جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   گیاهان دچار بی آبی و تنش، جیغ می کشند اما ما نمی شنویم + صوت
12 فروردین 1402 , ساعت 11:56

گیاهان دچار بی آبی و تنش، جیغ می کشند اما ما نمی شنویم + صوت

باور همه بر این است که گیاهان، جاندارانی ساکت و بی‌صدا هستند و در سکوت از بی آبی، بیمای و تنش ها رنج می برند. پژوهشگران دریافته‌اند که گیاهان هنگام استرس، صداهایی را در هوا پخش می‌کنند و در سکوت رنج نمی برند.

گیاهان تشنه و تحت استرس از درد رنج می برند و جیغ می کشند و صدایی از خود خارج می کنند که انسان قادر به شنیدن آنها نیست اما برخی از حیوانات احتمالا می توانند آنها را بشنوند.

باور همه بر این است که گیاهان، جاندارانی ساکت و بی‌صدا هستند و در سکوت از بی آبی، بیمای و تنش ها رنج می برند. پژوهشگران دریافته‌اند که گیاهان هنگام استرس، صداهایی را در هوا پخش می‌کنند و در سکوت رنج نمی برند.

دلیل اینکه احتمالاً هرگز صدای یک گیاه تشنه را نشنیده اید این است که این صداها فراصوت (اولتراسونیک) هستند – حدود ۲۰ تا ۱۰۰ کیلو هرتز. این بدان معنی است که آنها آنقدر بلند هستند که گوش انسان نمی تواند آنها را بشنود. با این حال، حشرات و حیوانات دیگر احتمالاً می توانند و گیاهان نیز به صداهای تولید شده توسط حیوانات پاسخ می دهند.

میکروفن های اولتراسونیک، قادرند صداهای منتشره از گیاهانی که از آب محروم هستند یا آسیب دیده اند را ضبط کنند. بر اساس مطالعه‌ای که به تازگی (در نشریه Cell) منتشر شده، نویسندگان دریافتند گیاهانی که به آب نیاز دارند یا اخیراً ساقه‌هایشان قطع شده است یا آلوده به ویروس هستند، بسته به گیاه و عامل تنش تا ۳۵ صدا در ساعت تولید می‌کنند. اما گیاهانی که به خوبی هیدراته شده و بریده نشده اند بسیار ساکت تر هستند و در هر ساعت فقط یک صدا تولید می کنند.

محققان دانشگاه تل‌ آویو برای شنیدن صدای گیاهان، بوته های تنباکو و گوجه‌فرنگی را در جعبه‌های کوچک مجهز به میکروفون اولتراسونیک قرار دادند. میکروفن‌ها صدایی که توسط گیاهان ایجاد می‌شد را دریافت می‌کردند، حتی اگر محققان نمی‌توانستند آن‌ها را بشنوند. صداها به ویژه برای گیاهانی که به دلیل کمبود آب یا بریدگی تحت تنش قرار گرفته بودند، آشکار بود. صداها کمی شبیه کلیک‌های بسیار کوتاه یا ترق تروق و ترکیدن حباب هستند.

گیاهان بر خلاف جانوران دارای ریه و تارهای صوتی برای تولید صدا نیستند و به اعتقاد این دانشمندان تولید صدا در آنها به تولید حباب های آب و ترکیدن آنها در سیستم آوندهای چوبی آنها مربوط است هر چند که به تحقیقات بیشتری برای کشف مکانیسم تولید صدا در آنها نیاز است.

نتایج این پژوهش می‌توانند به شکل‌گیری شاخه جدیدی از کشاورزی دقیق منجر شوند که به کشاورزان و محققین کمک می‌کند تا صدای گیاهان تشنه و دچار تنش خود را بشنوند.

.

در ادامه به صدای ضبط شده از گیاهان گوش کنید:

مطالب مرتبط

پایگاه داده تحلیل هم‌زمان و شناسایی مسیر‌های درون‌سلولی ژن‌ گیاهان تحت تنش‌های غیر زیستی، در دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی و راه اندازی شد. طراح پایگاه داده تحلیل ژن‌های گیاهان ...
پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که گیاهان هنگام قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا صداهایی را تولید می‌کنند. به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، اگرچه در سال‌های اخیر ثابت شده ...
No Thoughts on گیاهان دچار بی آبی و تنش، جیغ می کشند اما ما نمی شنویم + صوت

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>