثر ترین نوع قارچ کش وتعیین مناسب ترین زمان سم پاشی درکنترل ریزش میوه فندقه پس از گل‌دهی رقم تامسون ناول در غرب استان مازندران صورت گرفت.

ایشان موثرترین قارچ‌کش را قارچ‌کش مانکوزب به نسبت ۲ در هزار از بین قارچ‌کش‌های موجود عنوان کرده و مناسب‌ترین زمان سم‌پاشی را در زمان شروع  گل‌دهی توصیه نمودند.

این دستاورد می‌تواند به عنوان توصیه فنی مدنظر قرار گیرد و با کنترل بیماری در باغ‌های مرکبات با سابقه آلودگی به ریزش میوه فندقه پس ازگلدهی موجب کاهش خسارت محصول و افزایش درآمد باغداران در منطقه خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/K9QI8M

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم برداشت مرکبات باقیمانده روی درختان را برای پیشگیری از خسارت و کاهش جمعیت مگس میوه مدیترانه‌ای تاکید کرد. عبدالرحمن زاغی گفت: با ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم برداشت نارنج برای پيشگيری از خسارت و كاهش جمعيت مگس ميوه مديترانه ای و مديريت مطلوب آفت در سال آتی تاکید کرد....
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مشاهده بیماری بلاست مرکبات در باغ‌های استان بر تسریع در برداشت میوه و محلولپاشی تاکید کرد. عبدالرحمن زاغی با اشاره به ...
هدف از اجرای این طرح سامان‌دهی وضعيت توليد نهال مرکبات، كنترل و پيشگيري از انتشار بيماري‌هاي قابل انتقال از طریق پیوند با استفاده از مواد گياهي سالم، کاهش هزینه‌های تولید نهال سالم، توليد پايه‌هاي مادري ...
No Thoughts on دستورالعمل کنترل ریزش میوه فندقه پس از گلدهی رقم تامسون ناول

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>