جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ممنوعیت عرضه و مصرف علف كش پاراكوات دی كلراید از ابتدای سال 1402
21 اسفند 1401 , ساعت 10:39

ممنوعیت عرضه و مصرف علف کش پاراکوات دی کلراید از ابتدای سال ۱۴۰۲

دفتر افتکشهای سازمان حفظ نباتات کشور در اطلاعیه ای ممنوعیت عرضه و مصرف علف کش پاراکوات دی کلراید را اعلام کرد.

دفترآفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور در اطلاعیه ای ممنوعیت عرضه و مصرف علف کش پاراکوات دی کلراید از ابتدای سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

در این اطلاعیه که طی نامه ای برای مدیران حفظ نباتات استان ها ارسال شده، آمده است:

“نظر به مصوبه هیات نظارت برسموم مبنی بر ممنوعیت تدارک علف کش پاراکوات دی کلراید (Paraquat dichloride) از ابتدای سال ۱۴۰۰ و مصرف آن از ابتدای سال ۱۴۰۲ (مصوبه ۱۴۰۰/۶/۲۰ هیات مذکور)، ضمن اهتمام ویژه در رعایت مصوبه در راستای اطلاع رسانی به عموم مصرف کنندگان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و داروخانه های گیاهپزشکی استان مبنی بر عدم عرضه، فروش و مصرف این علف کش و ضرورت جمع آوری آن توسط مسئولان داروخانه های گیاهپزشکی از سطح واحدهای خود از ابتدای سال ۱۴۰۲دستور فرمایید اقدام عاجل و مقتضی به عمل آورند. همچنین لازم است در بازدیدهای نظارتی این موضوع به نحو مقتضی مدنظر گروه های نظارتی قرار داشته و در صورت مشاهده تخلف و عدم تمکین از تاریخ مذکور برابر با ضوابط و مقررات با مستنکفین رفتار شود.”

.

علف کش پاراکوات (با نام تجاری گراماکسون) علف کش عمومی (غیرانتخابی) تماسی پرمصرف در کشاورزی است که به دلیل سمیت بالا برای انسان و اثرات سرطان زایی و ارتباط آن با ایجاد بیماری پارکینسون در انسان (کشاورزان مصرف کننده) مصرف آن در تعداد زیادی از کشورها ممنوع یا محدود شده است.

مسمومیت با پاراکوات از شایع ترین و کشنده ترین مسمومیت هاست و در اثر بی دقتی در مصرف یا نگهداری آن رخ می دهد. تنها در سال ۱۳۹۲ تعداد ۵۵ نفر در استان کرمان در اثر مسمومیت با این علف کش جان خود را ازدست دادند.

در کشورهای مختلف از این ترکیب به عنوان ماده ای سمی برای خودکشی یا قتل استفاده می شود و در سال ۱۹۸۵ در جنایتی در ژاپن، فردی از پاراکوات برای به قتل رساندن ده ها نفر از شهروندان استفاده کرد.

مطالب مرتبط

دانشمندان در مرکز جان اینز بریتانیا گوجه فرنگی تغییر یافته ژنتیکی تولید کرده اند که غنی از داروی بیماری پارکینسون یعنی ماده L-DOPA است. داروی L-DOPA برای درمان بیماری پارکینسون ...
No Thoughts on ممنوعیت عرضه و مصرف علف کش پاراکوات دی کلراید از ابتدای سال ۱۴۰۲

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>