پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ممنوعیت عرضه و مصرف قارچ كش كلروتالونیل از ابتدای سال 1402
16 اسفند 1401 , ساعت 18:52

ممنوعیت عرضه و مصرف قارچ کش کلروتالونیل از ابتدای سال ۱۴۰۲

مدیر کل دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور ممنوعیت عرضه و مصرف قارچکش کلروتالونیل را اعلام کرد

مدیر کل دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور ممنوعیت عرضه و مصرف قارچکش کلروتالونیل را اعلام کرد.

علی رضایی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام این خبر گفت : عنایت به مصوبه هیات نظارت بر سموم، ممنوعیت تدارک قارچ کش کلروتالونیل (chlorothalonil) از ابتدای سال ۱۴۰۰، مصرف این قارچ کش نیز از ابتدای سال ۱۴۰۲ ممنوع می باشد.

مدیر کل دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور از مدیران حفظ نباتات در سراسر کشور خواست به این مصوبه اهتمام ویژه داشته باشند و این موضوع را به اطلاع عموم مصرف کنندگان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و داروخانه های گیاهپزشکی استان ها مبنی بر عدم عرضه، فروش و مصرف این آفتکش و ضرورت جمع آوری این قارچ کش توسط مسئولان داروخانه های گیاهپزشکی از سطح واحدهای خود از ابتدای سال ۱۴۰۲اقدام عاجل صورت دهند .

رضایی در پایان گفت: همچنین لازم است در بازدیدهای نظارتی، این موضوع به نحو مقتضی مد نظر گروه های نظارتی قرار داشته و در صورت مشاهده تخلف و عدم تمکین برابر با ضوابط و مقرارت با مستنکفین رفتار شود.

.

قارچ کش کلروتالونیل (با نامهای تجاری داکونیل، اکو و براوو) قارچ کش آلی تماسی (غیرسیستمیک) پرمصرف با طیف اثر وسیع است که برعلیه تعداد زیادی بیماریهای قارچی برگی انواع محصولات زراعی و سبزی و صیفی و گیاهان زینتی کاربرد دارد. این قارچ کش نخستین بار در ۱۹۶۶ در ایالات متحده به ثبت رسید و تا ۱۹۹۶ به طور متوسط با مصرف نزدیک به هفت میلیون کیلوگرم در سال سومین قارچکش پرمصرف در این کشور بود. این ترکیب دارای خواص باکتری کشی، حشره کشی و کنه کشی نیز می باشد.

به علت نگرانی های زیست محیطی از جمله سمیت بالا و خطرات کلروتالونیل برای ماهی ها و دیگر آبزیان و همچنین زنبورها، اتحادیه اروپا در ماه مارس ۲۰۱۹ رای به ممنوعیت مصرف آن داد و توزیع و مصرف آن از نوامبر ۲۰۱۹ در اروپا قدغن اعلام شد.

سمیت کلروتالونیل برای انسان پایین است اما آسیب به DNA و سرطان زایی از خطرات مصرف و تماس طولانی مدت با این قارچ کش برای انسان است.

مطالب مرتبط

No Thoughts on ممنوعیت عرضه و مصرف قارچ کش کلروتالونیل از ابتدای سال ۱۴۰۲

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>