پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گلستان  »   كشاورزان در زمان مناسب اقدام به سمپاسی کنند
7 فروردین 1402 , ساعت 8:33

کشاورزان در زمان مناسب اقدام به سمپاسی کنند

امسال تاکنون حدود ۱۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و کلزا در سطح استان علیه علف هرز سمپاشی شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: با توجه به استمرار بارش‌ پراکنده و افزایش رطوبت هوا در فروردین امسال، احتمال بروز بیماری‌هایی از جمله پوسیدگی سفید ساقه کلزا و پوسیدگی قهوه‌ای درختان هسته‌دار در مزارع و باغات محتمل است که باغداران باید آماده پیشگیری از این خسارت‌ها باشند.

کیانوش حق نما با بیان اینکه گسترش آفت و بیماری‌ها در مزارع و باغ‌ها نیازمند شرایط جوی و محیطی مساعد و سازگاری با میزبان است، افزود: در حال حاضر مزارع کلزا در سطح استان به مرحله گلدهی و مزارع گندم به مرحله ساقه‌دهی رسیدند.

وی پوسیدگی سفید ساقه و غنچه‌خوار در کلزا و زنگ زرد در گندم را از جمله آفت‌ها و بیماری‌های شاخص این فصل اعلام و بر انجام سمپاشی به محض مشاهده تاکید کرد و گفت: در سال زراعی جاری تاکنون موردی از این آفات در مزارع کشاورزی استان مشاهده نشده است.

حق نما ضمن یادآوری این نکته که محصولات باغی هم در اوج گلدهی قرار دارند، افزود: بر این اساس به باغداران توصیه می‌شود برای جلوگیری از درگیری با پوسیدگی قهوه‌ای در زمان مناسب اقدام به سمپاسی کنند و به نوع سموم مورد استفاده توجه داشته باشند.

وی بیان کرد: بیشترین کلونی‌های زنبور عسل در حاشیه مزارع کلزا مستقر هستند بنابراین به کشاورزان توصیه می‌کنیم سمپاشی برای مبارزه با آفت غنچه خوار را در ساعات غروب و شب که زنبورها کمترین تردد را دارند، انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان با تاکید بر اینکه کشاورزان نگرانی برای کمبود سم نداشته باشند، افزود: علف هرز از دیگر آفت‌های شایع در مزارع کلزا و گندم است که هر ساله می‌تواند به حدود ۲۵ درصد مزارع استان خسارت بزند لذا لازم است تا کشاورزان برای کاهش خسارت تناسب در سمپاشی و زمان اجرا آن را جدی بگیرند.

حق نما در خاتمه افزود: امسال تاکنون حدود ۱۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و کلزا در سطح استان علیه علف هرز سمپاشی شده است.

 

 

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان به کشاورزان توصیه کرد در سمپاشی اراضی کلزا مراقب حشرات مفید باشند. محمد رضایی با بیان اینکه امسال ۸۰۰ هکتار از مزارع به ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو آلوده به آفت شته روسی در شمال استان نیاز به سمپاشی دارد که ۴۰ ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و مزارع گندم و جو در شمال این استان با شدت و ضعف متفاوت درگیر آفت شته ...
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران، گفت: طرح مبارزه با انگل گل جالیز در ۷ هزار و پانصد هکتار از سطح زیر کشت دانه‌های روغنی کلزا در شهرستان دهلران اجرا می‌شود....
No Thoughts on کشاورزان در زمان مناسب اقدام به سمپاسی کنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>